Före Länstrafiken i Örebro Län

Startat av Stefan P, 30 november 2008, 17:44:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vilka företag fanns före ovannämda företag. Jag vet om Södra Hjälmarstranden, Karlskoga Lokaltrafik, ÖTAB, GDG. Vilka fler fanns?

mvh Stefan P

Christer K

Länsbussarna var en del av Länstrafiken köpte upp bolag efter hand, SJ buss fanns väl en tid eller var det GDG.
Om inte annat så finns fortfarande Ehn:s Busstrafik och Åmmebergs Buss ett tag till.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Christer K

Glömde Weidermans buss som hade trafik Hallsberg, Kumla och Vretstorp innan det blev Länstrafiken som upphandlade trafik. Och inte minst AB Omnibus som körde Örebro - Glanshammar - Arboga och då har man ändå kört där. AB Omnibus hade även trafik i andra län än Örebro, Enköping, Strägnäs och Eskilstuna. I de andra länen hette bolaget Mellansvensk Omnibus och bussarna var gula med blå och silver ränder.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Göran B

Det beror på hur långt tillbaka du går i tiden.
När jag flyttade till Nora 1969 fanns tre bussbolag på orten:
- NBJ (Nora Bergslags Järnväg) som var det dominerande bolaget med linjer till Karlskoga (nedlagd ca 1970), Örebro, Hällefors, Striberg. Övertogs senare av GDG.
I övriga länet så var NBJ dominerande i Karlskoga, Degerfors och Hällefors kommuner. (Nuvarande kommuner).

- SJ körde en linje Örebro - Närkes Kil - Nora (nedlagd ca 1970). SJ hade mycket linjer i nuvarande Örebro och Lekebergs kommuner. SJ var det dominerande bolaget på Örebro busstation - tillsammans med Weidermann, Omnibus och NBJ.

- Ett lite bolag som jag inte kommer ihåg namnet på körde linjerna Nora-Lindesberg.
E.... Larsson Omnibusstrafik? Övergick senare till GDG.


Göran B

Erik Larssons Omnibustrafik var det korrekta namnet på bolaget som körde Nora - Yxe - Lindesberg,
Nora - Fanthyttan - Lindesberg, Nora - Hammarby - Nora.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Göran B skrivet 02 december 2008, 14:32:38 PM
Det beror på hur långt tillbaka du går i tiden.
När jag flyttade till Nora 1969 fanns tre bussbolag på orten:
- NBJ (Nora Bergslags Järnväg) som var det dominerande bolaget med linjer till Karlskoga (nedlagd ca 1970), Örebro, Hällefors, Striberg. Övertogs senare av GDG.
I övriga länet så var NBJ dominerande i Karlskoga, Degerfors och Hällefors kommuner. (Nuvarande kommuner).

- SJ körde en linje Örebro - Närkes Kil - Nora (nedlagd ca 1970). SJ hade mycket linjer i nuvarande Örebro och Lekebergs kommuner. SJ var det dominerande bolaget på Örebro busstation - tillsammans med Weidermann, Omnibus och NBJ.

- Ett lite bolag som jag inte kommer ihåg namnet på körde linjerna Nora-Lindesberg.
E.... Larsson Omnibusstrafik? Övergick senare till GDG.



Vi får heller inte glömma Oskar Åkerstrands Omnibustrafik i Lindesberg, som var verksamma in på 1970-talet. Oskar Åkerstrand är för övrigt farfar till ägaren av Froggy Tours.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P