Mina sista åkturer med CN113ALB i SL-trafik 29/5-2012

Startat av P.Ek, 29 maj 2012, 18:17:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Idag åkte jag iväg för att åka en sista gång med Keolis 6953 och 6958. Först kommer en hastigt tagen bild på en av de sprillans nya Handen-vagnarna, Keolis 6057. Såg även 6060 och 6064 i trafik.


Keolis 6057 vid Bollmoraberg mot Handenterminalen som linje 840

Åkte först med linje 872 till Koriandergränd, där jag väntade in 6953. Den åkte jag med till Tyresö centrum och här kommer en bild från när den hade vänt vid Tyresö centrum och återvänt mot Handen.

Bilden är tagen strax efter förra bilden

Sen med linje 873 till Gullmarsplan, där 6958 väntade.

När bussen hade svängt ut från Gullmarsplan fick den stanna, eftersom det var något fel på trycket i bromsarna. Chauffören sa att om han inte skulle stanna skulle det vara livsfarligt att köra bussen. Där fick jag en anledning till att 96orna måste tas ur trafik snarast :( Åkte 6958 till Norra Sköndal, var tvungen att vända hem sen.

//P.Ek :)


Ersa

Nu ska jag sticka ut hakan och påstå att jag tycker att diodskyltarnas text är väldigt svår att läsa av när bussen har starkt motljus. Att text och buss båda är röda spelar nog in lite också. I det fallet syns de gula prickarna på flipdot-skyltarna betydligt bättre.

Tommy E

Trevligt, jag och Daniel T var också vid Gullmarsplan idag men hann åka därifrån innan du kom. Synd att vi inte råkades ;)

Citat från: Ersa skrivet 29 maj 2012, 18:43:56 PM
Nu ska jag sticka ut hakan och påstå att jag tycker att diodskyltarnas text är väldigt svår att läsa av när bussen har starkt motljus. Att text och buss båda är röda spelar nog in lite också. I det fallet syns de gula prickarna på flipdot-skyltarna betydligt bättre.

Instämmer! En annan bidragande orsak skulle kunna vara att bokstäverna är ganska smala i det typsnitt som Omnilinken på bilden har. Ibland kan jag tycka att dessa bokstäver "flyter ihop" och är svåra att se.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikey

Har man inte olika ljusstyrkor på de där? Ibland (speciellt när det är mörkt) tycker jag de lyser alldeles för starkt. Det blir bara som ett stort orange sken rakt i ögonen så man inte ser något...

Fast detta kanske är lite OT...

P.Ek

Jag tycker att texten lyser väldigt svagt på Keolis Citys Omnicity 7474-78. Det är nog betydande att bussen och texten är röd så texten syns mindre tydligt.

Kan det varit sista/nästsista turen för 6958? Och första trafikdan för 6057?

Kaj

Det är fel typsnitt på de nya skyltarna tycker jag. Jämför läsbarheten på linjenumren mellan den gamla 6953 och den nya 6057.
Det är betydligt bättre läsbarhet på Nobinas Omnilinkar i Tyresö.
Problemet blir extra stort i Nacka där många linjer med intilliggande linjenummer går samma väg.
Kaj
Kaj

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 01 juni 2012, 19:11:18 PM
Kan det varit sista/nästsista turen för 6958? Och första trafikdan för 6057?

Tillåt mig att dementera din tro. ;) Jag fotade 6958 i trafik i onsdags, samma dag som den slopades. Om den inte gick till garaget efter min bild borde den ha kört en absolut sista tur på 809 innan den troligen direkt åkte till Jordbrogaraget för avrustning...

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

P.Ek

Citat från: Kaj skrivet 03 juni 2012, 00:12:45 AM
Det är fel typsnitt på de nya skyltarna tycker jag. Jämför läsbarheten på linjenumren mellan den gamla 6953 och den nya 6057.
Det är betydligt bättre läsbarhet på Nobinas Omnilinkar i Tyresö.
Problemet blir extra stort i Nacka där många linjer med intilliggande linjenummer går samma väg.
Kaj
Håller med dig, jag tycker också bättre om Nobina 7185-7269s skyltning.

Citat från: DEB skrivet 03 juni 2012, 10:23:37 AM
Tillåt mig att dementera din tro. ;) Jag fotade 6958 i trafik i onsdags, samma dag som den slopades. Om den inte gick till garaget efter min bild borde den ha kört en absolut sista tur på 809 innan den troligen direkt åkte till Jordbrogaraget för avrustning...


Tack för den snygga bilden! :) Vart är den tagen?

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 03 juni 2012, 13:44:51 PM
Tack för den snygga bilden! :) Vart är den tagen?

Tack! :) Det är mellan hållplatserna Fornpasset och Myrmalmsringen, i Norra Söderby.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

P.Ek

Citat från: DEB skrivet 03 juni 2012, 14:25:54 PM
Tack! :) Det är mellan hållplatserna Fornpasset och Myrmalmsringen, i Norra Söderby.

Alltså precis innan ändhållplats :)

Konstigt att 6958 fick rulla ända till i onsdags då alla nya ersättare redan var i trafik då.

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 03 juni 2012, 14:29:58 PM
Alltså precis innan ändhållplats :)

Konstigt att 6958 fick rulla ända till i onsdags då alla nya ersättare redan var i trafik då.

Helt rätt. :)

Ja, lika märkligt som att 6953 rullade i fredags och är ännu inte avställd.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Anders Lundén

Citat från: DEB skrivet 03 juni 2012, 10:23:37 AM
Tillåt mig att dementera din tro. ;) Jag fotade 6958 i trafik i onsdags, samma dag som den slopades. Om den inte gick till garaget efter min bild borde den ha kört en absolut sista tur på 809 innan den troligen direkt åkte till Jordbrogaraget för avrustning...



6958 sista dag i trafik var torsdag 31/5.

DEB

Citat från: Anders Lundén skrivet 20 juni 2012, 20:46:34 PM
6958 sista dag i trafik var torsdag 31/5.

Säkert? För Matte sa att den gick till Jordbrogaraget 30e, och den registrerades som avställd 31/5.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Anders Lundén

Citat från: DEB skrivet 20 juni 2012, 22:10:51 PM
Säkert? För Matte sa att den gick till Jordbrogaraget 30e, och den registrerades som avställd 31/5.
Jag är inte bara säker, jag vet att den körde sina sista turer den 31/5.

Svemicke

Citat från: P.Ek skrivet 29 maj 2012, 18:17:02 PM

När bussen hade svängt ut från Gullmarsplan fick den stanna, eftersom det var något fel på trycket i bromsarna. Chauffören sa att om han inte skulle stanna skulle det vara livsfarligt att köra bussen. Där fick jag en anledning till att 96orna måste tas ur trafik snarast :( Åkte 6958 till Norra Sköndal, var tvungen att vända hem sen.

//P.Ek :)

Det är väl en underhållsfråga? Inte illa med 16 år i reguljär trafik.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -