Två ovanliga expressbussar i Borås på skärtorsdagen

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 mars 2013, 10:04:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Smålandsbussen körde förstärkning till Swebus med avgång 15.15 från Borås med denna Irizar från 2003.


En dryg kvart försenad (radion varnade för trafikstockningar på E4 vid Jönköping) kom denna buss på Nettbuss Express avgång 15.50 till Göteborg. Bussen tillhör Stångåbuss, som dekalerat den för Nettbuss Express. Tidigare tillhörde den Lasses Busstrafik i Äsperöd och lackeringen är kvar från den tiden.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Lövdahl

Alla turer som planerat kördes med lejbussar hade märkning för Nettbuss Express
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 21:56:26 PM
Alla turer som planerat kördes med lejbussar hade märkning för Nettbuss Express

Jag är inte helt säker men jag tror inte att Horredstrafiken som körde planerat 14.35 mot Stockholm hade det utan bara en skylt i framrutan. Jag har heller inte förut sett sådana här dekaler på inhyrda bussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Lövdahl

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 mars 2013, 22:24:47 PM
Jag är inte helt säker men jag tror inte att Horredstrafiken som körde planerat 14.35 mot Stockholm hade det utan bara en skylt i framrutan. Jag har heller inte förut sett sådana här dekaler på inhyrda bussar.

Den saknade det, det har du rätt, antog att detta var ersättningsbussen men så var ju inte fallet, men annars har alla jag mött iaf haft det
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Bernt Talbrant

Även Bankekinds Buss och Taxi TUZ 931 hade denna märkning. Tyvärr hann jag inte få någon bättre bild än så här på denna på långfredagseftermiddagen...


Johan Hansson

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 29 mars 2013, 23:00:38 PM
Den saknade det, det har du rätt, antog att detta var ersättningsbussen men så var ju inte fallet, men annars har alla jag mött iaf haft det

Jag åkte ersättningsbussen ifrån Uppsala igår morse och bussen var inhyrd ifrån Hallgrens Buss och var en Setra 415 GT-HD
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 30 mars 2013, 20:21:07 PM
Jag åkte ersättningsbussen ifrån Uppsala igår morse och bussen var inhyrd ifrån Hallgrens Buss och var en Setra 415 GT-HD

Ja, det låter ju betydligt troligare eftersom Hallgrens hör hemma i Ulricehamn och brukar ha en god förmåga att snabbt få ut en buss. Undrar om Hallgrens också svarade för att köra Veolia-bussen tillbaka till Borås. Det var Nettbuss Express förare som körde den Borås-Ulricehamn och han skulle vad han visste i Borås också köra den ersättande bussen från Ulricehamn.

Med en 415GT-HD borde det dock blivit problem med sittplatser eftersom det var problem redan i Veolia-bussen. Kanske ordnades en taxi till Jönköping?

Jag skulle gissa att BK Buss körde en planerad förstärkning Jönköping-Stockholm.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cyklisten

Jag blir lite snurrig, varför har Leja såld en sådan dubbeldäckare 2011 för att köpa en likadan nu 2013?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 21:57:30 PM
Jag blir lite snurrig, varför har Leja såld en sådan dubbeldäckare 2011 för att köpa en likadan nu 2013?

Många säljer sina turistbussar efter 5-6 år eftersom de tycker att de tjänar bäst på den då. Detta är en 2003:a och den såldes 2008 eller 2009 till VG Resor i Borås. Det är de som har vidaresålt bussen till Bankekinds Buss, antagligen sedan detta lilla bussbolag insett att de inte har så stor användning för en dubbeldäckare. Så att Leja köpt en ny dubbeldäckare 2013 är inget som behöver ifrågasättas.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

När sedan miljözonsgodkännandet löpt ut är bussen svåranvänd och passar bäst hos åkare som sällan åtar sig sådana körningar, många ser därför till att göra sig av med bussarna senast när detta inträffar.

Dessutom är en 10 år gammal turistbuss inte mkt att komma med idag då många kunder har andra krav.

Cyklisten

Då är det väl olika motorer på dessa två som uppfyller olika gränsvärden, men fortfarande borde det vara billigare att uppgradera motorn än att byta ut hela bussen till en exakt likadan kaross med en annan motor?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:06:17 PM
Då är det väl olika motorer på dessa två som uppfyller olika gränsvärden, men fortfarande borde det vara billigare att uppgradera motorn än att byta ut hela bussen till en exakt likadan kaross med en annan motor?

Det är tveksamt om det överhuvudtaget går att uppgradera motorn på ett kostnadseffektivt sätt. Dessutom: Leja Touring sålde som sagt bussen för minst fem år sedan. Det är inget konstigt i att de köper en ny buss nu.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:06:17 PM
Då är det väl olika motorer på dessa två som uppfyller olika gränsvärden, men fortfarande borde det vara billigare att uppgradera motorn än att byta ut hela bussen till en exakt likadan kaross med en annan motor?

Visst är det billigare för miljön att uppgradera existerande bussar än att tillverka nya bussar vart 5-6:e år. Men hela marknaden är givetvis uppbyggt för att det ska konsumeras hela tiden. Hur ska tillväxten annars öka konstant?

Cyklisten

Nej, men jag tänkte  rent hypotetiskt, att skaffa en ny motor till dubbeldäckare istället för att köpa en ny av samma modell dock med en ny spis som upfyller Euro6-kraven.  Men jag kan tänka mig att slitaget på den gamla bussen kan vara en avgörande faktor.

Ersa

Citat från: Cyklisten skrivet 31 mars 2013, 23:30:52 PM
Nej, men jag tänkte  rent hypotetiskt, att skaffa en ny motor till dubbeldäckare istället för att köpa en ny av samma modell dock med en ny spis som upfyller Euro6-kraven.  Men jag kan tänka mig att slitaget på den gamla bussen kan vara en avgörande faktor.

Finnar och britter har ju länge monterat nya karosser (inkl helt ny inredning) på det gamla renoverade chassit, och så helt ny Euro5-motor + avgasrening på det. Det måste ju ändå bli billigare än nyköp av en splitterny buss.
Men jag tror som sagt inte att konsumtionsmarknaden vill att vi renoverar bussar.