Interbus och Wasatrafik

Startat av Muk, 26 juli 2008, 18:51:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Muk

Är det någon som kan redogöra för hur Interbus egentligen tillkom. Jag har tidigare trott att Interbus Ab i Göteborg köpte upp Stockholms turistbussar Ab (och SHT Buss AB, Centrala Bussbeställningen AB etc) och därmed etablerade Interbus Stockholm Ab. Men Stockholms turistbussar Ab var väl Wallenbergägt från början och det hopslagda Interbus (Interbus Göteborg Ab och Interbus Stockholm Ab) var Wallenbergägt, så var det Wallenberg (Stockholm-Saltsjön) som köpte upp Interbus i Göteborg och namnändrade sitt "eget" bolag? Hur ser Interbus historia i Göteborg och Malmö ut?

Hur länge ägde Stockholm-Saltsjön Wasatrafik innan Interbus och Wasatrafik såldes till Swebus?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 26 juli 2008, 18:51:49 PM
Är det någon som kan redogöra för hur Interbus egentligen tillkom. Jag har tidigare trott att Interbus Ab i Göteborg köpte upp Stockholms turistbussar Ab (och SHT Buss AB, Centrala Bussbeställningen AB etc) och därmed etablerade Interbus Stockholm Ab. Men Stockholms turistbussar Ab var väl Wallenbergägt från början och det hopslagda Interbus (Interbus Göteborg Ab och Interbus Stockholm Ab) var Wallenbergägt, så var det Wallenberg (Stockholm-Saltsjön) som köpte upp Interbus i Göteborg och namnändrade sitt "eget" bolag? Hur ser Interbus historia i Göteborg och Malmö ut?

Hur länge ägde Stockholm-Saltsjön Wasatrafik innan Interbus och Wasatrafik såldes till Swebus?

Vi kanske skall bortse Ernst R Carlson i Vessigebro utanför Falkenberg som körde resor under namnet Interbus i slutet av 1940-talet och början av 1950-talet.
Jag använder Lennart Jarnhammars bok "Strömma" som källa för det fortsatta om det som är dagens Interbus. År 1965 grundade bröderna Björn och Ulf Kroll Interbus i Göteborg. År 1972 anställde de en trafikledare, Pereric Ericson, som i dag är vd för Interbus. Så även om Pelle hängt med under åren så har ägarna inte gjort det. 1978 eller 1979 sålde bröderna till Tor Line. Detta följde med i Salén-rederiernas konkurs 1984. Då såldes Interbus till Fastighets AB Stockholm-Saltsjön, som tidigare ägde Stockholms Turistbussar. Detta uppstod i sin tur av det som blev kvar av Wallenbergs-företagen när SL tog över t ex Södertörn och Värmdö. 1984 köptes också SHT Buss och Arlanda Buss. År 1988 införlivades Wasatrafik och Centrala Buss. 1990 såldes rubbet till NRT Nordic och även Tumlare Buss införlivades. På hösten 1992 bestämde sig NRT Nordic för att sälja alltsammans till då SJ-ägda Swebus.
När det gäller Wasatrafik kan nämnas att detta ägdes av familjen Mats i Falun. Någon gång i slutet av 1970-talet (var det väl) tog de över Continentbus verksamhet i Trångsund söder om Stockholm. Continentbus ägdes av familjen Hellgren i Skellefteå.
Resten av utvecklingen känner vi väl till...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Muk

Tack för informationen Staffan! Det har varit fler ägare än jag kunde ana. Intressant med Salén kopplingen.  :)


Staffan Sävenfjord

Citat från: Muk skrivet 26 juli 2008, 22:49:45 PM
Tack för informationen Staffan! Det har varit fler ägare än jag kunde ana. Intressant med Salén kopplingen.  :)



Det kan väl tilläggas att Interbus redan runt 1970 började köra anslutningar för Tor Line. Det var också ett av de första bussbolag som satsade på Neoplan.
1971 åkte jag med Tor Line till England. En Interbus hämtade upp oss (med en förare som fortfarande kör för dem för övrigt) i Borås och så minns jag att vi fick åka alla tre vägarna under/över Göta älv som finns i Göteborg. Just som vi kört genom Tingstadstunneln blev nämligen bussföraren uppropad på radio att han skulle hämta vid Hotell Opalen också varför han återvände dit via Göta älvbron. Så fortsatte han mot hamnen som Tor Line använde och då via Älvsborgsbron.
På hemväg var det kaosartad. Det visade sig att vår buss var alldeles för liten varför fyra av oss inte fick plats. Så vi två till Borås och två till Jönköping fick åka taxi. Det var Björn Kroll själv som fixade detta och han lovade oss särskilt att åka ända hem till porten med taxin. Så det blev en bra lösning ändå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2008, 23:01:45 PM
...så fortsatte han mot hamnen som Tor Line använde och då via Älvsborgsbron.

Skandiahamnen! / Jourhavande petimeter  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 27 juli 2008, 07:01:39 AM
Skandiahamnen! / Jourhavande petimeter  ;)

Precis. Det var det namnet som var precis som bortblåst. Det är alltså den som ligger till vänster om Älvsborgsbron om man åker mot Hisingen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)