När Scania-Vabis blev Scania 1968

Startat av Mats Karlsson, 11 april 2012, 21:07:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats Karlsson

I början av 1968 bytte Scania-Vabis namn till Scania. Det var bara några månader efter högertrafikens införande. Många nyheter på en gång således.


Knut

Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Jonas Gustafsson

Hur många C80L resp. CF110L hann levereras egentligen? Kan inte ha varit många.
//Jonas
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 april 2012, 00:02:00 AM
Hur många C80L resp. CF110L hann levereras egentligen? Kan inte ha varit många.
//Jonas

CF110 var hyfsat många, runt ett tjugotal (även om det som på CR76/110 förekommer bokstavs/sifferförvirring på skyltar och i bilregistret)
C80 tror jag bara att det levererades någon enstakta buss till Norrland

Björn Forslund

Citat från: Håkan_E skrivet 12 april 2012, 08:21:05 AM
CF110 var hyfsat många, runt ett tjugotal (även om det som på CR76/110 förekommer bokstavs/sifferförvirring på skyltar och i bilregistret)
C80 tror jag bara att det levererades någon enstakta buss till Norrland

Jag har en sådan själv, men på chassiplåten står det "BF76". Rent fysiskt var det ingen skillnad på BF76/SKV och CF110. Det som syntes var att SKV-märket i fronten försvann och "Scania 110" emblem satt på båda sidor framför framhjulen samt att det stod "SCANIA" i fronten.
SL typ H41-H42 (10 st, fd BSS o BSBV) var CF110.

Ola Almquist

Tjällmotrafiken hade E698 av 1968 års modell, den levererades alltså tidigare under året (eller i slutet av 1967)? Jag ska ha ett senare registreringsnummer någonstans. Hittade den som husbuss i gott skick men det är några år sedan.

M.v.h.
Ola

Mats Karlsson

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 12 april 2012, 00:02:00 AM
Hur många C80L resp. CF110L hann levereras egentligen? Kan inte ha varit många.
//Jonas
Någonstans kring 75 st tillverkades. Av dessa var det nog inte mer än 5-10 som var C80L och C110L. Resten var CF110L.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 12 april 2012, 08:35:54 AM
Jag har en sådan själv, men på chassiplåten står det "BF76". Rent fysiskt var det ingen skillnad på BF76/SKV och CF110. Det som syntes var att SKV-märket i fronten försvann och "Scania 110" emblem satt på båda sidor framför framhjulen samt att det stod "SCANIA" i fronten.
SL typ H41-H42 (10 st, fd BSS o BSBV) var CF110.

På SSS har vi ju TGOJ-bussen nr 10 eller som vi dessemellan kallar 9000 (FOM 290). Den bussen är märkt 110 och bara Scania. Man kan även se att ratten har Scanias emblem, inte Scania Vabis. Men i övrigt är det helt klart en BF 76 :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

hej !

En följdfråga tillverkades det verkligen några C 110L ??
CF 80L fanns väl inte alls i produktion ?
Föregångarna var ju B 56/76 och BF 56/76 men några Sc BF 80 blev väl ej levererade till Sverige ??

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Citat från: Peter Öden skrivet 15 april 2012, 15:18:19 PM
hej !

En följdfråga tillverkades det verkligen några C 110L ??
CF 80L fanns väl inte alls i produktion ?
Föregångarna var ju B 56/76 och BF 56/76 men några Sc BF 80 blev väl ej levererade till Sverige ??

Mvh Peter Ö
Minst en C110L tillverkades, däremot inga CF80L. Vid den tiden såldes BF80 inte på den svenska marknaden. Dock kom några BF80 att importeras begagnade från Norge.

Stefan P

Hej

En dum fråga från mig som inte hänger med, varför tog Vabis bort ur namnet?

mvh Stefan P

Björn Forslund

Citat från: Stefan P skrivet 16 april 2012, 16:53:06 PM
Hej

En dum fråga från mig som inte hänger med, varför tog Vabis bort ur namnet?

mvh Stefan P

Det började väl med ett bråk med Mercedes, som tyckte att Scania-Vabis symbol kunde förväxlas med deras stjärna (!)
Sedan var det också så att namnet Scania-Vabis blev lite väl otympligt på den växande internationella marknaden. En anpassning i tiden kan man säga.