Huvudmeny

November i Uppland

Startat av Mikey, 26 november 2015, 14:14:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Ja, november... Denna hemska månad då allt är mörkt, blött och allmänt eländigt. Så länge man befinner sig söder om Kiruna, alltså. Här är bara några helt vanliga vardagsbilder från den senaste veckan.

Nobina 5895 i Bålsta. Att försöka hålla fordon rena är nästan lönlöst. Det räcker med att man svänger ut ur tvätthallen så är det smutsigt igen


GUB 827. När det regnar vill man inte gå, utan då trycker man in sig i en varm buss. Som på denna knökfulla avgång på linje 1.


Bruna träd, vattenpölar, trafik och elände. Och så har vi Nobina 6817 på linje 21 i Uppsala


Ännu en knökfull buss. GUB 807 på linje 3. Mjuka stomlinjen? :)


Nobina 5452 kämpar ännu på. Men inte många dagar kvar nu...


Visst kan det vara skönt med en busskur som skyddar mot vatten och vind? Kanske inte för de som bor vid denna hållplats dock...


Nobina 7591 på linje 21.


Danielssons Åsali hjälper till på linje 1


GUB 312


Och så Nobina 5894-5899. En försvinnande syn i Uppland, Alla Citaro tas väl ur trafik nu i December?

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 26 november 2015, 14:14:19 PM
Och så Nobina 5894-5899. En försvinnande syn i Uppland, Alla Citaro tas väl ur trafik nu i December?

Ska de tyska märkena försvinna helt från Enköpingsdepån? Tråkigt om denna långa tradition försvinner.
Dessutom vore det ju helt klart läge för Nobina att ställa några av dessa i malpåse fram till 2016 års repris av pendeltågsersättningen, där de ju gjorde ett bra jobb i somras. För framåt sommaren har många av de röda 55xx-Säffle som slet hårt på förra ersättningen hunnit skrotas. Ju mer lågentré på just denna trafik, desto bättre.

Ulf Berlin

Den"vackra"hållplatskuren torde ligga i närheten av Håtuna(m h t SL texten)?/Ulf

Mikey

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2015, 16:49:38 PM
Ska de tyska märkena försvinna helt från Enköpingsdepån? Tråkigt om denna långa tradition försvinner.
Dessutom vore det ju helt klart läge för Nobina att ställa några av dessa i malpåse fram till 2016 års repris av pendeltågsersättningen, där de ju gjorde ett bra jobb i somras. För framåt sommaren har många av de röda 55xx-Säffle som slet hårt på förra ersättningen hunnit skrotas. Ju mer lågentré på just denna trafik, desto bättre.

Fast Mercorna ersätts ju av nya Volvo 8900, så om man hade ett gäng Citaro över förra sommaren lär man väl ha ett gäng 8900 (Eller valfri annan modell som Nobina har) över nästa sommar i stället. Någon poäng i att spara Citaro ser jag inte?

Citat från: Ulf Berlin skrivet 26 november 2015, 18:03:02 PM
Den"vackra"hållplatskuren torde ligga i närheten av Håtuna(m h t SL texten)?/Ulf

Det är Karby Vägskäl, knappa milen norr om Arlanda. :)

Greger Larsson

Mkt fina bilder trots ruskvädret.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 26 november 2015, 18:28:47 PM
Fast Mercorna ersätts ju av nya Volvo 8900, så om man hade ett gäng Citaro över förra sommaren lär man väl ha ett gäng 8900 (Eller valfri annan modell som Nobina har) över nästa sommar i stället. Någon poäng i att spara Citaro ser jag inte?

