Udda norsk Scania...

Startat av Esbjörn, 20 juli 2007, 01:31:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Esbjörn



Vad i hela världen är det här för udda bygge???
En Scania med bakmotor och boggie, där löpaxeln är placerad FRAMFÖR drivaxeln!!!!

Bilden tagen vid Ikea i Sundsvall den 18/7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Esbjörn skrivet 20 juli 2007, 01:31:37 AM


Vad i hela världen är det här för udda bygge???
En Scania med bakmotor och boggie, där löpaxeln är placerad FRAMFÖR drivaxeln!!!!

Bilden tagen vid Ikea i Sundsvall den 18/7.

Av regnumret att döma är det en Arna-kaross. Det verkar vara ett vanligt 12-meterschassi och boggin har då nog gjorts vid Arna Bruk. Det kan ju också förklara den underliga placeringen av löpaxeln. Man har helt enkelt inte haft plats för en löpaxel bakom drivaxeln på det färdiga chassiet, som kan vara Scania BR116 eller BR145.
Sedan återstår att förklara varför man byggt boggi på en 12-metersbuss i ett land, där boggibussar är och framför allt har varit mycket ovanliga.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Axelutformningen kallas pusheraxel, med drivaxelen längst bak. Vanlig på sop och dragbilar.

Esbjörn

Hittade en produktionsförteckning för Arna via RHF, Rutebilshistorisk Forening.

Den här bussen är en Scania BR116 från 1982, ursprungligen levererad till Helgeland Bilruter A/S.

Niklas Bygdestam

Tycker att den här bussen var ovanligt ful. Den ser så grov ut på något sätt. Känns så att säga hemsnickrad eller något sånt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Ful? Tja, jag tycker mig se likheter främst med med Säffle men även äldre Ajokki.
Ajokkin är dock rundare i formerna, men viss likhet finns.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 20 juli 2007, 20:17:52 PM
Ful? Tja, jag tycker mig se likheter främst med med Säffle men även äldre Ajokki.
Ajokkin är dock rundare i formerna, men viss likhet finns.


Upplever bussen som någon "dålig kopia" av bland annat äldre Säffle och Ajokki. Som om man har försökt efterlikna några förebilder men inte riktigt lyckats och sedan istället skapat ett hemsnickrat hembygge, med grova och kantiga former
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Strålkastarna är ju 98% Säffle, medan grillen liknar Ajokki.
Dock lyckades ju norskarna med en helt egen design senare. Vestarna liknar ju inget annat!  ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 20 juli 2007, 20:30:00 PM
Strålkastarna är ju 98% Säffle, medan grillen liknar Ajokki.
Dock lyckades ju norskarna med en helt egen design senare. Vestarna liknar ju inget annat!  ;D


Men blir det inte oftast lite sämre när man försöker härma "de stora mästarna"? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 20 juli 2007, 20:30:00 PM
Strålkastarna är ju 98% Säffle, medan grillen liknar Ajokki.
Dock lyckades ju norskarna med en helt egen design senare. Vestarna liknar ju inget annat!  ;D

Vest lyckades redan 1986 med en egen design i och med Ambassadør. Ännu mer unik blev designen i och med V10 och V25 år 1998 och från 2003 med Center, Contrast och Horisont. De senare är för övrigt designade av SAAB:s tidigare chefdesigner, Einar Hareide.
Även Arna började en egen design i slutet av 1980-talet med Lagune. Brødrene Repstad var också på gång, när konkursen 1990 satte käppar i hjulet.
På 1980-talet var det vanligt att man tog efter varann. Frågan är som alltid vem som tog efter vem. Var det Säffle som tog efter Arna eller var det Arna som tog efter Säffle? Efter vad jag tycker mig ha märkt blev van Hool Jumbo en inspiration för många karossörer. 


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juli 2007, 21:11:36 PM
På 1980-talet var det vanligt att man tog efter varann. Frågan är som alltid vem som tog efter vem. Var det Säffle som tog efter Arna eller var det Arna som tog efter Säffle?

Säffles front med liknande lyktarrangemang dök upp 1985, så i det här fallet var det Arna som var först ut.
Var lyktpottorna någon standarddetalj från Hella eller liknande, eller var det så att Säffles designers som kikade såpass mycket västerut att de slant med ritstiftet?

Niklas Bygdestam

Tidigare visades en bild på en Arna med strålkastare som verkade komma från Mercedes personbilar från tidigt 1970-tal. Inte tyckte jag det var vackert precis...

När det gäller Van Hool så tycker jag att det ser ut som om Alpus härmat Van Hool Alizée när det gäller strålkastare och vissa frontdetaljer
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 21:41:13 PM
När det gäller Van Hool så tycker jag att det ser ut som om Alpus härmat Van Hool Alizée när det gäller strålkastare och vissa frontdetaljer

Stämmer nog. Men Alpus är en norsk konstruktion härrörande från den gamla Lier-fabriken. Att den sedan tillverkades i Kungälv ändrar inte på detta.
Lier är för övrigt ett exempel på egen norsk karossdesign långt innan Vest.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2007, 21:41:13 PM
Tidigare visades en bild på en Arna med strålkastare som verkade komma från Mercedes personbilar från tidigt 1970-tal. Inte tyckte jag det var vackert precis...

Jag gillar den designen - kanske mest beroende på att barndomens bussar hos AB Skön-Timrå Omnibussar var VBK med denna design.
Det finns mer än en likhet mellan en Arna från tidigt 70-tal och en lika gammal VBK...


En buss med Arnakaross, lustigt nog fotad för exakt ett år sedan.
Ljungaverk är platsen.


VBK:s variant såg ut så här...mest smådetaljer som skiljer dem åt.
Denna buss är just en av de som rullade hos Skön-Timrå.
Bilden tagen vid Coop Forum i Sundsvall den 16 juni 2006.

Simon Bertilsson

Vad vinner man på pusheraxelkonstruktionen?