BussPCn's senaste nyhet...

Startat av Carl Eric, 08 juni 2012, 14:58:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

...är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!



(Innan någon stör sig på det kan jag tillägga att föraren visste om att bilden togs, samt att bussen stod still.)


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MrH



Vad har knappen  "Stående" på nedersta raden för funktion?

/MrH

homer

Citat från: MrH skrivet 08 juni 2012, 22:48:26 PM


Vad har knappen  "Stående" på nedersta raden för funktion?

/MrH

genom att trycka in den sparar man statistik för SL's planeringsavdelning att man har stående på bussen, dvs om alla sittplatser än upptagna och fler folk stiger på, knappen fungerar bara på linjer där hastigheten översitiger 70 km/h någon gång och man avaktiverar den när man återigen kan erbjuda alla sittplats

bussfan


Nico

Citat från: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PMBussPCn's senaste nyhet... är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!

Idén i sig med att markera bokstaven på angöringshållplatse på terminaler är väl kanske inte fel. Frågan är dock om behovet av denna funktion är så stor? Är man nybörjare eller sällan kör en linje så kan det visserligen vara bra, men då innebär det att man måste sitta och hålla koll på vilken bokstav som står på vilken skylt och kanske istället kör fel bara därför.

Framöver. bl.a. på en del av backningsterminalerna, så kommer man säkert att börja med en mer dynamisk skyltning istället för att hela tiden köra med fasta gater och då är det frågan hur detta kommer att rocka ihop med en fast skyltning i BussPC. Sen vet jag inte om detta visas för trafikanter som vill av, men även för de flesta av dem är nog detta lite överkurs.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MartinMartin

Visas inte till resenärerna och heller inte i hpl-listan så vet man inte var man ska stanna så kan man inte planera innan heller
utan det kommer upp först när det "är dags"  ::)

JDS

Citat från: MartinMartin skrivet 09 juni 2012, 11:12:13 AM
Visas inte till resenärerna och heller inte i hpl-listan så vet man inte var man ska stanna så kan man inte planera innan heller
utan det kommer upp först när det "är dags"  ::)

Men då så. Då duger den i alla fall till att peka på när man försöker övertyga föraren om att han har stannat vid fel hållplatsläge. Den funktionen skulle jag ha haft nytta av i Kungsängen en tidig morgon 1999 då jag skulle åka med linje 555. Inte nog med att bussen stannade vid fel hållplatsläge, den var också skyltad med fel destination och körde fel i korsningen ute på gärdet så jag hamnade på fel plats   ;)

Ersa

Mycket bra funktion! Detta saknade jag på UL:s gamla Init, speciellt då linjerna kastades omkring mellan olika hållplatser pga ombyggen av Uppsala "resecentrum". Det var ett evigt ringade till UL då det ofta stod gamla inaktuella uppgifter i den tryckta tidtabellen. Att jag då samtidigt hade tre olika arbetsgivare i tre helt olika trafikområden kan ju dessutom ha spelat in på osäkerheten. ::)

Å andra sidan kan man ju enkelt skriva in dylika hållplatslägen på alla specar, och således lösa det enklare.

Nico

Tja, det är ju risk för att funktionen i BussPC:n blir lika stelbent som den tryckta tidtabellen då väl detta med hållplatsläge inte går att ändra i realtid (jämför med vad jag skrev ovan om att det kan nog bli svårt att byta t.ex. gater med kort varsel) utan det måste till en ny nedladdning av information.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Om man behöver flytta en linje till ett annat hållplatsläge så kan det vara enklare att flytta själva skylten. D v s om linjen normalt går från hållplats B så flyttar man B:et till den hållplats som linjen för tillfället stannar vid. Vid behov kan man sätta upp hänvisningsskyltar i den fysiska miljön. "Hållplats B tillfälligt flyttad 80 m ditåt ->". Sedan står det automatiskt rätt i all information...

Nico

Visserligen, men ett sådant tillvägagångssätt kräver att man har ett visst antal personer (=kostnader) ute på stan för att genomföra detta. Det är inte heller något som fungerar att göra för tillfälliga ändringar medan det redan görs vid planerade ändringar av mer temporärt slag.

Detta med bokstäver är även främst avsett för terminaler och motsvarande så att man kan ha/ge en viss översikt via terminalkartor osv. så att man vet hur en viss hållplats befinner sig i förhållande till annat. Alltså, det är mera till för att underlätta för ovana trafikanter än för dito förare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

KG

Citat från: JDS skrivet 10 juni 2012, 12:53:57 PM
Om man behöver flytta en linje till ett annat hållplatsläge så kan det vara enklare att flytta själva skylten. D v s om linjen normalt går från hållplats B så flyttar man B:et till den hållplats som linjen för tillfället stannar vid. Vid behov kan man sätta upp hänvisningsskyltar i den fysiska miljön. "Hållplats B tillfälligt flyttad 80 m ditåt ->". Sedan står det automatiskt rätt i all information...

Ett exempel på detta är ju ute på Arlanda. Där saknas all form av logik bland ordningen på hållplatserna.

JDS

Citat från: Nico skrivet 10 juni 2012, 12:59:04 PM
Visserligen, men ett sådant tillvägagångssätt kräver att man har ett visst antal personer (=kostnader) ute på stan för att genomföra detta. Det är inte heller något som fungerar att göra för tillfälliga ändringar

Jodå. Har man ingen annan resurs så är det bara att skicka ut trafikledningsbilen med lite silvertejp, buntband och annat smått och gott. Jag har genomfört massor av dylika små uppdrag och tycker att det ofta är enklare än att försöka få ett halvdussin olika IT-personer att ändra i sina system.

Nico

Nja, lite svårt att flytta topptavlor, stolpar mm. med endast de resurserna. Att bara tejpa upp lappar brukar fungera i flera minuter, men sällan längre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Nico skrivet 11 juni 2012, 18:39:27 PM
Nja, lite svårt att flytta topptavlor, stolpar mm. med endast de resurserna. Att bara tejpa upp lappar brukar fungera i flera minuter, men sällan längre.

13s nyckel vill jag minnas brukar fungera bra till topptavlorna, stege är bra att ha, klisterlappar sitter kvar i flera år om de är ordentligt gjorda  ;D

Mycket av allt sånt här är lätt att göra om bara viljan finns.  :)