Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 31 oktober 2023, 11:21:30 AM

Titel: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Hasse L skrivet 31 oktober 2023, 11:21:30 AM
(https://i.postimg.cc/vHhK3VyY/701-B-27-St-B.jpg)
Avgick kl. 10.35.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 oktober 2023, 15:07:39 PM
Otroligt, det gick ju sååå fort att få en i trafik.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Nico skrivet 31 oktober 2023, 17:26:38 PM
De är säkert bättre, trevligare, skönare osv. och jag vet att det blir gnälligt, men utseendet känns för artificiellt. Om inte annat så kommer tillvänjningstiden för att få kväljningsreflexen att släppa nog bli mycket lång.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 31 oktober 2023, 19:31:36 PM
Jag håller inte med dig alls Nico, jag tycker de nya tågen är riktigt snygga.
Däremot X10p ser ut som rullande skokartonger..

// Niclas
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Nico skrivet 31 oktober 2023, 19:54:06 PM
Tja, X4p var ju självklart vackrare än X10p... det senare ser dock i alla fall ut som ett tåg. Designen på X15p ser däremot mest ut (min åsikt) som en förvuxen radiobil från Grönan. För plastigt och nada personlighet.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 31 oktober 2023, 21:42:14 PM
Man kan inte vara överens om allt  8)
Många av de äldre loken och vagnarna på Roslagsbanan är ju vackra och charmiga på sitt sätt, även om jag kanske inte tycker alla är just vackra. Men mycket nostalgiska.

// Niclas
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Ersa skrivet 01 november 2023, 09:22:19 AM
Det gick väl rätt normalfort att få ut dem i trafik, med tanke på att de bara kunde provköras på den trafikerade bana de därefter ska köras på. Då tar det tid. Alla andra tåg provkörs ju på separata banor utan ordinarie trafik, där provkörningarna kan ske dygnet runt utan begränsningar.

Vet inte om de är speciellt snygga, men de ser verkligen moderna ut. Vilket är bra, då det är en nagel i ögat på alla som försöker utmåla Roslagsbanan som omodern och gammaldags.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 november 2023, 21:54:43 PM
Enligt rykten har det tagit längre tid än förväntat att få de nya tågen i trafik av olika orsaker, men ett tågset är ju bättre än inget.
Det verkar fortfarande finnas en del tekniska problem att lösa för att kunna köra dem som önskat, men det löser sig nog skulle jag tro.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: roggek skrivet 02 november 2023, 02:33:28 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 november 2023, 09:22:19 AMVilket är bra, då det är en nagel i ögat på alla som försöker utmåla Roslagsbanan som omodern och gammaldags.

I min värld lever epitetet "Mahognyexpressen" kvar när någon nämner Roslagsbanan...  ;D  ;D
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2023, 07:07:41 AM
Fast folk lever märkligt nog på allvar mångt och mycket kvar i sina egna världar. Vissa tror på fullaste allvar att om banan Kårsta - Rimbo byggs upp igen, kommer tidtabellen att bli med exakt samma körtider som 1981. Som om övriga banan inte upprustats sedan dess med nya spår, och nu ännu nyare tåg.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 02 november 2023, 09:04:44 AM
Själv gillar jag hur tågen är designade, precis som jag gillar de flesta Stadlertåg i Norden.

Däremot får jag lite "spårvagns/rälsbuss-vibbar" av X15p. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men det gör att jag fortfarande inte uppfattar Roslagsbanan som ett "Roslagens pendeltågssystem", vilket jag hade hoppats X15p skulle bidra till. Nu överdriver jag jättemycket, men Roslagsbanan känns fortfarande som det "mest perifera av SLs tågsystem, som inte ens har riktiga tåg".

Att inte vara ett pendeltågssystem behöver ju inte vara fel per se (inte minst med tanke på pendeltågens rykte ;D ), och de nya tågen är ändå ett steg i rätt riktning från X10p, som utöver den perifera känslan också ingav känslan av regionmässig bortglömdhet. Men det är bara mina tankar om Roslagsbanan, är optimistisk till att den framtida förlängningen till T-centralen (och ev i senare skeden till Arlanda och Rimbo) kommer höja dess status åtminstone i mina ögon :D
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Ersa skrivet 02 november 2023, 12:38:20 PM
Ja, om "riktiga tåg" är synonymt med den spårvidd som folk "känner" är bättre, samt även med pendeltågens kaos och konflikter... ja, då väljer åtminstone jag dagens utförande på den i jämförelse problemfria Roslagsbanan. 8)
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 02 november 2023, 12:58:09 PM
Tycker de ser tuffa ut och bättre än X10P. Trevligare i blått än de ännu äldre smutsbruna tågen, fast vissa vurmar nog mycket för dessa eftersom gamla saker har en tendens att bli "fantastiskt underbara" bara för att de är gamla. Och på samma sätt att det nya oftast är "usch och fult"...
 
