BussPCn's senaste nyhet...

Startat av Carl Eric, 08 juni 2012, 14:58:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

...är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!



(Innan någon stör sig på det kan jag tillägga att föraren visste om att bilden togs, samt att bussen stod still.)


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

MrH



Vad har knappen  "Stående" på nedersta raden för funktion?

/MrH

homer

Citat från: MrH skrivet 08 juni 2012, 22:48:26 PM


Vad har knappen  "Stående" på nedersta raden för funktion?

/MrH

genom att trycka in den sparar man statistik för SL's planeringsavdelning att man har stående på bussen, dvs om alla sittplatser än upptagna och fler folk stiger på, knappen fungerar bara på linjer där hastigheten översitiger 70 km/h någon gång och man avaktiverar den när man återigen kan erbjuda alla sittplats

bussfan


Nico

Citat från: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PMBussPCn's senaste nyhet... är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!

Idén i sig med att markera bokstaven på angöringshållplatse på terminaler är väl kanske inte fel. Frågan är dock om behovet av denna funktion är så stor? Är man nybörjare eller sällan kör en linje så kan det visserligen vara bra, men då innebär det att man måste sitta och hålla koll på vilken bokstav som står på vilken skylt och kanske istället kör fel bara därför.

Framöver. bl.a. på en del av backningsterminalerna, så kommer man säkert att börja med en mer dynamisk skyltning istället för att hela tiden köra med fasta gater och då är det frågan hur detta kommer att rocka ihop med en fast skyltning i BussPC. Sen vet jag inte om detta visas för trafikanter som vill av, men även för de flesta av dem är nog detta lite överkurs.