Två ovanliga expressbussar i Borås på skärtorsdagen

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 mars 2013, 10:04:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2013, 00:26:40 AM
Finnar och britter har ju länge monterat nya karosser (inkl helt ny inredning) på det gamla renoverade chassit, och så helt ny Euro5-motor + avgasrening på det. Det måste ju ändå bli billigare än nyköp av en splitterny buss.
Men jag tror som sagt inte att konsumtionsmarknaden vill att vi renoverar bussar.

Hur många bussar idag byggs på ram?

Att byta kaross på en självbärande konstruktion skulle jag gärna vilja se.

Att byta motor i en gammal buss för att den ska klara nya utsläppskrav går aldrig att räkna hem, om du ens kan få tag i en Euro 6 motor till den aktuella Setran så kommer proceduren knappast att stanna under 500 tkr och då har du fortfarande en gammal och sliten buss i övrigt som kanske rullat 80-100 t mil som inte är konkurrenskraftig.

Vad man kan göra är att montera en typgodkänd avgasreningsutrustning men inte ens det är riktigt lönsamt om det inte gäller en speciell buss med låga miltal (typ en Konferensbuss) som man vill fortsätta att köra i miljözonen eller om man har en mängd linjevagnar som man vill kunna fortsätta att använda i ett nytt avtal och där man av olika skäl inte vill nyinvestera.

I normalfallet är det bättre för ett sunt företag att sälja och köpa nytt och hellre betala räntor istf att betala dyra reparationsfakturor samtidigt som intäkterna sjunker i o m att man inte kan konkurrera med alla körningar.

Andrahandsmarknaden för fränst Setra o MB är fortfarande god till skillnad från gamla linjebussar.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:30:52 PM
Nej, men jag tänkte  rent hypotetiskt, att skaffa en ny motor till dubbeldäckare istället för att köpa en ny av samma modell dock med en ny spis som upfyller Euro6-kraven.  Men jag kan tänka mig att slitaget på den gamla bussen kan vara en avgörande faktor.

Du får inte in en Euro 6-motor i en busskaross från 2003. En sådan motor behöver väsentligt förbättrad ventilation och därmed större utrymme.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 01 april 2013, 00:38:40 AM
Hur många bussar idag byggs på ram?

Att byta kaross på en självbärande konstruktion skulle jag gärna vilja se.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 april 2013, 07:46:02 AM
Du får inte in en Euro 6-motor i en busskaross från 2003. En sådan motor behöver väsentligt förbättrad ventilation och därmed större utrymme.

Nu låser ni er till endast idag år 2013 och endast detta specifika bussbolags specifika Setra. Jag tänkte mer generellt, över vad som borde hade kunnat renoveras under... tja, de senaste 20 åren. Att vi i Sverige aldrig renoverat rambyggda fordon, under samma tidsrymd som man gjorde detta i andra länder.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 01 april 2013, 10:45:11 AM
Nu låser ni er till endast idag år 2013 och endast detta specifika bussbolags specifika Setra. Jag tänkte mer generellt, över vad som borde hade kunnat renoveras under... tja, de senaste 20 åren. Att vi i Sverige aldrig renoverat rambyggda fordon, under samma tidsrymd som man gjorde detta i andra länder.

Ja, både Lars-Håkan och jag svarar på Cyklistens inlägg och där hävdar denne att man borde byggt om bussen till Euro 6 i stället för att ha sålt den för fem år sedan och köpt en ny i höstas.

Rent generellt håller jag dock med om att det inte är bra att turistbussar ofta "kasseras" efter mellan 6 och 8 år. Men det har inte mycket med den här tråden att göra. Den handlar om en tio år gammal buss som fortfarande används om än inte av den ursprunglige ägaren.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)