För att antalet Citaro (och därmed lågt insteg) var en alldeles för låg siffra i somras. Tråkigt om denna låga andel bibehålles pga att man avyttrat både de 8500or och Citaros man använde året innan. Samt att de nya UL-specade 8900orna dessutom lär ha landbygdsutformningen dörrställning 1-1-0. Perfekt på ordinarie trafik i Roslagen och Uppsala län, men inte alls smidigt på 35an Spånga-Kungsängen.

homer

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2015, 20:22:05 PM
För att antalet Citaro (och därmed lågt insteg) var en alldeles för låg siffra i somras. Tråkigt om denna låga andel bibehålles pga att man avyttrat både de 8500or och Citaros man använde året innan. Samt att de nya UL-specade 8900orna dessutom lär ha landbygdsutformningen dörrställning 1-1-0. Perfekt på ordinarie trafik i Roslagen och Uppsala län, men inte alls smidigt på 35an Spånga-Kungsängen.

jag vill inte vara den som är den men... citaron på första bilden ser ut att ha just 1+1+0 i dörrställning

Ersa

Citat från: homer skrivet 26 november 2015, 21:02:22 PM
jag vill inte vara den som är den men... citaron på första bilden ser ut att ha just 1+1+0 i dörrställning

1-2-0 har jag för mig att dessa har, vilket fungerar hyggligt vid avlastningarna. Men dörrställningen är ändå bara en detalj i helhetsbilden. Det bästa vore om Nobina (själva eller via sina ordinarie underentreprenörer) kunde få fram så många lågentrébussar som möjligt, åtminstone för "mjölkpallslinjen" 35D, medan man försöker hålla alla inhyrda normalgolvarna till motorvägslinjen 35A. Men givetvis förstår jag att detta är praktiskt omöjligt att hålla stenhårt på, pga ett flertal yttre omständigheter.
Dock håller jag fast vid att det vore smidigt om man kunde låta ett antal röda Säffle 55xx och gula Citaro 58xx-59xx få göra sin allra sista insats just på 35D sommaren 2016. Eventuellt tillsammans med några nya (inte riktigt lika optimala) 8900.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 26 november 2015, 16:49:38 PM
Ska de tyska märkena försvinna helt från Enköpingsdepån? Tråkigt om denna långa tradition försvinner.
Dessutom vore det ju helt klart läge för Nobina att ställa några av dessa i malpåse fram till 2016 års repris av pendeltågsersättningen, där de ju gjorde ett bra jobb i somras. För framåt sommaren har många av de röda 55xx-Säffle som slet hårt på förra ersättningen hunnit skrotas. Ju mer lågentré på just denna trafik, desto bättre.
Trevligt menar du väl..  :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 27 november 2015, 00:42:29 AM
Trevligt menar du väl..  :)

Absolut inte. Om de tyska märkena fasas ut från Enköping till förmån för Volvo lär, vad jag förstått, inte det inte leda till några applåder där ute heller.

caa

Alla citaro är sålda till Tyskland och börjar idag ersättas men nya Volvo 8900 allt eftersom de nya vagnarna blir klara. 3227 borde komma itrafik under dagen om den inte redan är det. 3228 är också på gång.
5893 är den första Citaron som tagits ur bruk.

Bussmicke

Citat från: caa skrivet 27 november 2015, 11:56:46 AM
Alla citaro är sålda till Tyskland och börjar idag ersättas med nya Volvo 8900 allt eftersom de nya vagnarna blir klara. 3227 borde komma itrafik under dagen om den inte redan är det. 3228 är också på gång.
5893 är den första Citaron som tagits ur bruk.

YESSSSSSS
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 28 november 2015, 11:41:33 AM
YESSSSSSS

Lite oväntat. Har du börjat gilla enhetlighet nu? Börjat önska att hela Uppsala län blir enbart Volvo 8900? ;)

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 28 november 2015, 11:44:58 AM
Lite oväntat. Har du börjat gilla enhetlighet nu? Börjat önska att hela Uppsala län blir enbart Volvo 8900? ;)

Nej men är glad varje gång en Citaro eller MAN försvinner. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ja, huvudsaken är att man inte underlättar för t.ex resenärerna nästa sommar... Det viktigaste i dagens lokaltrafik är ju avtalen. Aldrig resenären eller kundnöjdheten. Tyvärr.