Transdev tar över Björksbolagen nu

Startat av Bussmicke, 31 januari 2021, 22:13:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Elliott_p;526587
Intressant med dubbeldäckare, tänker då alltså på Vs och Perssons SHD 742, undrar vilka linjer den kommer trafikera.

Den och de andra dubbeldäckarna från VS & Persson fortsätter nog i X Trafiks uppdrag

S Svensson

När jag försöker titta litet på ämnet ovan upptäcker jag att det finns flera företag "Björks bussar". Även t o m i Västerås.
Vid ett besök för många år sedan på Sv Mässan, Göteborg fanns det två Björk och jag pratade med båda. Ena AB och andra HB.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Även Siljan Buss bussar finns i Transdev Nord.
På både Siljan Buss AB & VS & Perssons Bussar finns fortfarande fordon registrerade.

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

På vilket org nr då?

VS Persson 556313-3395 upphörde 3 februari

S Svensson

Titta lite på merinfo. AB Björks Buss i Närke AB 556393-9239 finns tydligen kvar utan att ingå i Transdev även om styrelsen liknar Transdev.

Det andra företaget i Nykvarn heter tydligen Björcks resor i Nykvarn AB även om själva transportföretaget är Handelsbolag.

Huvuddelen av Transdev företag finns i Västerås.
Använder Transdev något av fd Surahammars lokaler (dvs GDG/Swebus)

Bussmicke

Björks Buss i Närke I Kumla finns kvar medan Finspång gick rätt in i Transdev Sverige.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

pnott

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2021, 19:53:45 PM

Använder Transdev något av fd Surahammars lokaler (dvs GDG/Swebus)
Surahammarstrafiks lokaler låg på Kokillgatan 7. Det huset används sedan många år för annan verksamhet. Björks byggde relativt nyligen en ny anläggning på Kokillgatan 9. Granne med sig själva alltså, om man inte räknar med tidsskillnaden.

Bussmicke

Huset på nummer 9 fanns när jag flyttade hit för 10 år sedan.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 17 februari 2021, 19:53:45 PM
Titta lite på merinfo. AB Björks Buss i Närke AB 556393-9239 finns tydligen kvar utan att ingå i Transdev även om styrelsen liknar Transdev.

Det andra företaget i Nykvarn heter tydligen Björcks resor i Nykvarn AB även om själva transportföretaget är Handelsbolag.

Huvuddelen av Transdev företag finns i Västerås.
Använder Transdev något av fd Surahammars lokaler (dvs GDG/Swebus)

Björcks i Nykvarn är ett helt annat företag och ingår inte och har aldrig ingått i fd Alan Björks Koncernen

pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2021, 22:42:26 PM
Huset på nummer 9 fanns när jag flyttade hit för 10 år sedan.

//Bussmicke
www.bussmicke.se


Allting är relativt. För mig som bodde på den sidan av stan när det fortfarande stod "Surahammarstrafik" på fasaden på 7:an så känns 9:an rätt så nybyggd  :)

Bussmicke

Jag menade bara att byggnaden redan fanns när jag flyttade hit. När Den byggdes har jag ingen aning om.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Detta nämnde jag eftersom det är en sammanblandning.(om företag i Nykvarn resp Västerås)  Men, jag gjorde liten ansträngning över olika företag Transdev. Bland annat påstås att vissa av Transdev företagen inte är dotterbolag till Transdev (Sverige)AB. Sedan finns det också ett Transdev Uppland AB. Transdev är ett fransk företag som tog över delar av Veolia. Här hemma finns Veolia fortfarande. Man äger skrotföretag och man hyr ut arbetskraft. Men som sagt enligt merinfo så ingår inte de nämnda företagen (Transdev Nord resp Mälardalen) i samma koncern som Transdev i riket. Är detta en felaktig inrapportering till bolagsverket ? Jag har liksom lite svårt att tro att de nämnda företagen inte är integrerade.

Genom att ett antal företag tas över av ett stort företag kan man undra hur konkurrensen sned vrides.  Länshuvudmännen (region)har upphandlingsmonopol och trafikföretagen verkar inom oligopol. Det blir liksom svårt att rita in kurvorna i ett diagram över hur det verkar.


pnott

Citat från: Bussmicke skrivet 18 februari 2021, 09:27:08 AM
Jag menade bara att byggnaden redan fanns när jag flyttade hit. När Den byggdes har jag ingen aning om.

Och jag får erkänna att jag inte riktigt har något begrepp om när den nya depån byggdes, men jag är i alla fall ganska säker på att det var ett bra tag efter att Swebus hade lämnat den gamla.

Riktigt var de höll till i mellantiden har jag inte koll på men Swebus använde ju i alla fall periodvis en del av dåvarande Västerås Lokaltrafiks depå för att ställa upp sina bussar.

Peter Öden

Hej !

Tydligen en eftersläpning av Transportstyrelsens uppgifter beträffande VS & Perssons Bussar.
21-02-10 fanns 8 fordon regade på dem, idag bara 4 st. 21-02-11 överfördes TOW 529 på Transdev Nord, och 21-02-16
blev EKK 020, ELO 878, RXJ 532 överförda.
Fordon som fortfarande står på 556313-3395 är CCR 863, WCE 809. XAY 930 och XJX 835 detta enligt Transportstyrelsen idag.

Mvh Peter Ö