Transdev Vallentunas nya VDL-bussar - 22 juni 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 22 juni 2019, 13:23:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på några av Transdev Vallentunas nya VDL som sattes i linjetrafik i går.

Först vagn 0408 mellan Täby kyrkby och Löttingelund.



En akterbild på 0406 vid den, sedan igår, nya ändhållplatsen för linje 524 i Arninge.



Slutligen dörrsida framifrån på vagn 0405 i södra Täby kyrkby.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

buskörare

Får det plats 2 bussar på den Kundvägen? Måste kolla imorgon. Kan ju bli trist om 524 står länge och de andra hamnar i räcket.

Fredrik Gelin

Jag har inte koll, men är det någon annan linje som går till Saluvägen nu då?
Jag har inte heller kollat tidtabellen för 524, men gissar att det måste bli i princip spetsvändningar vid Kundvägen som jag antar nås via vändning i rondellen bakom hållplatsen eller trafikerar linjen inte industriområdet som den gjorde tidigare?

Gissningsvis är den nya ändhållplatsen temporär då det nya resecentrumet skall ligga ungefär vid nuvarande hpl Saluvägen och jag gissar att utrymmet runt ÖB och Coop lär bli ganska rörigt den närmaste tiden då det är en del som skall byggas där.
Arninge Centrum och nuvarande Coophuset skall renoveras (rivas?) och utökas mot Ö&B, det skall byggas en ny motorvägshållplats, en ny väg genom skogsdungen upp till bron över E18 där det skall byggas en ny rondell och så skall naturligtvis även själva resecentrumet byggas med sin inglasade bro över E18 och de blivande motorvägshållplatserna för att sluta vid Roslagsbanans nya station som blir en del av resecentrumet.
Det är alltså mycket som händer mellan Kundvägen och E18 under de närmaste åren och då är det kanske enklare att hålla bussarna borta från byggområdet under tiden.
Dock skall ICA bygga en ny Maxi stormarknad snett mittemot hpl Kundvägen och någonstans i anslutning till det projektet har Täby kommun kommit på att det är populärt med cykelbanor och stadsgator, så enligt ritningar och beskrivningar jag läste på internet verkar det som att hela biten mellan Arningerondellen och Hantverkarvägen blir enkelfilig i båda riktningar mot dagens tre plus två vilket jag tycker verkar rimma illa med att man samtidigt bygger ut centrumet kraftigt och satsar på att bli ett Kungens Kurva för Norrort.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


buskörare

Jag har inte sett ritningar, men de bygger en cykelväg typ från den andra Kundvägen norrut och upp till tippen. Den ligger bredvid vägen och ska inte inkräkta vad jag kan se. Det är väl också en del i att det ska vara cykelväg till Åkersberga. Sen om dom tänker bygga om befintlig väg sen utöver cykelvägen vet jag inte. Jag förstår varför man drar in Saluvägen nu med arbetet där. Den lär alltså vara temporär i minst 1 år framöver.
Mig veterligen går ingen annan till Saluvägen. Om inte 524 åker ner och vänder och sen avslutar vind Kundvägen.
Nya bussterminalerna vid Arninge/E18 ser väldigt bra ut på ritning, hoppas det blir lika bra i verkligheten.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 22 juni 2019, 16:39:16 PM
Trevligt

Tack Micke!

Vad gäller ändhållplats, så tror jag också att den är temporär. Det byggs mycket kring Saluvägen och när nya Roslagsbanestationen blir färdig kanske fler linjer ärn 524 kommer vända där nere.

Just nu finns hållplatsskylten vid Saluvägen kvar och den visar endast linje 524 trots att ingen linje går ner dit.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ola Å

Avstånd mellan mitt- och bakdörr verkar ju galet litet, är det två bänkrader där?

Niclas Wennerlid

Citat från: Ola Å skrivet 26 juni 2019, 10:57:44 AM
Avstånd mellan mitt- och bakdörr verkar ju galet litet, är det två bänkrader där?

