En epok går i graven! [Bilder]

Startat av Carl Eric, 25 september 2011, 18:33:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Ja idag så är det definitivt sista dagen för normalgolvade bussar här ute i Nacka-Värmdö. Imorgon så rullar tunnelbanan mellan Gullmarsplan och Hagsätra (fick det t.o.m bekräftat av projektledaren) som den ska och då finns det inget behov av att köra B9S mellan de stationerna längre. Således så blir de över och då flyttas 19 st. vagnar över till Mölnvik och ersätter de normalgolvade vagnar som Keolis har hyrt från Nobina.

Således så är det en epok som går i graven, och om jag inte minns helt fel så var den sista normalgolvade vagnen jag åkte 1851 eller 9602. Personligen så tycker jag att detta är mycket trist, framförallt eftersom att de ersättarna som kommer inte någonstans kommer upp i samma standard när det gäller antalet sittplatser eller hörselnivå!

Men det finns ingenting att göra åt saken, regler är regler. De bussar som tillkommer är Keolis 3834 - 3843, 3856, 3857 samt 6621 - 6627 och min gissning är att de placeras i Mölnvik där 96xx höll till.


Nedan så tänkte jag bjuda på ett bildspel över några höggolvare som jag har fotograferat under den tid som Nobina körde bussar. Eftersom att jag började gymnasiet några dagar innan Keolis tog över trafiken så har jag inte hunnit sortera alla bilder från den 22 augusti, således så blir det inga bilder på höggolvare i Keolis regi idag. Men men, över till bilderna! :)



Vi börjar med en bild från den 12 mars förra året, nämligen på Nobina 4981 som sedan blev röd och nu rullar på linje 159.


Samma år, men annan månad. På påskaftonen den 3 april 2010 så fotograferade jag Nobina 1829 vid Nacka Forum.


Det dröjer innan vi får se våren, inte för att det gör mig någonting men är är i alla fall Nobina 4666 på Chamottevägen den 16/4-2010.


Ingen höggolvserie utan min absolut favoritbuss när det begav sig. Dessvärre ingen bättre bild än denna på Nobina 5790. Skolavslutningsdagen 2010, nämligen den 10 juni.


Vet att jag har visat denna tidigare, men destomer jag tittar på den, detsomer gillar jag den! Nobina 1866 den 17/10-2010.


Två bilder som jag hade glömt bort att jag hade tagit. Fick ett stativ i julklapp och på juldagen så var jag ute och testade den, då fastnade Nobina 4658 och 1838 i Gustavsbergs centrum.



Vackret vinterväder hoppas jag att vi får denna vinter också, dock kan vi slippa alla inställda bussar. 11/2-2011 var detta tyvärr verkligehet, men på eftermiddag så fick man riktigt fina bilder såsom denna på Nobina 1826!


Gissa var vi avslutar? Givetvis med den vagn som var äldst fram tills den 22 augusti. Nobina 1821. Imorgon så är det istället 3834 - 3843, 3856, 3857 som övertar den positionen, konstig känsla...



Jag tackar för att ni har tagit er tid och tittat, skulle bli ännu gladare om ni tog skrev en liten kommentar!

Trevlig kväll!
önskar
Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Citat från: Carl Eric skrivet 25 september 2011, 18:33:32 PM

Men det finns ingenting att göra åt saken, regler är regler. De bussar som tillkommer är Keolis 3834 - 3843, 3856, 3857 samt 6621 - 6627 och min gissning är att de placeras i Mölnvik där 96xx höll till.


Nån som vet vad Sydväst får? Har sett några 630X rulla på 160:an under den senaste tiden!

Micke A

Citat från: Carl Eric skrivet 25 september 2011, 18:33:32 PM
Ja idag så är det definitivt sista dagen för normalgolvade bussar här ute i Nacka-Värmdö. Imorgon så rullar tunnelbanan mellan Gullmarsplan och Hagsätra (fick det t.o.m bekärftat av projektledaren) som den ska
.
Du känner då inte herr Siem och fru ens  ;), vilka inte alltid vill göra allt tillsammans vid visa gränser, så om den kommer gå som den ska, det får man se i morgon.
Men att ersättningstrafiken upphör i natt är det ingen tvekan om.

