Stadsbussarna, Gävle.

Startat av Kent Skoog, 01 juni 2010, 17:19:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Bilder från Peter Ödén.







Hittills finns fyra bussar vilka har följande reg.nr: CEZ 863 (strejpad), CEZ 872, CEZ 654, CEZ 837.

RoggaBoy

och de andra bussarna hinner komma innan start? Ser fram emot att få åka dessa i Juli. Finns AC?

Johan B

Ser ut att vara ett AC-aggregat med kapacitet nog för hela bussen på taket. Riktig läckerbitar! Fast backspeglarna kräver tillvänjning. Nog för att jag alltid propagerat för ordentliga stora speglar som duger till annat än sminkspegel men dessa är ju nästan för stora på dessa små bussarna.

AO

Det va riktigt snygg stripning på dem, gillar det skarpt. Snyggare än stripningen i Östersund.

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juni 2010, 17:23:56 PM
och de andra bussarna hinner komma innan start? Ser fram emot att få åka dessa i Juli. Finns AC?

Det krävs runt 25-30 bussar för att klara sommartrafiken och det ska enligt annan tråd snart vara levererat. Dessutom är det sagt att man kommer ta ner ett antal bussar som reserver från Östersund vid trafikstart.

Ja, det finns AC  ;D

Carl Eric

Citat från: AO skrivet 01 juni 2010, 19:58:29 PM
Det va riktigt snygg stripning på dem, gillar det skarpt. Snyggare än stripningen i Östersund.


Håller med! Dessa var riktigt snygga!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

yngrot

Snygga får man lov att säga.. Men är det samma gula som i Östersund??  Lite synd de inte valde delad vindruta  då de hela ofta spricker särskilt på stadsbussar som har vägbulor och rondeller att passera.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

RoggaBoy

Citat från: yngrot skrivet 01 juni 2010, 20:52:26 PM
Snygga får man lov att säga.. Men är det samma gula som i Östersund??  Lite synd de inte valde delad vindruta  då de hela ofta spricker särskilt på stadsbussar som har vägbulor och rondeller att passera.. :P

Eller som Gävle som är känd för alla "potthålen" i körbanan.  :)

AO

Citat från: RoggaBoy skrivet 01 juni 2010, 21:18:11 PM
Eller som Gävle som är känd för alla "potthålen" i körbanan.  :)

Fast potthålen handlar ju mer om att gävleborna klagar mer än något annat folk i världen än att gävles vägar är något speciellt dåliga i jämförelse med andra städer :P

Bussmicke

Trevligt, bara två veckor kvar
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: AO skrivet 01 juni 2010, 19:58:29 PM
Det va riktigt snygg stripning på dem, gillar det skarpt. Snyggare än stripningen i Östersund.

Pyramiden med hålet i och fågeln ovanför är inte med, men "DNA-kurvan" är där - i sällskap av en massa prickar vid hjulhusen. Totalt intetsägande och flummigt vilket jag tyckt om Östersunds fu... gula bussar sedan 2001. Å andra sidan är dock en totalt nollställd design rätt bra nu när den inte behöver symbolisera en viss stad. Fast vore det inte lite roligare om man valt kända siluetter från städerna man kör i? T.ex rådhuset på Östersunds bussar, samt nån känd Gävledesign på MAN-vagnarna.

Bussfanatikern

Dörrarrangemanget 1+2+1 istället för som i Östersund bara 1+2+0 men det bästa hade varit 2+2+1. Undrar varför dom inte valde det alternativet?

Jan

Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 juni 2010, 02:43:49 AM
Dörrarrangemanget 1+2+1 istället för som i Östersund bara 1+2+0 men det bästa hade varit 2+2+1. Undrar varför dom inte valde det alternativet?

1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.
I branschen 37 år

Mikko

Jag har också en fråga: de MAN-bussar vi får hit till Uppsala nu har ju orange blinkersglas framtill och annorlunda ytterspeglar? Är Gävles nya bussar någon typ av faceliftmodell, eller? I så fall, vad är det mer som skiljer på dessa?  ???

Der_löwe

Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 05:29:37 AM
1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.

Stämmer! Dessutom, även om Nobina kört 2+2+1 i Gävle innan, har man i regel aldrig tagit på rullstolar och barnvagnar genom framdörren för att mittgången ändå varit för smal.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 02 juni 2010, 05:29:37 AM
1+2+1 är det bästa alternativet då det ger mer plats i bussen. Ska du ta på barnvagnar och rullstolar genom framdörren, då gäller 2+2+1.

2+2+1 är enligt egen erfarenhet det bästa alternativet i de städer jag kört i. Enkel framdörr innebär att folk med busskort inte kan ta sig förbi de sölande enkelbiljettsköparna som i regel alltid hamnar längst fram i kön. Nu är ju mina erfarenheter något färgade av den enormt ineffektiva staden Umeå, där uppåt 60-70% av resenärerna åkte på enkelbiljetter framför kort... men ändå.