BMW X5 polisbil?

Startat av Fredrik Gelin, 11 juni 2009, 22:04:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag blev på hemvägen omkörd på Arningeleden, först av två mörkblå BMW X5 med tonade rutor och blåljus, strax därefter kom en MB Vito, också mörkblå med påslagna blåljus och med något som liknade plaströr monterade på taket.
Dessa har jag aldrig sett förr, "vanliga" civilpoliser kör knappast omkring i sådana här ekipage, är det någon som vet vad dessa fordon används till?
Det känns långsökt att köra statsbesök i X5:or uppbackade av en Vito som inte orkar hänga med dem, annars luktade det helt klart säpo om bilarna...
//Fredrik

Simon Bertilsson

Om det är som du misstänker, Säpo. Så kanske det är en god idé att ligga lågt. Förmodligen ligger det i deras intresse att hålla en låg profil...

Magnus

Om man villa hålla en lågprofil så köper man väl inte BMW X5 och sätter blåljus på dom.

yuåiteru

Nationella insatsstyrkan brukar ha en del udda bilar

Nico


Jo, jag vill ha det till nationella insatsstyrkan jag med. De har fått en hel del bilar av denna karaktär numera. MB Vito/Vaneo samt Sprinter har de flera stycken av, mörkt blåsvarta och med olika former av förstärkningar, skydd för fönster, vindruta  etc. Likaså har även BMW X5 skymtats. Skarpa lägen förekommer dock inte så ofta, men vill man se dessa bilar så kan man gärna gå på ett större derby eller en demonstration eller så för det brukar vara tillfällen då dessa fordon luftas lite.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mattias Andersson

Citat från: Nico skrivet 12 juni 2009, 07:50:20 AM
Jo, jag vill ha det till nationella insatsstyrkan jag med. De har fått en hel del bilar av denna karaktär numera. MB Vito/Vaneo samt Sprinter har de flera stycken av, mörkt blåsvarta och med olika former av förstärkningar, skydd för fönster, vindruta  etc. Likaså har även BMW X5 skymtats. Skarpa lägen förekommer dock inte så ofta, men vill man se dessa bilar så kan man gärna gå på ett större derby eller en demonstration eller så för det brukar vara tillfällen då dessa fordon luftas lite.  ;)


Ja,ser man på dem bilderna från Umeå som Verspieder la upp om det misslyckade
rånet mot Loomis värdedepå,så ser man vad jag tror är Toyota Landcruiser.
Fast ang det här med civila polisbilar så tycker jag dem skulle satsa på något mer
ännu udda bilmärke som inte är full med antenner o tonade rutor.
Liksom ser man en Volvo V70 eller Saab 9-5 med dessa kännetecken,så är det ganska självklart ::)

Henasa

Vet att Säpo åker omkring i en X5 med svart/mörkblå färg. Pratade med dessa killar under Irakkonferansen

Vill minnas att jag även träffade Fredrik då oxå..

/Henrik

ch

Man hade en polisbilstripad X5:a som hundbil också på test, men den föll på grund av vikten. All packning, hundar, burar, personal etc gjorde att man överskred viktgränserna.

Nicklas K

Här finns ett klipp på ovan nämnda bilmodell samt diverse kommentarer om vad det är :
http://www.youtube.com/watch?v=AsILj0nksOI

I klippet skymtar även 2 olika bussar !

/NK

fontheking5

Citat från: Nicklas K skrivet 15 juni 2009, 10:40:31 AM
Här finns ett klipp på ovan nämnda bilmodell samt diverse kommentarer om vad det är :
http://www.youtube.com/watch?v=AsILj0nksOI
I klippet skymtar även 2 olika bussar !
/NK
Det där var ingen X5 utan en vanlig BMW 5 serie sedan . Bara en liten rättelse . Här är en länk till en X5 a .
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2007/12/image39055_b.jpg

Christer K

Lite från VV om BMW bilen
Regnr: AFC361
Fabrikat: BMW
Färg: SVART Fordonsslag: PB
Fordonsår: 2007 Fordonsslagsklass: I
Chassinummer: WBANB51030CN21074
Namn: RIKSPOLISSTYRELSEN 
Adress: BOX 8304
Postnr: 104 20 Förvärvsdatum: 2007-04-25
Ort: STOCKHOLM


/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nicklas K

Citat från: fontheking5 skrivet 15 juni 2009, 16:24:32 PM
Det där var ingen X5 utan en vanlig BMW 5 serie sedan . Bara en liten rättelse . Här är en länk till en X5 a .
http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2007/12/image39055_b.jpg


Ahaa !!!  :D Mitt kunnande i BMW´s modeller är inte det bästa !!  >:(
Tack för korrigeringen !  ;D
/NK

stefanruf

Här är en bild på säpos X5a,även en bild på en XC90 som säpo har.
Notera att XC90 har galler i avgasrören så att man inte skall kunna stoppa in värmeutlösande bomber.




ch

Citat från: stefanruf skrivet 18 juni 2009, 20:35:35 PM
Notera att XC90 har galler i avgasrören så att man inte skall kunna stoppa in värmeutlösande bomber.

De flesta av SÄKs bilar har galler, och det är där för att hindra att folk stoppar in saker där (jfr banan i avgasröret á la Snuten i Hollywood ;-)).

lil-sis

Tycker det är roligt med "civila" polisbilar. Det syns på flera kilometers håll vad det är  ;D
Min favorit i Uppsala är den vita SAABen (9-5 i suppose). Har sett den många gånger på E4an när jag pendlade till Stockholm, tog ett tag innan jag fick det bekräftat via blåljusen  :P Och nu har jag sett den stå på Stora Torget en del, även den VITO de har.