En sotigt svart MAN...

Startat av Fredde, 14 juni 2013, 12:45:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

... i form av KEO898. Den ser inte ut att må allt för bra, spana in hur hjulen står :P


KEO898 hos MAN, Lindvreten 2013-06-14.

Björn Forslund

Ett av offren för branden i Länna.

fontheking5

Usch , ingen rolig syn , men ser nästan apokalyptiskt ut nästan , med allt sot .

Björn Forslund

Undrar om det går att sanera, lukten biter sig fast. Eller måste man byta hela inredningen?

Fredrik Klint

Skulle den utrustas med Buss-pc? (Var det tänkt att den skulle ut och rulla i trafik?)

Janne Rickman

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 juni 2013, 14:48:58 PM
Undrar om det går att sanera, lukten biter sig fast. Eller måste man byta hela inredningen?

När en GUB vagn brann då satt de igen bussen. Därefter körde dom in någon typ av gas.
Då försvann röklukten. De bytte ut all stolklädel också.

a32

Ett bra städobjekt för sommararbetande städare i någon bussdepå... eller man kanske inte tar in sommarbarn längre?

Fredde

Citat från: Fredrik Klint skrivet 14 juni 2013, 18:09:40 PM
Skulle den utrustas med Buss-pc? (Var det tänkt att den skulle ut och rulla i trafik?)

Denna var väl en "spekulations-buss", som sedan var tänkt till MTSs ersättningstrafik för tunnelbanan.
Den ska dock aldrig ha varit ute i någon form av trafik.

Vad den gjorde i Länna vet jag dock inget om...

Martin Maltkvist

Intressant vinkel på styraxeln jämte framhjulen, det ser ut som någon form av fickparkeringsmanick.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Anders Lundén

Nobina 6854 är lika svart och sotig som KEOn. Om det som ryktet sa fanns 2 Nobinor till hos Celab vet jag ej säkert. Inte heller några nummer på dem i så fall.
// Anders

groenis

Denna mötte jag på E4 på väg söderut efter Södertälje hängandes bakom en bärgningsbil.
Någon kan väl kolla om den hamnade i Hölö.

/Lennart

Björn Forslund

Citat från: groenis skrivet 15 juni 2013, 19:03:56 PM
Denna mötte jag på E4 på väg söderut efter Södertälje hängandes bakom en bärgningsbil.
Någon kan väl kolla om den hamnade i Hölö.

/Lennart

Frågan är väl vad det kostar att sanera en rökskadad buss? Men en ny buss kostar någon mille och då borde det nog löna sig för försäkringsbolaget?

Don Håkano

Stod 2 lika sotiga veteranbussar i Södertälje också, typ Capitol el. Metropol... är det från samma brand?

Joakim Wahlberg

Citat från: Don Håkano skrivet 15 juni 2013, 21:02:56 PM
Stod 2 lika sotiga veteranbussar i Södertälje också, typ Capitol el. Metropol... är det från samma brand?
Bör stämma. En Capitol och F3 (trådbuss från Stockholm) var inne i byggnaden som brann.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Anders Lundén

Citat från: Björn Forslund skrivet 15 juni 2013, 19:40:07 PM
Frågan är väl vad det kostar att sanera en rökskadad buss? Men en ny buss kostar någon mille och då borde det nog löna sig för försäkringsbolaget?

Inte bara rökskadad. Den höga värmen har även gjort att det smält inne i bussen. Taket hänger in, kablage har smält sönder mm.
Kostar nog tyvärr en hel del o åtgärda.
// Anders