Bilder från veckan - Skagerrak runt

Startat av Marc, 16 september 2013, 18:27:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

I förra veckan tog jag mig en utflykt runt Skagerrak. Fokus låg främst på de olika båtförbindelserna och att resa med den nya "Stavangerfjord", men under de olika etapperna på resan så kom där även bussar framför kameralinsen. Ett axplock:


Resan började förra måndag med direkttåget Stockholm-Göteborg och förmiddagsbussen (linje 871) till Strömstad.

Nästa etapp blev m/s Color Viking över till Sandefjord, en rutt jag länge funderat på. Lagom stor och trevlig båt, med riktigt god buffé. Här kan de stora färjegiganterna på ostkusten slänga sig i väggen.


I Sandefjord rullade det runt rejält skabbiga bussar, främst äldre Mercedes, men även några Säffle 8500 med tydliga spår av Nobina Halland.


Efter en övernattning i Drammen fortsatte turen med tåg (Bergenbanen) mot Sognefjorden, men vid orten Flå tog det stopp då all radiotrafik med tåg i hela Norge bröts. Denna buss stod utanför i det lilla samhället Flå.


2,5 timme senare fortsatte resan mot Myrdal-Flåmsbanan till Flåm och vidare med Hurtigbåt Flåm-Bergen. (en off-topic bild)
Norled som kör Hurtigbåtarna i området fick jag en väldigt positiv bild av, på grund av tågstrulet ankom jag Flåm 15min efter avgång, men de höll en hel båt och väntade! Servicekänsla på topp!


Båten gör många stopp längs med fjorden med anslutande bussar till när och fjärran. Här till Dale, mest känt för sina tröjor!


Trafiken i Bergen har totalt ändrat karaktär/fordon efter en rad upphandlingar, men vyerna finns kvar!


Merparten av lokaltrafiken består av Citaro...


...eller Irisbus!


Efter en natt på nya gasdrivna färjan Stavangerfjord (där det mesta verkade vara "out of order") hamnade jag i Hirtshals och tog shuttlen in till Ålborg. Ålborg är definitivt värt ett besök för den bussintresserade med en mängd olika modeller och fabrikat.






Sedan blev det Thingaardbussen upp till Fredrikshamn och Stena Danica över till Göteborg igen.


Avenyn är under september avstängd för spårvagnstrafik, så trafiken runt de centrala delarna är tämligen rörig.


Vägen tillbaka till Stockholm gick via Dalsland, första stopp Trollhättan...inte riktigt optimal vagn på Express 1?


En av de söta servicebussarna!


I Vänersborg fanns gammalt...


...och sprillans nytt att beskåda.


Lunchavgången till Ed, Strömstad-Tanum som operatör med Nettbuss fordon.


Åmål blev nästa strandhugg, där förutom Åmålsrundan och en Irizar som skolbuss allt var nytt. De flesta 8900or...


...och någon 9700a.


Tågbyte i Karlstad och en tur bort till busstationen


En sista bild från kvällsola i Karlsta´!

Dаniel

#1
Mycket trevligt reportage med fina bilder! Alltid lika kul att se bilder från olika platser som visas sällan. :)

Här är lite uppgifter om de norska bussarna:

SV39755 = Tide Buss 2364
GA10536 = Tide Buss 8624
TV76630 = Firda Billag 2183
DN58846 = Nobina 0081
UA 28662 = Vest Buss Norge
Hemsida: http://daniel.tarnell.se/ med djur- och naturbilder från Mälaröarna.

Busshemsida: http://daniel.tarnell.se/bussar/ med bildgalleri och fordonslistor.

Christer K

Har en fråga angående bussen i Trollhättan kör man vänstertrafik där?


Tack för en trevlig berättelse kring resan.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bergenga

Flott bilder fra Norge! :) Synd det ikke var noen fra Drammen, men du var vel her for sent og for tidlig til at det skulle bli noe bra bilder.

Citat från: Dаniel skrivet 16 september 2013, 18:52:54 PM
DN58846 = Nobina 0081
UA 28662 = Vest Buss Norge

DN58846 er tidligere SXD760, Swebus #5643.

UA28662 er Nettbuss Hallingdal Billag #67876, tidligere Nettbuss Drammen #25476. Den var før det demobuss for Vest Buss Norge.
Mvh.
Øyvind Berg

Bussmicke

Trevligt repotage, synd att Bergen inte är lika diggabelt längre.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Marc

Stort tack för era kompletteringar!
Angående Drammen var det precis så, sen ankomst och tidig avresa, men några bilder lär komma i senare inlägg!

Ronni Bjørn Svensson

Jeg har lidt info til de Danske billeder.
Billede nr1 Arriva 3135 ( Scania Citywide LE)
Billede nr 3 Nettbuss 252 = SD92720 = Volvo 8500
Billede Nr2. Nettbuss 221 = BF88163 = Jonckheere Mistral
Billede nr 4 Hjørring Citybus 70 (Irisbus) og 63 (MAN Lions City T)
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Bergenga

Citat från: Marc skrivet 17 september 2013, 06:00:32 AM
Angående Drammen var det precis så, sen ankomst och tidig avresa, men några bilder lär komma i senare inlägg!

Da ser jeg fram til dem og eventuelt andre bilder fra Norge. :)
Jeg har sikkert bilder av bussene fra Drammen selv, men alltid interessant å se dem fotografert av andre. Jeg husker ikke om det var noen utenlandske turistbusser her den natten. Det står jo busser fra Vega Tour og andre europeiske operatører minst 2-3 ganger i uken. Hotellene her virker å være populære for transitovernattinger.

Om du ønsker opplysninger om norske busser før du legger ut bildene så er det bare å sende meg regnumrene på PM her på Bussnack. Det er jo alltid noen nye eller flyttede busser som ikke fins med i noen lister. Jeg tror jeg har relatvit bra oversikt.
Mvh.
Øyvind Berg