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Nico skrivet 03 november 2023, 00:35:28 AM
Utseende är som sagt viktigt, men ibland så är det ju så att design går före funktion. Där är jag för egen del alltså inte så förtjust i futuristiska utseenden som kommer till på bekostnad av praktiska hänsyn. En sak som inte har fungerat bra på en del nyare fordon (både på väg och järnväg) har bl.a. varit det att man mer och mer övergått till strålkastare med liten ljusöppning. Det i kombo med att t.ex. LED-lampor mm. inte utvecklar så mycket värme har gjort att strålkastare ofta sätts igen när det snöar osv. och då syns tågen även sämre på avstånd vilket kan bli ett aber i vissa fall.

Sedan handlar det inte bara om gammalt vs. nytt utan om att somligt ibland kräver viss tillvänjning... och somligt kommer vissa av oss nog aldrig lära sig tycka om även om det till slut är urgammalt. Vad gäller X15p så gillar jag personligen utseendet på sidor och inredning i stort, utsidans färgsättning i sig är även den ok överlag, tekniken och annat omkring, som t.ex. att detta är låggolvade fordon om jag inte minns fel, har jag heller inga problem med. Däremot kommer jag ha svårt att vänja mig vid frontens utseende då den dels känns oproportionerlig med den stora rutan med dess enorma torkararm, de små strålkastarna samt avsaknad av någon form av kontrastfärg. Även SL-loggan hamnar lite i bakgrunden i förhållande till kopplet som ser stort ut... och jag förstår heller inte riktigt designen bakom de räfflade "nödbuffertarna" i fronten.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 03 november 2023, 07:36:00 AM
Apropå kopplet, sitter det något över detta på bilden?
Det ser inte riktigt ut som de gamla hederliga "scharfarna" som används på X10p och dess föregångare tycker jag.
Visserligen lär väl inte X15-seten multas med något annat, men om man av någon anledning behöver bogsera ett tåg med något annat än en X15p underlättar det ju om man slipper använda övergångskoppel.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 03 november 2023, 13:00:22 PM
Bokstäverna på kopplet, "D.C" som ser ut lite som DeLorean logon, står nog för Dellner Coupler. Det är tydligen ett svenskt företag från Dalarna som gör automatiska koppel. Tycker de ser ut precis som kopplen på de gamla tågen.

https://www.dellner.com/products
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 november 2023, 13:17:37 PM
Citat från: roggek skrivet 02 november 2023, 02:33:28 AMI min värld lever epitetet "Mahognyexpressen" kvar när någon nämner Roslagsbanan...  ;D  ;D
...och internt gick"Träburkstågen"under namnet Briotåget :) /Ulf
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Kristian skrivet 04 november 2023, 06:30:19 AM
Citat från: Nico skrivet 03 november 2023, 00:35:28 AMoch jag förstår heller inte riktigt designen bakom de räfflade "nödbuffertarna" i fronten.
Det är klätterskydd. Om två tågsätt skulle frontalkollidera så är det tänkt att klätterskydden ska haka i och förhindra att vagnarna "klättrar upp" på varandra.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Nico skrivet 05 november 2023, 15:14:46 PM
Där ser man, alltid kul att lära sig något nytt. Speciellt som spårtrafik inte är riktigt min kopp té. De ser ju dock inte ut att vara mycket för världen så man får hålla tummarna för att de verkligen fungerar i praktiken... även om man får hoppas att det aldrig behöver uppstå en situation där de testas live.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AM
Visst är X15p en Stadler Capricorn ? som i så fall även Rhätische Bahn i Schweiz använder.

De är i alla fall väldigt lika.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Jörgen skrivet 14 november 2023, 17:48:42 PM
Stadler är det iallafall, det jag hittar är bara namnet "X15p EMU".

Hittar inga på deras hemsida som är likadana, bara lite annat utseende på de som finns.

Kolla in denna info:

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmrlb0919sw.pdf
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 december 2023, 22:59:28 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AMVisst är X15p en Stadler Capricorn ? som i så fall även Rhätische Bahn i Schweiz använder.

De är i alla fall väldigt lika.

Nja, inte mycket som är lika i data, varesig i spårvidd, längd, dörrställning eller topphastighet, men jag kan tänka mig att deras designavdelning kan ha lånat av Capricornen som kom före x15p
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Kristian skrivet 15 december 2023, 01:56:50 AM
Citat från: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AMVisst är X15p en Stadler Capricorn ?
Baserad på, men ingen "riktig" Capricorn.
Titel: SV: Roslagsbanans X15p i trafik
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 09 februari 2024, 18:07:15 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 14 november 2023, 11:13:34 AMVisst är X15p en Stadler Capricorn ? som i så fall även Rhätische Bahn i Schweiz använder.

De är i alla fall väldigt lika.

SJKs skribent tillika skribent här på forumet verkar ha tyckt att X15p påminner om Stadlers Flirt (X74) och KISS/Dosto (ER1).

Så här såg det ut i Vallentuna när jag var på promenad med hunden tidigare idag.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240209/1cf1424c38acc0639d240305d6354a61.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240209/7079549199b2ff193c68a63e89f5a53c.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240209/2a3a65e7d6f6d46e6faf7b5563a24d2d.jpg)

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk