SL H21A - Neoplan-ledbuss

Startat av Mikael T Nilsson, 01 januari 2008, 15:02:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Såg att Greger Larsson tidigare har lagt ut en bild på en av Surahammar Trafiks Neoplanbussar, se länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7783.0

En av Surahammars Neoplan-bussar gick över till SL och fick littera H21A. Här ser vi bussen vid Vallhallavägen i Stockholm 1988. Minns att en förare berättade att bussen även gått i trafik i Italien.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Möllers

Trevligt bild den liggnar en american buss  8)

Lulebjörnen

Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 januari 2008, 15:05:48 PM
Trevligt bild den liggnar en american buss  8)
Neoplan - när dom var som bäst - eller snyggast i alla fall  8)...

...jo, jag vet att det var rishögar i mångt o mycket men man lärde sig mecka...

Fredrik Klint

Kul att se den udda fågeln. Även om det inte var en vanlig linjevagn så tycker jag att de borde lackat den SL-röd.
---------------
Ett vagt minne från ett öppet hus i Vaxholmsgaraget, man fick gå in i en del bussar, bl.a. denna, var att det låg bananskal i askkopparna som fanns i framförvarande stolsrygg. Kanske bara var otur att det låg i just den askkoppen...  :P

Ersa

Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 januari 2008, 16:10:01 PM
Kul att se den udda fågeln. Även om det inte var en vanlig linjevagn så tycker jag att de borde lackat den SL-röd.

Nej, den ser ju mera ut som en äkta Vaxholmsbuss i dessa färger  :)

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

En bekant pratade med Olle L en gång. Olle berättade för honom att SJ fick in en offert på en Vo B58 led med Neoplankaross.
Har Lars Ö hittat något i arkivet om detta ?

Bengt Jönsson

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 januari 2008, 15:02:58 PM


Såg att Greger Larsson tidigare har lagt ut en bild på en av Surahammar Trafiks Neoplanbussar, se länk:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=7783.0

En av Surahammars Neoplan-bussar gick över till SL och fick littera H21A. Här ser vi bussen vid Vallhallavägen i Stockholm 1988. Minns att en förare berättade att bussen även gått i trafik i Italien.


Blir inte "släpvagnen" väldigt slingrig och sladdrig på en sådan här vagn vid högre hastigheter?

/B

Måns Johannesson

Hade aldrig turen att få åka med den här vagnen. Är det någon som vet vilken inredning den hade? Fällbara stolar? WC? Barnvagnsplats?
Jag såg den mest gå som 670 på de turer som enligt tidtabellen var linje 672 men i praktiken kördes av en ledbuss på 670 och en normalbuss på 672 (vanligtvis en H47A).

/Måns

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 januari 2008, 19:57:47 PM
Blir inte "släpvagnen" väldigt slingrig och sladdrig på en sådan här vagn vid högre hastigheter?

Borde den bli det? De Säfflebussar av olika 80-talsmodeller jag framfört har inte "gungat" nämnvärt när man kört dem i 80-90, så varför skulle denna Neoplan vara mer instabil? Jag tycker snarare att "pushers" känns instabilare i alla farter.

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 01 januari 2008, 20:30:05 PM
Borde den bli det? De Säfflebussar av olika 80-talsmodeller jag framfört har inte "gungat" nämnvärt när man kört dem i 80-90, så varför skulle denna Neoplan vara mer instabil? Jag tycker snarare att "pushers" känns instabilare i alla farter.


Inte en aning! Därav min fråga.  :D
Men om man suttit i "släpvagnen" på någon av SL:s långlinjer i en Volvo så har åtminstone jag tyckt att det kännts "slängigt".
Men det kanske har att göra med hur mycket "slack" det är i upphängningen av släpvagnen och hur väl länkar och dämpare är servade.

Den enda "pusher" jag åkt långt (och snabbt) med är Sörmlandstrafikens linje på motorvägen från Trosa till Södertälje men då satt jag inte inte i "släpvagnen".

/Bengt

Lulebjörnen

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 januari 2008, 18:49:40 PM
Om det mot förmodan är någon som inte visste så var led Neoplanen här ovan byggd på Volvochassi B58-55 och tekniskt sätt väldigt lik SL:s egna H20 o H21 bussar
:-[...med skammens rodnad på kinderna erkänns att jag trodde det var en äkta Neoplan. Den låga och snygga profilen ledde till en Jetliner i något specialutförande. B58:orna brukar ju se höga och konstiga ut i stort sett vad det än är för kaross på dom.

Det diskuterades väl i någon tidigare tråd om Volvo med Neoplan men det saknades bild. Nu har man i alla fall sett underverket...den kromade fronten  :-*...




Carl W

Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 januari 2008, 16:10:01 PM
Kul att se den udda fågeln. Även om det inte var en vanlig linjevagn så tycker jag att de borde lackat den SL-röd.
---------------
Ett vagt minne från ett öppet hus i Vaxholmsgaraget, man fick gå in i en del bussar, bl.a. denna, var att det låg bananskal i askkopparna som fanns i framförvarande stolsrygg. Kanske bara var otur att det låg i just den askkoppen...  :P

Jag kan tänka mig att bussen gick på mycket abonneringar. Och i så fall fanns det ingen anledning att måla den SL-röd, snarare tvärtom. En turistbuss skall se ut som en sådan, och inte se ut som en linjevagn.

Simon Bertilsson

Dessutom kan jag tänka mig att den här bussen hade gjort sig rätt dåligt som helröd.

buss-tobbe

Trevliga bilder håller med Möller den liknar en american buss.