Micke

DEB

Mycket trevliga bilder, särskilt den vintergnistrande bilden på 1826 gillar jag! :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Jacob

Citat från: D_E_B skrivet 25 september 2011, 19:06:00 PM
Mycket trevliga bilder, särskilt den vintergnistrande bilden på 1826 gillar jag! :)

Tycker också om den bilden. Bara jag som får känslan av att den är tagen för länge sedan? Nu vet jag inte exakt vilken modell det är på bilden bakom, men jag tycker det ser ut som att bilden är tagen sent 90-tal/tidigt 00-tal?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

MrH

#5
Citat från: Carl Eric skrivet 25 september 2011, 18:33:32 PM

Vackret vinterväder hoppas jag att vi får denna vinter också, dock kan vi slippa alla inställda bussar. 11/2-2011 var detta tyvärr verkligehet, men på eftermiddag så fick man riktigt fina bilder såsom denna på Nobina 1826!


Jag tackar för att ni har tagit er tid och tittat, skulle bli ännu gladare om ni tog skrev en liten kommentar!

Trevlig kväll!
önskar
Carl Eric

Härliga bilder! Personligen fastnade jag alldeles särskilt för denna underbara vinterbild. Av två skilda anledningar. Dels begravde jag min far just denna dag då Stockholm mer eller mindre var lamslaget av all snö. Det var på vippen att vi inte kom fram i tid...  :-\ Så den dagen kommer jag aldrig att glömma...!

Det andra skälet till att jag fastnade för bilden, är att jag började min "karriär" med nytaget busskort i just Björknäs runt julen 1999 och den här bilden är så typisk för den tiden även om den är tagen många år senare! Jag minns 1826 och dess syskon som mycket trevliga bussar att köra.

/MrH

Ted Selander

Trevliga bilder! Bli inte alltför besviken om bussutbytet inte går över en natt eller två. Jag tror de flesta B9Serna behöver pusta ut efter den hårda tjänstgöringen längs linje 19.

/Ted

Carl Eric

Citat från: Ted S skrivet 26 september 2011, 07:39:34 AM
Trevliga bilder! Bli inte alltför besviken om bussutbytet inte går över en natt eller två. Jag tror de flesta B9Serna behöver pusta ut efter den hårda tjänstgöringen längs linje 19.

/Ted

Tackar!

Jag gråter inte, håller alla mina tummar för att jag får njuta i eftermiddag!  8)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussföraren

Citat från: Carl Eric skrivet 26 september 2011, 08:59:12 AM
Tackar!

Jag gråter inte, håller alla mina tummar för att jag får njuta i eftermiddag!  8)

Det dröjer nog en o annan vecka innan alla bussar är servade och utplacerade, sedan kommer vintern med skador o haverier och då kommer nog gamlingarna krypande åter....

Fredde

För den som vill vara först ut så kan man i em fånga 3834-3836, 3842, 6621, 6623-6627 på 400-linjerna.

Det är 9601-9610 som har vandrat vidare nu när dessa har anlänt.


Carl Eric

Jag tackar för dessa uppgifter! Såg bara 6621, 6623, 6625 och 6627 som jag åkte hem med. Bussen kändes och luktade fräsch innuti, tyckte den kändes hyfsat pigg, men högljudd var den! Man undrar ju hur Täby- och Gröna linjen förarna har klarat sig...?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Camilla

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2011, 15:38:58 PM
För den som vill vara först ut så kan man i em fånga 3834-3836, 3842, 6621, 6623-6627 på 400-linjerna.

Det är 9601-9610 som har vandrat vidare nu när dessa har anlänt.



Jag såg 9610  på Värmdö i dag

Fredde

Citat från: Camilla skrivet 26 september 2011, 19:28:02 PM
Jag såg 9610  på Värmdö i dag

Måste varit innan den gav sig av, vilket skedde under eftermiddagen.


Camilla

Citat från: Fredde_J skrivet 26 september 2011, 20:32:26 PM
Måste varit innan den gav sig av, vilket skedde under eftermiddagen.




Okej
Jag såg den strax före kl 7 i Hemmesta på linje 437 mot Slussen

Peter Erret

#14
Citat från: Carl Eric skrivet 26 september 2011, 17:24:34 PM
Jag tackar för dessa uppgifter! Såg bara 6621, 6623, 6625 och 6627 som jag åkte hem med. Bussen kändes och luktade fräsch innuti, tyckte den kändes hyfsat pigg, men högljudd var den! Man undrar ju hur Täby- och Gröna linjen förarna har klarat sig...?
Var var lukten och fräch-heten (kanske citrondoften som man blandat i vid tvättningen av golven som var trasiga)? Stolar saknades, klo**er i 7 (9 var det som kom, en strejkade), sönderskurna ryggar, knäckt rygg i en, stoppknappar som saknades. Inga hits här, inte.  ???