Huvudmeny

Olycka i SL-land

Startat av Fredde, 04 augusti 2007, 17:45:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon A

En riktigt hemsk olycka. Får mig att tänka på dom 2 bussar som krockade strax innan Alunda här uppe i Uppsala tidigare i år, tror det var i mars. Dom bussarna var verkligen totaldemolerade och påminner väldigt mycket om den här olyckan. Hemskt när nåt sånt här händer :( Man kan bara hoppas att förarna och passagerarna klarar sig. I Uppsala var det ju tycärr flera dödsfall. :(

Simon A

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 augusti 2007, 23:20:33 PM
Bussen hade inga passagerare.

//Lars
Ok, det var ju lite tur i oturen det i alla fall. Håller tummarna för föraren.

homer

Citat från: Carl W skrivet 04 augusti 2007, 22:51:28 PM
Och tidningarna försöker som alltid få till sensationsrubriker:
"Här slutade bröllopsresan
SL-buss körde i diket..."

expressen... man blir bara förbannad när man ser de

Magnus_J

Citat från: homer skrivet 04 augusti 2007, 23:28:49 PM
expressen... man blir bara förbannad när man ser de

därför man slutar köpa såna blaskor

Jonas M. Bobjörk

Är det nån som vet hur det är med föraren?

Fredde

Som kollega, dock nu på semester, har jag inte fått någon info alls om förarens tillstånd.

/Fredde

Jonas M. Bobjörk

Ok.
Antar att läget inte är bra. Det bör ju inte vara det efter en sån smäll...
Mn blir illa till mods bara man passerar platsen...

Fredde

Ja, vi helt enkelt får avvakta och se hur detta fortlöper. Har inte passerat där då jag inte har vägarna ditåt under semestern.

/Fredde

Jonas Lind

Citat från: homer skrivet 04 augusti 2007, 22:03:45 PM
Enligt tidningarna har leden börjat "wobbla" det har ju knappast varit halt på vägen kan de vara något konstruktionsfel?

Jag har råkat ut för wobbling på leden vid ett tillfälle på väg med tomvagn från Tekniska Högskolan mot Vaxholm. Vagnen var en Säffle-led från 1986 som var tämligen ny, den hade bara gått dryga 10.000 mil.
Wobblingen initierades av spår på motorvägen och jag får väl ärligen erkänna att jag höll c:a 100 km/h. Det kändes inte i framvagnen, jag bara såg i speglarna att bussen började vifta på svansen. Försiktig sänkning av hastigheten räckte för att komma ur situationen. Det hade känts skönt om det funnits tillgång till broms för enbart tredje axeln...
I det här fallet var utslaget åt sidorna inte mer än ett par decimeter, men det var definitivt snabba slag.

Det här är väl en följd av att tredje axeln styr.






Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Lind skrivet 07 augusti 2007, 11:32:32 AM
Jag har råkat ut för wobbling på leden vid ett tillfälle på väg med tomvagn från Tekniska Högskolan mot Vaxholm. Vagnen var en Säffle-led från 1986 som var tämligen ny, den hade bara gått dryga 10.000 mil.
Wobblingen initierades av spår på motorvägen och jag får väl ärligen erkänna att jag höll c:a 100 km/h. Det kändes inte i framvagnen, jag bara såg i speglarna att bussen började vifta på svansen. Försiktig sänkning av hastigheten räckte för att komma ur situationen. Det hade känts skönt om det funnits tillgång till broms för enbart tredje axeln...
I det här fallet var utslaget åt sidorna inte mer än ett par decimeter, men det var definitivt snabba slag.

Det här är väl en följd av att tredje axeln styr.

Det hände också en olycka på E4 i närheten av Swebus bussgarage för några år sedan med en wobblande ledbuss. Det var väl en av Busslinks Neoplaner, de som sedan hamnade i SL-området.
Hade inte Swebus Botkyrka också problem med wobblande Mercedes Citaro i början?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Wolfie

Wobbling på släp behöver inte bara bero på styrningen i bakaxeln, utan det kan ske även med stela bakaxlar. (Fast det kanske förvärrar det hela).
Det har hänt mig en gång, fast då gick det inte så fort, det var en Omnicity i etanolutförande och de toppar runt 70-80 med mycket vilja och nedförslut. Där var det dock så trevligt, att då drivningen är där bak så är det bara att motorbromsa för att lugna ner det hela. (Klart otrevlig upplevelse, som tur var med tom buss på väg tillbaka till garaget mitt i natten).

Skalman

I fallet med den wobblande Citaron i Botkyrka så var det en felaktigt monterad
elkabel som brast och därmed gjorde att funktionen på dämpningssystemet
i leden helt föll bort. Liknande system lär dock vara pusher-leder förbehållet.

Jonas M. Bobjörk

Ang. föraren så fick han enligt Nacka Värmdö Posten skador i ben och höft och det skall inte ha varit livshotande.