Huvudmeny

En ny Omnicity

Startat av Patrik Sandström, 29 augusti 2007, 16:22:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Patrik Sandström

Jag får väl ta en nattbild på instrumentbräda och kombinationsmätarna. För i mörker ser de bra mycket bättre ut. ;)

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 29 augusti 2007, 21:28:30 PM
hastighetsmätaren däremot är ju ingen hitt, alldeles för svårt att se våra svenska hastighetsgränser



Håller med. Det borde stå utsatt var 10:e och inte var 20:e. Dessutom att man sätter ut 20, 40, 60, 80 osv är verkligen inte lämpligt för vardagligt svensk trafik :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan N

Tycker den påminner en hel del om Saabs personbilar med sina runda instrumentpaneler. Angående hastighetsmätarn så blir det nog inget jätteproblem -Luleå har ju faktiskt både 40 och 60 km/h på prov (och överallt annars är det rondellbyggen så man ändå bara kan krypa fram!)

Nico

#18
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 augusti 2007, 22:34:25 PM

Citat från: homer skrivet 29 augusti 2007, 21:28:30 PM
hastighetsmätaren däremot är ju ingen hitt, alldeles för svårt att se våra svenska hastighetsgränser

Håller med. Det borde stå utsatt var 10:e och inte var 20:e. Dessutom att man sätter ut 20, 40, 60, 80 osv är verkligen inte lämpligt för vardagligt svensk trafik :(

Tja, själv anser jag i alla fall att det knappast är något som skulle störa mig även om jag inte kan svara för någon annan. Såvitt jag kan minnas så brukar även bussar i alla fall vara graderade från 20-120 km/h. Fungerar det för övrigt även med jämna siffror för hastighetsgradering i personbilar som säljs i Sverige så är dock frågan varför det då skulle fungera sämre i bussar som rullar i 'vardaglig svensk trafik'?  Sedan verkar det som vara som så, vilket även Johan N påpekar, att det blir fler och fler test med olika hastighetsgränser i landet. Till viss del så kommer det nog även att ske en viss utjämning mellan länderna inom EU. Sedan så får man nog acceptera att fordonstillverkarna överlag försöker att standardisera komponenter i så stor utsträckning som möjligt och dit hör ju då även hastighetsmätartavlor. Att man skiljer mellan hastighetsangivelser i miles respektive kilometer är en sak, men jag tror knappast någon är betjänt av de extrakostnader som skulle uppkomma för att möta fiktiva nationella behov som inte ens efterfrågas av lagstiftarna. Alltså, varför krångla till något som fungerar bra som det är...  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Kvarne

Citat från: Nico skrivet 30 augusti 2007, 02:26:06 AM
Håller med. Det borde stå utsatt var 10:e och inte var 20:e. Dessutom att man sätter ut 20, 40, 60, 80 osv är verkligen inte lämpligt för vardagligt svensk trafik :(

Tja, själv anser jag i alla fall att det knappast är något som skulle störa mig även om jag inte kan svara för någon annan. Såvitt jag kan minnas så brukar även bussar i alla fall vara graderade från 20-120 km/h.


Kollade Busslink 4039 idag och visst är det så som du säger Nico. Men där finns ju även märken för hastigheterna emellan.
Detta finns inte tydligt utsatt på denna. Kommer det accepteras inom Svensk busstrafik eller kommer Facket eller liknande opponera sig....?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico

#20

Citat från: Kvarne skrivet 30 augusti 2007, 10:51:40 AM
Kollade Busslink 4039 idag och visst är det så som du säger Nico. Men där finns ju även märken för hastigheterna emellan.
Detta finns inte tydligt utsatt på denna. Kommer det accepteras inom Svensk busstrafik eller kommer Facket eller liknande opponera sig....?

Även här finns det någon form av markering i form av ett tjockare streck för att markera de ojämna talen. Om dessa markeringar sedan är tydliga eller inte är en annan sak, men jag föreställer mig att det nog syns lite annorlunda när man väl sitter på plats. Sedan borde det även rent logiskt vara så att ifall visaren/nålen t.ex. ligger mellan 40 och 60 då borde ju hastigheten vara omkring 50. Ser man inte det så borde man kanske fundera på att ta ett snack med en optiker eller så!  ;)

Ser själv som sagt detta som ett fel som inte existerar i verkligheten och personligen tror jag inte heller att speciellt många förare skulle ägna detta några direkta tankar när man slår sig ned bakom ratten, eller rättare sagt... så tror jag inte att speciellt många förare ens skulle märka detta.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Citat från: Kvarne skrivet 30 augusti 2007, 10:51:40 AM
Kommer det accepteras inom Svensk busstrafik eller kommer Facket eller liknande opponera sig....?

Facket, vad har dom med hur hastighetsmätaren ser ut? Helt otroligt.

Patrik Sandström

Ja inte tyckte jag att det var någe problem att se hur fort man körde när jag var ute och körde den.

Att facket skulle ha nått att anmärka om ser jag som föga troligt då jag är huvudskyddsombud på Luleå lokaltrafik.

Cero

Citat från: Patrik Sandström skrivet 30 augusti 2007, 16:08:53 PM
Ja inte tyckte jag att det var någe problem att se hur fort man körde när jag var ute och körde den.

Att facket skulle ha nått att anmärka om ser jag som föga troligt då jag är huvudskyddsombud på Luleå lokaltrafik.

Ser fram emot synpunkter och erfarenheter när du kört mer. De nyaste Omnilink tycker jag börjar kännas nästan som en "rejäl Scania" men eftersom det inte sålts några Omnicity på många år i Sverige är det svårt att avgöra hur pass mycket den modellen har utvecklats jämfört med de tidigaste exemplaren. Vi har ju många sådana i SL-land och de är ju som bekant av skiftande kvalitet och skick. De nyaste, Busslink 7300-7304, tycker åtminstone jag känns betydligt bättre (att åka i) än de tidigare och så även de LFV kör på Arlanda, men jag antar att mycket hänt i och med senaste generationen.

/Cero