Scania CN13CLL MaXCi - En Stockholmsikon och historisk tillbakablick

Startat av Bussmicke, 13 augusti 2014, 13:58:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

christian berg

Beträffande de fasta bussarna på linje 62 pågick det i flera år under mitten av 90-talet. Det upphörde först med leveransen av H18E 5080-5110 till Hornsberg och flyttningen/utrangeringen av flera av de aktuella H2:orna i början av 1996. Även linje 54 hade fasta vagnar i form av H2 6467-70,73-77,80-89,93 och H17 6831-34 och 6862, kanske var det några fler.

Hälsningar

Christian B

J0han


Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Citat från: christian berg skrivet 17 augusti 2014, 16:58:04 PM
Beträffande de fasta bussarna på linje 62 pågick det i flera år under mitten av 90-talet. Det upphörde först med leveransen av H18E 5080-5110 till Hornsberg och flyttningen/utrangeringen av flera av de aktuella H2:orna i början av 1996. Även linje 54 hade fasta vagnar i form av H2 6467-70,73-77,80-89,93 och H17 6831-34 och 6862, kanske var det några fler.

Hälsningar

Christian B

På 54:an förekom vid samma tid (typ mitten av 90-talet) endast de bussar som fått automatiskt hållplatsutrop vad jag minns. 6493 fick det aldrig, däremot H2 6478-6479, H17 6889 och H109 4381-4385. Ganska snart flyttades också H17 6835-6837 och 6839-6840 till Hornsberg för användning på linje 54.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 13 augusti 2014, 13:58:17 PM
Anledningen till att jag skrev som jag gjorde tidigare var ju att jag ett tag var trött på att se en o samma typ i hela stan, Det var för lite variation, de var för många. Synd att Solaris inte fick stanna.Då hade variationen varit större och det hade varit lite trevligare att vandra på stan när man inte såg samma sak hela tiden. Nu har ju MAN övertagit Maxci roll och variationen är åter ringa, för att inte säga nästan obefintlig.

Visst är det lite typiskt att när den enahanda modellen till slut fasas ut, så har en annan tysk modell tagit över och detta på ett ännu mer dominerande sätt än vad MaxCin någonsin var. ::) Trevligt bildsvep, Micke!

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2014, 11:02:38 AM
Visst är det lite typiskt att när den enahanda modellen till slut fasas ut, så har en annan tysk modell tagit över och detta på ett ännu mer dominerande sätt än vad MaxCin någonsin var. ::) Trevligt bildsvep, Micke!

Nja, det stämmer väl knappast va? Att det är MAN som nu dominerar är inte samma sak som att det är en modell som enbart syns... Nu har vi både hybridkortisar, gaskortisar, några boggisar, dieselleder och gasleder på gatorna. Ett tag var det ju nästan bara MaxCi och OmniCity-leder som syntes.

Sorry, glömde också A23-lederna i äldre form med som rullande nu! :-)

Bussmicke

Tack Ersa. visst blev det än mer enformigt men en modell igen men inget att göra åt.
Vi får tänka tillbaka till tiden då nästa buss i serien, 5002, var ny.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Ett tag tänkte jag köra denna tråd i nummerordning men skippar det, tar lite bilder då och då lite slumpartat när andan faller på. Vilken buss det blir beror på vilken jag hittar i arkivet och om den inte finns på hemsidan. Men kravet för min del är att bussarna skall vara så nylevererade som möjligt,
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.