Bussbälten, när kom det?

Startat av Bältes-Assar, 03 mars 2021, 08:38:10 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Hej!

Vilket år började bussar serielevereras med bälten? Kan någon dra sig till minnes vilket bolag/garage som var först?

Hoppas att jag lägger detta i rätt underforum då jag antar att det var någon gång under perioden 1990-2005.

Mvh Assar


Ersa

#1
Förarstolen fick bälte som mer eller mindre standard omkring 2000-2001 vad jag minns. Vid samma år gick det att få bälten på alla passagerarstolar i lågentréförortsbussar som tillval.
Bälteslagen kom väl omkring millenieskiftet för bussar också, i form av "om bälte finns, skall det användas". Både för förare och passagerare.

Därefter gick det ytterligare några år innan bälten inte längre gick att välja bort för beställaren. Det var först då som bälten för SL-resenärer på landsbygd och motorväg äntligen började dyka upp på allvar.
Rent generellt var väl SL-trafiken sist i Sverige på att få bälten i bussarna på allvar. Nuvarande avtal i Norrtälje och Täby tecknade 2010-2011 innehåller ju fortfarande inga krav på bälten på 95% av linjerna, utan de bälten som idag finns, kom ju dit pga att lagarna ändrades så att bälten blev standard i tillverkningen.

Mats Karlsson

Med lite googlande framkommer följande om bälten:
Användande av säkerhetsbälten i personbilar blev obligatoriskt i framsätet den 1 januari 1975 och i baksätet den 1 juli 1986.
Sedan 1 januari 1999 måste alla i Sverige som åker buss, och sitter på bältesutrustat säte, använda bältet.
Yrkeschaufförer måste använda säkerhetsbälte från den 1 oktober 1999.
Sedan 2004 ska alla nya bussar ha bälten utom bussar för stadstrafik
Sedan 2007 ska det ges information om bälteskravet i bussen. Information kan ges muntligt av förare eller reseledare eller liknande, med audiovisuella hjälpmedel eller med skylt eller bild vid varje plats.

Ersa

Man kan då anta att 2004 även var tidpunkten då det blev lag på bälte på alla bussars förarstolar?
Numera är det väl bälten på förarstolen även i de övrigt bälteslösa tätortsbussarna?

S Svensson

Som rubriken: när kom bälten.

När jag började veckopendla 1972 fanns det bälten på vissa platser i bussen. På SJ Ikarus fanns det säkerhetsbälten på platser som var utsatta. Vid in bromsning där man kunde "flyga" framåt utan att landa på framförvarande säten.
Bältena var av två-punkts typ.
Vad jag delvis minns är att det fanns Tempo 100 i Tyskland,med krav om bälten på vissa platser. Vad det exakt står i föreskrifterna kommer jag inte ihåg.

Tilläggas kan om Tyskland, så när det gäller personbil så krävdes det 1974 bälte av normal tre-punkts typ. I stora delar av värden gick det bra med rullbälten. Men inte i Tyskland då, men senare blev rulle godkända. Rullbälten är de som monterats i bussar senare. En tanke till Nils Bohlin också. Han var först med bälten.

Ersa

Gällande Tyskland och länderna runtom, är väl tvåpunktsbälen fortfarande än idag rätt vanligt på helt nya turistbussar där. Numera på alls platser såklart
Tvåpunktsbäkten enbart på vissa utsatta platser var det även i Vegorna för SL-linje 640/676, tillverkade 1999-2000 och beställda för uteslutande denna motorvägstrafik. Detta trots att trepunktsbälten erbjöds som tillval till alla stolar då.

igel

En skillnad mot Sverige är att i Tyskland är förare av lokaltrafik med bussar som får ta stående passagerare inte tvungna att använda bälte, även om det finns installerat. Det anses vara försvårande av biljettvisering, hindrande av förarens uppgift att hålla koll på passagerare, och en ren säkerhetsrisk om något skulle hända. 

Bältes-Assar

Tack för alla svar hittills! Intressant att SL var så sent ute med detta. Men om jag förstår rätt så är det 2004 som är det mest intressanta årtalet.

Lars-Håkan_E

Ja när det gäller Buss klass 2 och 3.

Orsaken till att bälten i SL bussar ofta saknades/saknas beror till stor del på att merparten av bussarna är/var av klass 1 oavsett användningsområde.

Carl Eric

Det kom också en förändring 2012 eller 2013 som ändrade maxhastigheten för bussar till 100km/h, "om alla passagerare använder säkerhetsbälte" (eller hur den exakta formuleringen lyder).
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Citaro C2

Själv förstår jag inte alls vitsen med bussbälten på bussar som går i ytterstaden och närförort. Jag som är ute i SL-trafiken dagligen kan säga att bältena inte används alls.

Men det kanske är viktigt att saker ska finnas bara för sakens skull, ungefär som att SL lackerar om bussar hela tiden.  ::)


Ersa

I SL:s fall är det väl för att vilka bussar som helt i princip när som helst kan sättas ut på linjer som t.ex 639 och 676 där bälten känns väldigt nödvändiga. De fd danskarna i 31xx-serien rullar ju dagligen på södra halvan av 639 i 90 km/t, och även om de i princip är tätorts/förortsbussar, är det bra att de åtminstone har bälten på alla stolar.

B10M

Det är mycket mer rationellt om man kan använda samma bussar överallt, därför går det ibland bussar med bälten på linjer där det egentligen inte behövs. Om man låser fast vissa fordon till vissa linjer blir trafiken mycket dyrare.

Citaro C2

Jovisst men ex bussarna på linje 172 och 173 som är klassiska exempel på bussar som hade passat mycket mycket bättre i stadsutförande än med höga stolar, enkel barnvagnsplats, 1-1-1 dörrar (innan MAN kom) och bälten som absolut ingen använder. Dessa bussar lär bara gå på 172 och 173 tills dess att de byts ut.

Att det ens köps bussar med lågentré och 1-1-1 dörrar till garage som Gubbängen och Nyboda är helt sanslöst år 2021.

B10M

Det där har du ju tjatat om i evigheter, under ett antal olika alias och på olika forum. Du är nog den enda i hela Stockholm län som stör dig på höga stolar och bälten. Dubbeldörrar eller enkeldörrar är ju en struntsak. Lågentré passar perfekt på de linjerna. Nu får den här diskussionen vara avslutad för min del.