Det stämmer.
VDL har flera valbara längder på den bussmodellen men den bakre delen av bussen är konstant, det är den främre delen man förlänger. Så här blev lösningen på de 12,7-metersmodellen.

Inte helt optimalt enligt min mening.

// Niclas

homer

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 26 juni 2019, 11:53:05 AM
Det stämmer.
VDL har flera valbara längder på den bussmodellen men den bakre delen av bussen är konstant, det är den främre delen man förlänger. Så här blev lösningen på de 12,7-metersmodellen.

Inte helt optimalt enligt min mening.

// Niclas

det märkliga verkar ju vara att barnvagnsplatsen är mindre än vad som tidigare varit standard i SL trafiken. då är frågan, om SL inte längre har synpunkter på storleken på barnvagnsplatsen, varför har dom synpunkter på att den 3:e dörren måste finnas?

Fredrik Gelin

#9
Jag sitter just nu i en av de nya VDL:erna, 0415, och kan konstatera att det inte är så gott om benutrymme mellan mitt- och bakdörrarna där jag sitter.
Det luktar även plast i större utsträckning än jag minns att Arrivas boggibussar gjorde när de var nya.
Orsaken är sannolikt att inredningen till stor del verkar bestå just av plast.
Paneler, golv, podestrar, stolsryggar och mycket annat är av plast.
Det kanske skramlar mindre än metall om några år?
Lite intressant är att åtminstone bussen jag sitter i har samma typ av infotainmentskärmar som bussarna i innerstaden har.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Fredrik Gelin

Jag trodde inte att jag skulle säga det, men efter att ha åkt från Upplands Väsby till Vallentuna med Transdevs 0415 börjar jag redan sakna Arrivas 83xx som var betydligt mer komfortabla.
Är det full-ac på de nya VDL:erna? Det verkade som om AC-paketet satt nästan precis bakom föraren och det var inte så svalt bak i bussen där jag satt.
Det verkade inte heller finnas någon nattbelysning som Volvobussarna hade.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2019, 22:24:01 PM
Jag trodde inte att jag skulle säga det, men efter att ha åkt från Upplands Väsby till Vallentuna med Transdevs 0415 börjar jag redan sakna Arrivas 83xx som var betydligt mer komfortabla.
Är det full-ac på de nya VDL:erna? Det verkade som om AC-paketet satt nästan precis bakom föraren och det var inte så svalt bak i bussen där jag satt.
Det verkade inte heller finnas någon nattbelysning som Volvobussarna hade.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Nä, VDL-boggierna i Norrort har inte heller det. Bara lysrör och tämligen obekväma säten. Volvobussarna är klart trevligare som resenär betraktat.

buskörare

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 juni 2019, 22:24:01 PM
Jag trodde inte att jag skulle säga det, men efter att ha åkt från Upplands Väsby till Vallentuna med Transdevs 0415 börjar jag redan sakna Arrivas 83xx som var betydligt mer komfortabla.
Är det full-ac på de nya VDL:erna? Det verkade som om AC-paketet satt nästan precis bakom föraren och det var inte så svalt bak i bussen där jag satt.
Det verkade inte heller finnas någon nattbelysning som Volvobussarna hade.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Full-AC måste det nog vara enligt avtal och den stora bullen på taket skvallrar om att det är det. Den sitter på samma ställe som Arrivas VDL har sina också.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 27 juni 2019, 06:23:25 AM
Full-AC måste det nog vara enligt avtal och den stora bullen på taket skvallrar om att det är det. Den sitter på samma ställe som Arrivas VDL har sina också.

Arrivas VDL har väl bara förar-AC? Det ska tilläggas att jag är lite osäker i målet, det var fem år sedan jag körde en, men jag har aldrig upplevt någon lägre temperatur i dem sommartid.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 27 juni 2019, 06:28:40 AM
Arrivas VDL har väl bara förar-AC? Det ska tilläggas att jag är lite osäker i målet, det var fem år sedan jag körde en, men jag har aldrig upplevt någon lägre temperatur i dem sommartid.

Nej, det är full-AC i dom också. Men väldigt ofta icke fungerande tyvärr.