Och går man runt hörnet vid Skanstull....

Startat av Mr H, 27 oktober 2014, 18:33:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

...så såg det ut så här!

CF:en närmast verkar ha nummer 0105 men väldigt svårt att se! Lättare att se är att den strax ska ta en tur till Jordbro som linje 741. Bredvid CF på linje 742 till Skogås och sedan alltså en H35 på linje 54. Bilden är alltså tagen i samma veva som bilden på BSS-vagnen togs d.v.s februari 1969.

Håll tillgodo HJP (och alla andra!)

Mvh
Mr H


Walter

Reg nr A722 tillhörde SJ 0105, senare SL 6105 så det stämmer bra. Tackar för en fin bild.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gunnar D

Härligt, detta är väl då samtidigt som SL:s övertagande av SJ:s 500-700 linjer!

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Citat från: Gunnar D skrivet 27 oktober 2014, 20:34:51 PM
Härligt, detta är väl då samtidigt som SL:s övertagande av SJ:s 500-700 linjer!

/Gunnar

Det stämmer. Jag kommer inte ihåg datum men det var på vårkanten 1969 som SL tog över SJ's linjer. Jag var placerad i Ösmo på den tiden och körde linje 731, som också hade hållplats på Ölandsgatan. Mr H's första bild väckte gamla BSS-minnen och den andra bilden väcker SJ-minnen.

M v h
Ingwar

HJP

****
Tackar tackar!
H35:an gömmer sig lite, men CF är alltid trevligt, på en framträdande plats  :)

Björn Forslund

Observera att CF:en fortfarande har SJ-märkningen i svart. Inv numret däremot är nyare och i vitt.

Ingwar Åfeldt

Gick man sedan runt nästa hörn så kom man in på Ölandsgatan där SJ hade hållplatser för sina linjer söderut. Bilden är tagen senhösten 1966, alltså när det fortfarande var vänstertrafik.


Bilden är visad tidigare.

Jan E

Fantastiskt trevliga bilder ni visar. Tack.

Jan E
fd sommarextra Handengaraget

Mr U

CF:en med nosen häråt tycks vara målad i SL:s oxblodsröda färg. Kan det vara ett färgexperiment hos SJ biltrafik?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Mr U skrivet 29 oktober 2014, 00:22:00 AM
CF:en med nosen häråt tycks vara målad i SL:s oxblodsröda färg. Kan det vara ett färgexperiment hos SJ biltrafik?

Nej, SJ hade inga bussar i SL's oxblodsröda färg. Tack och lov.  ;)

M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 28 oktober 2014, 05:58:54 AM
Gick man sedan runt nästa hörn så kom man in på Ölandsgatan där SJ hade hållplatser för sina linjer söderut. Bilden är tagen senhösten 1966, alltså när det fortfarande var vänstertrafik.


Bilden är visad tidigare.

En fantastisk bild egentligen, ser ut att vara hämtad från någon film.

/Gunnar

Mr U

Citat från: Gunnar D skrivet 29 oktober 2014, 11:23:51 AM
En fantastisk bild egentligen, ser ut att vara hämtad från någon film.

/Gunnar

Instämmer fullständigt.

Mr H

Håller också med om bilden, nästan magisk!
Funderar över hur man tog sig in med nosen söderut
till avstigningsrefugen där jag plåtade CF:arna.

I vänstertrafik var det väl ingen match då vek man väl
bara in där (som linje 144 gjorde också). Men i högertrafik?
Jag har något minne av att man vek av från Nynäsvägen och körde
in via Skansbron och Älvsborgsgatan och rundade kvarteret
för att nå dit. men det låter ju ofantligt krångligt tycker jag!
Borde ju ha funnits någon annan väg Skanstullsbron-Ringvägen (v)-
Älvsborgsgatan (h)-Ölandsgatan (h)???

För inte kunde man väl fortsätta Götgatan över Ringvägen och göra
en rundpall via Ölandsgatan in där?
?

Mr H

roggek

Citat från: Mr H skrivet 29 oktober 2014, 23:00:09 PM
Håller också med om bilden, nästan magisk!
Funderar över hur man tog sig in med nosen söderut
till avstigningsrefugen där jag plåtade CF:arna.

I vänstertrafik var det väl ingen match då vek man väl
bara in där (som linje 144 gjorde också). Men i högertrafik?
Jag har något minne av att man vek av från Nynäsvägen och körde
in via Skansbron och Älvsborgsgatan och rundade kvarteret
för att nå dit. men det låter ju ofantligt krångligt tycker jag!
Borde ju ha funnits någon annan väg Skanstullsbron-Ringvägen (v)-
Älvsborgsgatan (h)-Ölandsgatan (h)???

För inte kunde man väl fortsätta Götgatan över Ringvägen och göra
en rundpall via Ölandsgatan in där?
?

Mr H

Älvsborgsgatan gick väl ända ner till Ringvägen då, så Skanstullsbron-Ringvägen (v)-Älvsborgsgatan (h)-Ölandsgatan (h). Idag är det en park där...

Zooma in i SLs karta från 1967 så ser man att linje 54 gick denna väg...
http://media.sparvagsmuseet.se/kartor/Karta_1967_staden/1967_staden.html

Mr H

#14
Citat från: roggek skrivet 29 oktober 2014, 23:07:08 PM
Älvsborgsgatan gick väl ända ner till Ringvägen då, så Skanstullsbron-Ringvägen (v)-Älvsborgsgatan (h)-Ölandsgatan (h). Idag är det en park där...

Zooma in i SLs karta från 1967 så ser man att linje 54 gick denna väg...
http://media.sparvagsmuseet.se/kartor/Karta_1967_staden/1967_staden.html

Älvsborgsgatan korsade väl tom Ringvägen men 54:an kom ju från ett helt annat håll Ringvägen österut-Älvsborgsgatan (v)-Ölandsgatan (h) till ändhpl och efter avgång "köksvägen" rakt ut på Ringvägen (h). Men jag har bara minnen av Södertörnsbussarna/SJ att de gled in via Älvsborgsgatan efter att ha tagit av vid Isstadion. Men det borde ju varit mycket enklare och snabbare att från Skanstullsbron/Götgatan köra Ölandsgatan (v) bara till avstigningen. Men så gick det väl inte att köra? Känns som att terminalen var betydligt lämpligare för vänstertrafik än för högertrafik.

Hm men var det inte så i vänstertrafik att man körde ut Älvsborgsgatan-Skansbron osv. Jag åkte mest med linje 9 mot Berga och kommer ihåg att man alltid kollade in BSS uppställning på Älvsborgsgatan söder om Ringvägen där de stog i långa rader.(Därifrån har f.ö förf Hans Hårlen lagt in en bild i sin bok "Saker du inte visste om Stockholm" eller något liknande på en SS H20 skyltad linje 8E och fått det till att den var utlånad till BSS för att gå som linje 8 till Gålö!!! Tror att SS tom hade betänkligheter för att köra H20 på linje 8E mellan Skanstull-Södersjukhuset! Varning alltså för den boken och den författaren som visserligen förmedlar "saker som vi inte visste om Stockholm" men det gör nog å andra sidan ingen annan heller! ;D ;D ;D)

Mr H