SL lägger ner busslinjer...

Startat av Bussmicke, 15 september 2023, 09:20:38 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

..men Bussnack är tyst. Märklgt, Detta forum som vurmar så mycket för SL-trafiken borde ha uppmärksammat detta.  ;D

https://www.mitti.se/nyheter/klart-har-ar-busslinjerna-som-dras-in-6.3.174270.8c0dd87079
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Ulf Berlin

Intressant att dom är spikade nu.
Vissa linjer såsom skollinjerna på Värmdö kan ju vara förklarliga,men det är ju värre att lägga ner dom som går som förstärkningar till pendeltågslinjerna då tågtrafiken går något krassligt.../Ulf

IvveRivve004

#3
Busslinjerna 350, 537, 589, 635 och 737 stod inte med bland de linjer som läggs ner. De är väl kvar då antar jag.

Fredrik Gelin

Citat från: Ulf Berlin skrivet 15 september 2023, 19:12:09 PMIntressant att dom är spikade nu.
Vissa linjer såsom skollinjerna på Värmdö kan ju vara förklarliga,men det är ju värre att lägga ner dom som går som förstärkningar till pendeltågslinjerna då tågtrafiken går något krassligt.../Ulf
SL räknar med att tågen skall gå som vanligt i december eftersom det då skall finnas tillräckligt med nyexade lokförare som kan köra tågen samt att det totalt sett är färre resenärer nu än innan pandemin vilket jag tolkar som att SL inte anser det motiverat att ha parallelltrafik i form av 743 och 745 exempelvis.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Bussmicke

Vet inte varifrån journalisten fått att 722 skulle köra till Huddinge station? Dit har den aldrig kört.
1991 var det Tumba station - Tullinge gård, nu Tullinge station - Huddinge sjukhus.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

SL har ju själva skrivit det i dokumentet.

"Linje 722 Tullinge stn – Huddinge stn
Linje 723 Tullinge stn – Tullinge kyrka
Linjenätet kring Tullinge förändras i syfte att snabbas upp med genare och snabbare
linjesträckningar. Linje 713 får en snabbare körväg genom att trafikera Tullingeberg i
omvänd riktning mot idag. Linje 722 läggs ned. Linje 723 får en snabbare körväg genom att
inte trafikera Tullingeberg, utan i stället gå direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N
Parkhemsvägen. Utbudet på linjen utökas för att kompensera för linje 722:s nedläggning. I
vissa reserelationer ger förändringen ett något minskat utbud men i andra relationer
snabbare resvägar."

https://www.mynewsdesk.com/se/sl/pressreleases/foeraendringar-i-sl-trafiken-2024-3272848

IvveRivve004

Citat från: Bussmicke skrivet 16 september 2023, 01:55:21 AMVet inte varifrån journalisten fått att 722 skulle köra till Huddinge station? Dit har den aldrig kört.
1991 var det Tumba station - Tullinge gård, nu Tullinge station - Huddinge sjukhus.

Förmodligen var det bara en felskrivning, egentligen ska det stå "Huddinge sjh" istället för "Huddinge stn"

Bussmicke

Precis och sen omläggningen som han innan skriver om är ju någonting som kommer senare i så fall.

För mig som har bott i Tullinge så känns det ju helt fel med 723 där utan där ska det vara 722.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nisse Bökelund

Citat från: IvveRivve004 skrivet 15 september 2023, 19:29:11 PMBusslinjerna 350, 537, 589, 635 och 737 stod inte med bland de linjer som läggs ner. De är väl kvar då antar jag.

Jag läste i lokaltidningen att linje 537 blir kvar.

Fredrik Gelin

Många av neddragningarna är logiska, det intressanta är dock att det även görs nedskärningar i tunnelbanans trafik, under våren även i rusningstid.
Gissningsvis kommer pendeln också att få neddragningar i trafiken när beslutsunderlag finns.
Detta påverkar i sin tur många busslinjer som har anslutning till tunnelbanan eller pendeln eftersom tidtabellerna för dessa linjer då kanske också behöver justeras.

Sedan såg jag en intressant formulering gällande 738 i Botkyrka:
"Linje 738 Tumba stn – Norsborg
Trafikeringstiden under trafikdygnet minskas på vardagar med nya öppettider mellan ca kl.
7-18. Linjen slutar trafikeras på helger och under sommartidtabellen. Resenärer kan
utanför linjens nya öppettider nyttja linje 708."
Intressant att även busslinjer numera anses ha öppettider, det är för mig ett nytt koncept även om jag givetvis förstår vad som menas i formuleringen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Walter

Man förstår vad som avses med uttrycket men det blir konstigt.
En butik har öppettider och är stängd annars.

En buss tar upp passagerare men är annars inte där...
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

KollekLover

Här är förändringarna i sin helhet: https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/f_pdf,fl_attachment/b6hta34juacdvdu0eest

Undrar varför man inte förlänger 840 till Jarlaberg det är ju bara en hållplats och tidsregleringen sker ju där uppe.

IvveRivve004

Troligtvis för att 840 körs av Nobina och att det är Keolis som vill ha förändringen.

homer

Det är ju egentligen inte Keolis som vill ha någon förändring, utan SL som vill att Keolis ger förslag på förändringar som innebär besparingar men inte ger så jättestora försämringar för resenärerna
Keolis tjänar pengar på att köra buss så många km som möjligt, dom har inget att vinna på att köra mindre buss.
När Nobina tar över resten av Nacka är det ju möjligt att 840 kan förlängast till Jarlaberg, en förändring som egentligen hade varit bättre lösning för kunderna i Jarlaberg än att 465 körs dit.