Huvudmeny

Nya Omnilinkar

Startat av Mikael Ringmarck, 20 mars 2009, 23:03:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Fredrik Klint skrivet 22 mars 2009, 06:51:01 AM
Håller med Nico, Busslink verkar gröta till det vad gäller numrering av sina vagnar.
Det som ska vara logiskt är kanske att 66-vagnarna är dieslar och att man vill ha 47-serien reserverad för etanolare.
Det finns ju också 6661-6664 sedan tidigare som är just korta OmniLink (diesel).
Däremot har jag inte riktigt förstått anledningen att börja på nytt tiotal vid nyleveranser, vilket skapar onödiga luckor i nummerserierna, t.ex. 3713-3720 och 4744-4750.
Busslink kanske skulle börja om med 0001 eller 1001 eller 2001 och fylla på efterhand som vagnar levereras, oavsett märke, modell och till vilken stad. Att ha speciella nummerserier för vissa vagntyper verkar bara slå knut på sig själv förr eller senare.

För att återgå till trådens riktiga ämne, nya OmniLink till Busslink så skulle jag tippa att de får heta 6671 och uppåt. Vi får väl se...

Jag tycker det finns två sätt att numrera som tilltalar mitt logiska sinne och det är antingen Swebus som bara fortsätter uppåt vartefter olika serier levereras eller det system som SL använde på den tiden man hade egna bussar. Det liknar Swebus med den skillnaden att man höll sig inom en viss nummerserie (4001-7999) och att man återbesatte nummer. Känns som det blir mer ordning och reda med dessa två system. Dock hade vi ju diskussionen om varför man skickar uddanummer till olika garage när bussar omplaceras, exvis om likadana bussar med nr 1-10 omplaceras skickas 1,3,5-6,10 till plats A, 2,7,9 till plats B och övriga till plats C istället för att 1-5 går till A, 6-8 till B och 9-10 till C. Skulle själv tycka att livet på det lokala garaget blev enklare med exempel 2 men det gjordes väldigt tydligt av branschens mer initierade skribenter att så icke var fallet. Alltså är det sannolikt så att de styrande och andra berörda inte bryr sig om vad bussarna får för nummer för det är ändå inte människan utan datorn som håller reda på dem. Med ledning av detta skulle man lika gärna kunna slumpa ut inventarienummer precis på samma sätt som registreringsnummer slumpas fram.

Nico


Möjligen och ändå inte för det finns en viss finess med skillnad på inv.nr. På Råsta har vi f.n. tre stycken nya driftledarersättare under utbildning och de jobbar en del med numren då det gäller att veta vad som ska var osv. Då det inte heller var alltför långt tid sedan jag själv gjorde samma sak så har jag det oxå i färskt minne själv... liksom jag har Veolias kaosartade indelning med uppåt 5-6 typer och märken i samma serie av inv.nr. Likaså underlättar det nog för t.ex. folk på den externa trafikledningen (RTL) att hålla koll om man direkt av numret (nummerserien) kan avgöra vad det är för vagntyp.

Det jag syftar på är då att om man håller en viss typ av nummer för en viss typ av fordon så blir det lättare att hålla isär dem. För mig på Råsta så är 66-vagnar samma sak som Volvo B9S vilket t.ex. är jättebra att veta om jag ska skicka en felrapport så att den inte istället hamnar hos Scania (då Råsta har separat Scaniaverkstad). Likaså är det bra att vid ev. problem direkt på numret kunna avgöra vilket typ av vagn det är, men det kan ju bli lite svårt om t.ex. 8800-8825 är en viss typ, 8843-8860 en annan osv. Det senare kräver ju att jag har en koll på individnivå istället för gruppnivå. Lite därför tycker jag som sagt att det känns väldigt dumt att envisast med att blanda såväl vagntyper såväl som märken... för det nummer borde det väl finnas då det inte spelar någon större roll om man har samma fyrställiga nummer som konkurrenterna och 9999 vagnar finns det väl inte någon entreprenör i Sverige som förfogar över?  ;)

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Citat från: Nico skrivet 22 mars 2009, 18:21:18 PM
Möjligen och ändå inte för det finns en viss finess med skillnad på inv.nr. På Råsta har vi f.n. tre stycken nya driftledarersättare under utbildning och de jobbar en del med numren då det gäller att veta vad som ska var osv. Då det inte heller var alltför långt tid sedan jag själv gjorde samma sak så har jag det oxå i färskt minne själv... liksom jag har Veolias kaosartade indelning med uppåt 5-6 typer och märken i samma serie av inv.nr. Likaså underlättar det nog för t.ex. folk på den externa trafikledningen (RTL) att hålla koll om man direkt av numret (nummerserien) kan avgöra vad det är för vagntyp.

Det jag syftar på är då att om man håller en viss typ av nummer för en viss typ av fordon så blir det lättare att hålla isär dem. För mig på Råsta så är 66-vagnar samma sak som Volvo B9S vilket t.ex. är jättebra att veta om jag ska skicka en felrapport så att den inte istället hamnar hos Scania (då Råsta har separat Scaniaverkstad). Likaså är det bra att vid ev. problem direkt på numret kunna avgöra vilket typ av vagn det är, men det kan ju bli lite svårt om t.ex. 8800-8825 är en viss typ, 8843-8860 en annan osv. Det senare kräver ju att jag har en koll på individnivå istället för gruppnivå. Lite därför tycker jag som sagt att det känns väldigt dumt att envisast med att blanda såväl vagntyper såväl som märken... för det nummer borde det väl finnas då det inte spelar någon större roll om man har samma fyrställiga nummer som konkurrenterna och 9999 vagnar finns det väl inte någon entreprenör i Sverige som förfogar över?  ;)



Fast för mig som förare i Södertörn(Handen/Jordbro) så är 66 vagnar Scania. Vi har 6651-6659 som är Scanina Omnilink Ledvagnar. Och så har vi 6661-6664 som är Scania Omnilink kort vagnar. Men jag vet ju att det också finns en hel drös med 66xx vagnar på norra sidan som är Volvo B9S förutom dom 2-3 som flyttats till Södertörn(Ösmo)

bilomnibussen

Hej!
Ni får nog en drös omnilinkar led- från Örebro före jul, kanske även omnicity led- och enkelvagnar om de inte anses för gamla. Personligen föredrar jag omnicity led- på hårt belastade linjer. Där får man in 4-5 barnvagnar.
Mvh Jan G