Nytt hos Kraftbuss i Västervik i augusti 1989, del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 07 juni 2010, 18:09:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Så tar vi en närmare titt på den Volvo Säffle som var lackerad i Kraftbuss egna färger. Förutom på Rasken-bussarna krävde KLT inte länslack på bussarna på den tiden. Det dröjde väl ända in på detta årtusende innan den gula färgen kom. Fram till dess körde alltså bolagen regional- och tätortstrafik med bussar i sina egna färger.

Denna buss blev sedan Swebus 0758 och den såldes i november 2004 till AB Demonteringar, där den skall ha skrotats.







Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Buss-Hasse

Mera hemstadsbilder, härligt Staffan! Här ser Ni verkligen de fula hajfenorna på närbild..........
Detta är 1 av 5 syskon (inv nr. 54-58) sedan kom även 59,60 som hade toalett. Samtliga var med Volvos 7-växlade låda. Mycket bekymmer i början. I flera av de var det väldigt högt växlingsljud när tryckluften tryckte i växeln vilket även det ifrågasattes av resenärerna.

Här ser man även tydligt Kraftbuss gamla och nya logotype. På sidan är den gamla traditionella "KB" och på bakstammen den nya. Den nya gjorde sig väldigt bra på helturistbussarna som kom året efter inv 81 och 82. De var lackade med skärgårdsmotiv och på bakstammen en stor fin båt för fullt segel med loggan. Grymt snuggt! Om jag hde en scanner skulle Ni få se......... 

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 juni 2010, 18:09:37 PM
Så tar vi en närmare titt på den Volvo Säffle som var lackerad i Kraftbuss egna färger. Förutom på Rasken-bussarna krävde KLT inte länslack på bussarna på den tiden. Det dröjde väl ända in på detta årtusende innan den gula färgen kom. Fram till dess körde alltså bolagen regional- och tätortstrafik med bussar i sina egna färger.

Denna buss blev sedan Swebus 0758 och den såldes i november 2004 till AB Demonteringar, där den skall ha skrotats.


Sista aktiva tiden hos Swebus gick den som skolbuss i Trelleborg. Togs ur trafik juni 2004.


Stefan P

#3
Hej

Hade inte Kraftbuss en väldigt liten buss 9 - 10 m, även EB trafiken hade väl två likadana eller var det ett annat företag?

mvh Stefan P

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 08 juni 2010, 12:33:34 PM
Hej

Hade inte Kraftbuss en väldigt liten buss 9 - 10 m, även Eb trafiken hade väl två likadana eller var det ett annat företag?

mvh Stefan P

Kraftbuss hade många små bussar men jag tror det är denna du tänker på:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

#5
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 07 juni 2010, 20:23:22 PM
Mera hemstadsbilder, härligt Staffan! Här ser Ni verkligen de fula hajfenorna på närbild..........
Detta är 1 av 5 syskon (inv nr. 54-58) sedan kom även 59,60 som hade toalett. Samtliga var med Volvos 7-växlade låda. Mycket bekymmer i början. I flera av de var det väldigt högt växlingsljud när tryckluften tryckte i växeln vilket även det ifrågasattes av resenärerna.

Här ser man även tydligt Kraftbuss gamla och nya logotype. På sidan är den gamla traditionella "KB" och på bakstammen den nya. Den nya gjorde sig väldigt bra på helturistbussarna som kom året efter inv 81 och 82. De var lackade med skärgårdsmotiv och på bakstammen en stor fin båt för fullt segel med loggan. Grymt snuggt! Om jag hde en scanner skulle Ni få se.........  

Här har Hans svarat på frågan om 59 och 60. Jag hade ett svagt minne av att de hade toalett. Samma växellåda alltså. Dock var inte 56 en syster utan en Hortenbyggd Säffle från 1984 med "plastfront".

Om jag hade en scanner så skulle ni också få se. 81 och 82 lyckades jag aldrig fotografera i ursprungslacken, men jag har nog en broschyr.

Förresten, någon sade att designen skulle påminna om segel och hav. Jag vet inte om det med sanningen överensstämmande.

M.v.h.
Ola

Buss-Hasse

Tack Ola. 56 var inte en syster - helt rätt. Det var lite märkligt men nu fick jag också se det.
Var 53 & 56 systrar?

Stefan P

Hej

Tack för bilden Staffan det är likadana bussar.

mvh Stefan P

S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juni 2010, 17:03:27 PM
Kraftbuss hade många små bussar men jag tror det är denna du tänker på:


Enav de första korta Säffle som kom. Antingen kom de som B9 eller B10 och axelavståndet 4,7 eller 5,0 m.De som kom som B9M hade lägere motoreffekt. Och mindre växellåda.

Dörr på mitten är troligen önskvärd. Men ovan på bild provades uppenbarligen av SJ. De ville sedan ha dörr 1-0-1,alltså bakdörren längst bak. Sådana insattes kring Uddevalla. Jag vet inte hur många korta bussar Säffle tillverkade.

Ola Almquist

Citat från: Hans Jacobsson skrivet 09 juni 2010, 09:50:09 AM
Tack Ola. 56 var inte en syster - helt rätt. Det var lite märkligt men nu fick jag också se det.
Var 53 & 56 systrar?

Ja. Leveransfoto på en av dem finns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=32276.0
Kan inte skilja på dem i detta stadium.

M.v.h.
Ola

Ola Almquist

Citat från: S Svensson skrivet 09 juni 2010, 20:42:10 PM
Enav de första korta Säffle som kom. Antingen kom de som B9 eller B10 och axelavståndet 4,7 eller 5,0 m.De som kom som B9M hade lägere motoreffekt. Och mindre växellåda.

Dörr på mitten är troligen önskvärd. Men ovan på bild provades uppenbarligen av SJ. De ville sedan ha dörr 1-0-1,alltså bakdörren längst bak. Sådana insattes kring Uddevalla. Jag vet inte hur många korta bussar Säffle tillverkade.

SJ 3147 och 3148 tillhörde väl dessa. Tillhörde någon kort Säffle Skövde och hade Skaraborgslack? Jag har ett minne av att ha åkt något udda och relativt nytt mellan Skövde och Karlsborg, troligen 1992.

M.v.h.
Ola

Stefan P

Hej

Tack för svar och bild. Är det någon som har en bild på buss med dörr längst bak, typ Kraft Buss 47?

mvh Stefan P