Keolis 6015 - ny i stomlinjeblått (+ några andra blåbussar i Sthlm sydväst)

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2011, 16:23:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer några bilder på stomlinjebussar i trafikområde Stockholm sydväst. Keolis 6015 flyttades i augusti 2011 från Täby/Norrort till Gubbängen eller Botkyrka och blev i anslutning till detta omlackerad till stomlinjeblått. Ursprungligen var bussen stationerad i Handen.



Syskonvagn 6013 var även den ursprungligen stationerad i Handen, men blev senare stomlinjeblå och flyttad till Nyboda.



En av Gubbängens nya MAN-ledvagnar på stomlinje 173 mellan Skarpnäck och Skärholmen.



En annan av de nya  MAN-ledvagnarna, Keolis 7074 på stomlinje 172 mellan Skarpnäck och Norsborg.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Klint

Fina bilder, Micke!
De blå 6013-6015 skiljer sig lite från de dito 3704-3712; Dieslar gentemot etanol, extraljus på taket samt att 37-vagnarna har barnvagnsplats även i "släpet". Motorn sitter ju bak så släp är väl fel beteckning men känns ändå bättre än att prata om "motorvagn" eller dylikt, tycker jag  ;).

Alex Ljusteröbon

Mycket fina bilder :). Måste ta mig en tur ner dit så man får åka lite i dom nya vangnarna :D
25 år gammal lastbilschafför som kör åt ABT
Ska snart ta mitt D kort o börja köra buss är de tänkt helst åt Nobina i Norrtälje :D


Mikael T Nilsson

Roligt att ni uppskattade bilderna  :)
Ja, 6013-15 skiljer sig i viss mån från övriga Scania Omnilink-ledvagnar som är avsedda för stomlinjerna 172/173.
Numera finns det dielseldrift, etanoldrift och biogasdrift för bussar avsedda för dessa linjer.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

172:an känns lite unik då det körs både diesel och etanol i Scaniorna, RME i Volvo och gas i MAN.
Hur många linjer kan "stoltsera" med denna mångfald i bränsletyper? ;)
//Fredrik

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2011, 09:51:08 AM
172:an känns lite unik då det körs både diesel och etanol i Scaniorna, RME i Volvo och gas i MAN.
Hur många linjer kan "stoltsera" med denna mångfald i bränsletyper? ;)
//Fredrik

Ja, detta är lite unikt.

Jag har dock inte sett Volvobussarna i trafik än på linje 172.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Cero

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 02 september 2011, 13:16:37 PM
Ja, detta är lite unikt.

Jag har dock inte sett Volvobussarna i trafik än på linje 172.

Någon enstaka har (tyvärr) synts till även på 173. Det förefaller vara ett eller två omlopp på 173 som körs av Eriksberg, oftast med Omnilink.

5783

På OmniLink verkar det inte finnas gardiner längre. Har inte sett det på någon av dem. Bra! Det ser för illa ut med dessa gardiner som  det ändå inte är någon ordning på. Är det föressten någon skillnad på 3701-3703? Varför lackade man inte dessa blå istället för 6013-6015? Då hade hela serien 3701-3712 varit blå istället.

5783


Fredrik Klint

Citat från: Daniel S skrivet 02 september 2011, 16:37:54 PM
På OmniLink verkar det inte finnas gardiner längre. Har inte sett det på någon av dem. Bra! Det ser för illa ut med dessa gardiner som  det ändå inte är någon ordning på. Är det föressten någon skillnad på 3701-3703? Varför lackade man inte dessa blå istället för 6013-6015? Då hade hela serien 3701-3712 varit blå istället.

3701-3703 har dubbeldörrar i mitten, det spelar kanske inte så stor roll men de har också linjestolar samt saknar AC. Är nog därför de anses olämpliga som blåbussar.

5783

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 september 2011, 16:46:23 PM
3701-3703 har dubbeldörrar i mitten, det spelar kanske inte så stor roll men de har också linjestolar samt saknar AC. Är nog därför de anses olämpliga som blåbussar.

Dubbeldörrar hade varit en stor fördel. Det är tar lång tid för folk att komma av och på dessa bussar då de bara har 1-1-1 dörrar. De andra kan jag köpa.


Mikael T Nilsson

Citat från: Cero skrivet 02 september 2011, 15:55:29 PM
Någon enstaka har (tyvärr) synts till även på 173. Det förefaller vara ett eller två omlopp på 173 som körs av Eriksberg, oftast med Omnilink.


Citat från: Daniel S skrivet 02 september 2011, 16:43:59 PM
Jag har åkt samtliga Volvo på 172.


Intresssant, då  är alltså Volvobussarna i trafik. Vill minnas att det var 6384-87, 89-90.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 september 2011, 07:37:19 AM


Intresssant, då  är alltså Volvobussarna i trafik. Vill minnas att det var 6384-87, 89-90.

Det är 6384-86 + 6388-89. Ursprunglig serie till Norrtälje (linje 677) var 6384-88. 6387 brann upp omgående, och ersattes ett drygt år senare av en ny buss som fick nummer 6389.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2011, 08:03:32 AM
Det är 6384-86 + 6388-89. Ursprunglig serie till Norrtälje (linje 677) var 6384-88. 6387 brann upp omgående, och ersattes ett drygt år senare av en ny buss som fick nummer 6389.

/Ted

Så var det ja, tack! 6389 placerades väl först i Råsta innan den kom till Norrtälje?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.