Nobina hotar ställa in all trafik i Västernorrland

Startat av Maven, 16 juli 2020, 10:29:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven


"Tvisten mellan Din Tur och bussbolaget Nobina handlar om stora belopp. Totalt riskerar Nobina, om sköter stora delar av busstrafiken i Västernorrland, att förlora 50 till 100 miljoner till följd av coronapandemin och det minskade resandet i länet."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/nobinas-kraver-miljoner-utover-avtalet

Fredrik Gelin

Detta visar på hur olika förutsättningarna är runt om i landet.
I Stockholm kör man på som om Covid-19 inte inträffat rent tidtabellsmässigt även om det givetvis får stora konsekvenser för huvudmannen även där. I Skåne har det aviserats neddragningar i trafiken om jag förstått andra trådar här på forumet rätt. Neddragningarna i Skåne verkar ha utlöst stora varsel av trafikpersonal hos operatörerna.
Att som Din Tur hänvisa till att det i avtalet står att ersättningen baseras på resande känns lite stelbent även om det kanske är korrekt. Jag tror inte att man i avtalet räknade med så stora resandeminskningar som Covid-19 medfört och då känns det logiskt att Nobina protesterar. Gissningsvis kommer man överens om någon kompromiss där Nobina får mindre kompensation än önskat medan Din Tur och politikerna kan säga att de räddat trafiken.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


jocke

Jag måste dock säga att de är lite lustigt, om än sorgligt för drabbade, att man kan teckna avtal med incitament, för att sedan när de går åt pipan hota med att ställa all trafik.
De är som att äta kakan och ha den kvar.

Den som leken med får leken tåla typ.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Walter

Förstår hur du menar men även de avtalen måste ha lite fallskärmspragrafer. Dvs det kan inte bli för dyrt för entreprenören utan då kastar man hellre in handduken. Detta är speciella tider och kräver speciella lösningar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin

Precis, att räkna dessa speciella omständigheter som normala variationer som omfattas av teafikavtalet är nog ganska svårsmält för vilken entreprenör som helst. Det är nog snarare på gränsen till yttre omständigheter som inte omfattas av avtalet.
Ett incitamentsavtal är ju tänkt att få entreprenörerna att effektivisera sin trafik och få dem att utveckla trafiken på ett för resenärerna attraktivt sätt, att då hävda att en så här stor minskning av resenärer som dessutom grundar sig på rekommendationer från FHM skulle vara naturligt och något entreprenörerna får räkna med är inte rimligt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


igel

Hur kom det sig då att en så stor operatör som Nobina skrev på ett avtal utan någon form av klausul för den händelser där resandet skulle minska kraftigt. Redan under SARS för ungefär ett decenium sedan hade SL planer på hur trafiken skulle kunna dras ned. Då körde Nobina i SL trafiken, så tankar om ett sådant här läge måste ha funnits hos Nobina.
  Den ända förklaringen jag kan se är att Nobina räknade att risken var så liten att den var värd att ta. Det är ju lite som alla dessa skogsägare som inte brandförsäkrar sin skog, och som sedan kräver att staten ska ersätta dem om den brinner upp.   

Walter

Det finns säkert något om detta i avtalet men tolkas säkert olika av parterna. Eller så hävdas att det är så speciella omständigheter att ingen kunde förutse det. Det hanteras ju olika mellan beställarna så diskussionerna kommer säkert pågå länge.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

BSB101

Vilka möjligheter har Din Tur att betala ut mer än man avtalat om? Nu vet jag inte hur avtalet är skrivet men med tanke på att det är en offentlig upphandling så borde möjligheten att betala ut mer än avtalet vara begränsat.

BSB101

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2020, 14:57:57 PM
I Stockholm kör man på som om Covid-19 inte inträffat rent tidtabellsmässigt även om det givetvis får stora konsekvenser för huvudmannen även där.
Man drog ner på busstrafiken i början men det visade sig snabbt att detta ledde till trängsel så man återgick efter en tid till ordinarie trafik då efterfrågan fanns och för att göra det möjligt att hålla avstånd.

homer

det rimliga är väl att din tur säger upp avtalet och sen gör en ny kortare upphandling där antalet resande inte ingår som en parameter

Fredrik Gelin

I Stockholm har man löst det genom att entreprenörerna får samma ersättning för sin trafik som motsvarande månad förra året oavsett vilken typ av kontrakt entreprenörerna har som jag förstått det.
Borde man inte kunna göra en liknande överenskommelse i Västernorrland?
Jag tror inte att det blir en ny upphandling pga Covid-19 och dess effekter på busstrafiken då det skulle kräva ganska mycket jobb från huvudmannen även om man gör en direktupphandling.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 09 augusti 2020, 01:32:50 AM
Vilka möjligheter har Din Tur att betala ut mer än man avtalat om? Nu vet jag inte hur avtalet är skrivet men med tanke på att det är en offentlig upphandling så borde möjligheten att betala ut mer än avtalet vara begränsat.

Det finns ju alla möjligheter att reglera detta med ett tilläggsavtal om behovet föreligger