Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Buzzlover skrivet 08 november 2018, 10:45:49 AM

Titel: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 08 november 2018, 10:45:49 AM
Hej! Jag har fått höra nu i veckan att dem VDL bussarna som kom nya till Arriva när de tog över år 2013 inte skulle ha varit nya, enligt en anställd så ska de ha varit hos Arriva i Tyskland utan att gå i trafik, efter en månad så blev de flyttade till Sverige och Norrort eftersom dem inte behövdes i Tyskland.

Nu tror jag inte på detta alls, men jag ville ändå kolla ifall det stämde eftersom det också hävdas att de som inte kom till Sverige (alltså efter inventarienummer 8757, 8758 och framåt) stannade kvar i Tyskland och går i trafik där idag, sen är det nog som jag tror då en tillfällighet att 8758 och vidare i serien finns i Tyskland då det inte borde vara samma inventarie-serie i Tyskland och Sverige.

Jag tror inte på detta somsagt, men är ändå nyfiken ifall det finns lite sanning i det eller om hela bunten VDL bussarna kom direkt från fabriken till Sverige.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: virtual1 skrivet 08 november 2018, 15:00:02 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 08 november 2018, 10:45:49 AM
Hej! Jag har fått höra nu i veckan att dem VDL bussarna som kom nya till Arriva när de tog över år 2013 inte skulle ha varit nya, enligt en anställd så ska de ha varit hos Arriva i Tyskland utan att gå i trafik, efter en månad så blev de flyttade till Sverige och Norrort eftersom dem inte behövdes i Tyskland.

Nu tror jag inte på detta alls, men jag ville ändå kolla ifall det stämde eftersom det också hävdas att de som inte kom till Sverige (alltså efter inventarienummer 8757, 8758 och framåt) stannade kvar i Tyskland och går i trafik där idag, sen är det nog som jag tror då en tillfällighet att 8758 och vidare i serien finns i Tyskland då det inte borde vara samma inventarie-serie i Tyskland och Sverige.

Jag tror inte på detta somsagt, men är ändå nyfiken ifall det finns lite sanning i det eller om hela bunten VDL bussarna kom direkt från fabriken till Sverige.

Men det är väl inte orimligt alls? Dessa bussar som kom 2013 agerade ju "poolbussar" ett tag hos Arriva, antagligen för att de köpts in för ev. framtida bruk, inget direkt planerat - då är det ju troligare att de också köptes till ett bra pris från Tyskland om de inte var helt nya först.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: buskörare skrivet 08 november 2018, 15:17:59 PM
Är det bussarna som var med vid trafikstarten eller de som kom senare som menas?
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 09 november 2018, 08:51:37 AM
Citat från: buskörare skrivet 08 november 2018, 15:17:59 PM
Är det bussarna som var med vid trafikstarten eller de som kom senare som menas?

Det som menades var då de som kom vid trafikstarten.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: buskörare skrivet 09 november 2018, 09:07:22 AM
De som var med under trafikstarten , står inte som importerade i bilregistret. Vilket hollandsscaniorna gör. Så har svårt att tro att det stämmer.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 november 2018, 09:35:58 AM
Citat från: Buzzlover skrivet 09 november 2018, 08:51:37 AM
Det som menades var då de som kom vid trafikstarten.

OK, det blev lite luddigt där, för de som kom till trafikstarten kom nämligen 2012 redan, sen kom det ett antal extra vid 2013, och de var poolbussar som jag skrev om.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: buskörare skrivet 09 november 2018, 10:10:55 AM
Citat från: virtual1 skrivet 09 november 2018, 09:35:58 AM
OK, det blev lite luddigt där, för de som kom till trafikstarten kom nämligen 2012 redan, sen kom det ett antal extra vid 2013, och de var poolbussar som jag skrev om.

Fast de första sattes ju i linjetrafik 2013. 
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 november 2018, 20:51:02 PM
Citat från: virtual1 skrivet 09 november 2018, 09:35:58 AM
OK, det blev lite luddigt där, för de som kom till trafikstarten kom nämligen 2012 redan, sen kom det ett antal extra vid 2013, och de var poolbussar som jag skrev om.

Poolbussar? Det måste jag ha missat. Berätta mer. :)
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: buskörare skrivet 09 november 2018, 21:15:01 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 09 november 2018, 20:51:02 PM
Poolbussar? Det måste jag ha missat. Berätta mer. :)

Tror han syftar på 9905 och 9906 som senare blev 8522 resp 8757. De började väl som lån pga garantijobb på ordinarie.
Är inte säker på om man nånsin köpte loss dom, eller fortsatte leasa dom eftersom båda gick tillbaka till VDL sen.
Sen fanns 8888 också, men den var ju en testbuss.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 09 november 2018, 21:57:53 PM
Citat från: buskörare skrivet 09 november 2018, 21:15:01 PM
Tror han syftar på 9905 och 9906 som senare blev 8522 resp 8757. De började väl som lån pga garantijobb på ordinarie.
Är inte säker på om man nånsin köpte loss dom, eller fortsatte leasa dom eftersom båda gick tillbaka till VDL sen.
Sen fanns 8888 också, men den var ju en testbuss.

Alla ovannämnda provbussar går nu att återfinna i ULs trafik under nytt bolag. 2/3 har fått inventarienummer hos Björks medans 8757 verkar vara mer okänd.
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: buskörare skrivet 09 november 2018, 22:06:58 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 09 november 2018, 21:57:53 PM
Alla ovannämnda provbussar går nu att återfinna i ULs trafik under nytt bolag. 2/3 har fått inventarienummer hos Björks medans 8757 verkar vara mer okänd.

Innan 2017 var det Björks som hade hand om VDL's försäljning i Sverige, så inte helt konstigt att de blev kvar där.
Kallar man det för provbussar när de lånas in sådär?
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: Buzzlover skrivet 14 november 2018, 08:19:12 AM
Citat från: buskörare skrivet 09 november 2018, 22:06:58 PM
Innan 2017 var det Björks som hade hand om VDL's försäljning i Sverige, så inte helt konstigt att de blev kvar där.
Kallar man det för provbussar när de lånas in sådär?

Just 8888 var väl en provbuss för en annan motor, men 8522 och 8757 var väl mer kompliterande? Eller var dem testfordon för den kortare samt längre Citean?
Titel: SV: Arrivas VDL Citea (Stockholm)
Skrivet av: buskörare skrivet 14 november 2018, 13:08:35 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 14 november 2018, 08:19:12 AM
Just 8888 var väl en provbuss för en annan motor, men 8522 och 8757 var väl mer kompliterande? Eller var dem testfordon för den kortare samt längre Citean?

8888 var test för euro6. De andra 2 var väl likadana som våra ordinarie, fast ersättning för en hel del garantijobb.