Huvudmeny

Stombuss 52..

Startat av Bussmicke, 18 december 2010, 22:34:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: M skrivet 19 december 2010, 13:21:16 PM
Det är samma rattar i alla Volvo. Den du snackar om är den gamla utgångna.
Att den nya uppleva "större", vilket den inte är, samma diameter, är för att det finns plats för airbag i den.


Volvo 9700


Volvo B9S, samt vissa 9700:or av 2006 års modell.

M

Citat från: Ersa skrivet 19 december 2010, 14:56:05 PM

Volvo 9700


Volvo B9S, samt vissa 9700:or av 2006 års modell.
450 mm ratten har alltid funnits som option så det är bara att beställa oavsett vilket chassi det är fråga om.

/M

M

Citat från: Gabi94 skrivet 19 december 2010, 13:50:21 PM
Finns det bara dubbel ledbussen i Göteborg eller finns den nån annan stans i Sverige?
Bara i Göteborg.

/M

Nupski

Får väl titta in i debatten om ledbussar så må jag säga att B9S är riktigt bra körmaskiner med gott löd i maskin och bra känsla, iof har ju bara jämnförelse mellan Volvo, Den Oudsten och MAN i bagaget. Vill minnas att de i Göteborg har den mindre ratten hos vissa och den är klart att föredra.

Vet i tusan vad som gjorde det men MAN ledvagnar kunde vara ruskigt instabila när man väl fick fart under galoscherna, minns ett enkelt filbyte en torr sommarnatt i 90knyck ledde till att jag målade svart sträck över tre körfält på E20 mot Göteborg, var lite skakig en bra stund senare. En B9S gick stabilt som attan fast max i 70km/h, dessa torde ju kunna pinna på i 90 men MAN borde spärras till 60.

PS. Även bakmotoriserade Volvo gick riktigt stabilt men Den Oudsten vinglade konstant.  ;D DS.

Gabi94

Varför skulle MAN spärras till 60km/h?, det finns nåra som är spärrad till 90km/h, men om man kör fort vid en nedförs backe så kan man komma över spärren.

Nupski

Citat från: Gabi94 skrivet 20 december 2010, 06:47:25 AM
Varför skulle MAN spärras till 60km/h?, det finns nåra som är spärrad till 90km/h, men om man kör fort vid en nedförs backe så kan man komma över spärren.

Läs vad jag skrev.

CitatVet i tusan vad som gjorde det men MAN ledvagnar kunde vara ruskigt instabila när man väl fick fart under galoscherna, minns ett enkelt filbyte en torr sommarnatt i 90knyck ledde till att jag målade svart sträck över tre körfält på E20 mot Göteborg, var lite skakig en bra stund senare.

Anders Eriksson

Än så länge bara Göteborg, men det lär finnas dubbelledbussar i Brasilien, tror jag.

danneh

Finns i Brasilien också, bla i Curitiba (om jag inte minns helt fel)