Dagens E4:a bortom förbifartens färdigställande

Startat av BMJ, 28 september 2017, 22:17:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BMJ

Kanske att gå händelserna i förväg lite grann, men hur bör dagens E4:a förbi Stockholm skyltas när förbifarten är färdig? Man får förmoda att E20 följer förbifarten istället för att gå via Essingeleden som idag. Kommer Essingeleden och Norra länken bli delar av riksväg 75, eller kommer den att skyltas med omledningsskylt (E4 i blå text och ram på vit botten), eller möjligen på annat sätt?

Niklas Bygdestam

Citat från: BMJ skrivet 28 september 2017, 22:17:38 PM
Kanske att gå händelserna i förväg lite grann, men hur bör dagens E4:a förbi Stockholm skyltas när förbifarten är färdig? Man får förmoda att E20 följer förbifarten istället för att gå via Essingeleden som idag. Kommer Essingeleden och Norra länken bli delar av riksväg 75, eller kommer den att skyltas med omledningsskylt (E4 i blå text och ram på vit botten), eller möjligen på annat sätt?


Jag misstänker att de kanske inte själva vet exakt hur vägnumren kommer att sättas ut när allt står klart.

E20 tror jag dock kommer att fortsätta gå som den gör just nu. E20 kommer från Tallinn via färjan. Så i Stockholm går E20 från färjeklaffarna på till Estlandsfärjorna och sedan via hamnen och ut på Norra länken för att sedan fortsätta på Essingeleden och sedan vidare mot Södertälje. Detta blir inte logiskt om man flyttar E20 till förbifarten. Så E20 kommer nog vara orört.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.