Firade nyårsafton med....

Startat av Fredrik Mattsson, 01 januari 2009, 04:45:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson



kunde inte ha firat den så mycke bättre än så ;) sen att det var något tjall med värmen i främre delen av bussen gjorde inte
så mycke, var visserligen lite kyligt, men var ju trots allt en Scania... :)

Oskar A

#1
Mycket trevlig bild! Får förövrigt tacka dig för årets första åktur. Visst var det lite småkyligt men det är ju dumt att byta bort när man dessutom fått den bästa bussen i den serien. :)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Fredrik Mattsson

Citat från: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 05:02:00 AM
Mycket trevlig bild! Får förövrigt tacka dig för årets första åktur. Visst var det lite småkyligt men det är ju dumt att byta bort när man dessutom fått den bästa bussen i den serien. :)

Tackar för sällskapet, fått och fått, kollade om den stod hemma när man var på väg att börja ;)

Optimal

Man ska inte ha värmen på för passagerarna. Jag vet flera förare som kört natt trafik på flera olika linjer och har aldrig vart med om spya på bussen, sen frågar vissar förare hur dom ber sig åt, eftersom dom själva har fått flera spyor i månaden.

Svaret är lätt sa föraren, Ingen värme till passagerana, dom är ju endå klädda för att vistas utomhus, är det kallt, då får dom spänna sig lite och därmed spyr oftast inte.

En kort sumering. Värme i bussen på dagtid ja, på kvällen å natten nja, bara åt föraren ifall hon/han är frusen.  ;)

Fredrik Mattsson

Citat från: Optimal skrivet 01 januari 2009, 16:35:06 PM
Man ska inte ha värmen på för passagerarna. Jag vet flera förare som kört natt trafik på flera olika linjer och har aldrig vart med om spya på bussen, sen frågar vissar förare hur dom ber sig åt, eftersom dom själva har fått flera spyor i månaden.

Svaret är lätt sa föraren, Ingen värme till passagerana, dom är ju endå klädda för att vistas utomhus, är det kallt, då får dom spänna sig lite och därmed spyr oftast inte.

En kort sumering. Värme i bussen på dagtid ja, på kvällen å natten nja, bara åt föraren ifall hon/han är frusen.  ;)

jo, förvisso, men förarplatsen vore ju inte dumt eller defrostern ::) vid 5 minus ute... Och jag har kört natt flera gånger för när jag var "ung", hade inte så mycket av den kategorin med spyor då, trots körde nästan alla Fredag & Lördags nätter.

Optimal

Du menar så  ;D, Då förstår jag, hos föraren är det ju bra att det fungerar. Det var väll bara att göra lite gymnasiska övningar för att hålla värmen :D

Simon A

Fick du köra någon trevlig nattlinje som bidrog till att det var ännu trevligare?  :)

P.S Åkte med 633 hem häromdan. Den blir bara segare och segare för varje gång men är fortfarande fräsh interiört men jag kan nog hålla med Oskar om att 632 är bäst om inte 629 har bättrat sig. Den var bäst förut av dessa.

//Simon

Oskar A

Citat från: Simon A skrivet 01 januari 2009, 19:10:54 PM
Fick du köra någon trevlig nattlinje som bidrog till att det var ännu trevligare?  :)


Svarar i Fredriks ställe men han hade extratur på 67:an på 01.30- och 02.30-avgångarna. Upplägget på 02.30-turen som jag åkte med var att han gick in vid Stora Torget medan ordinarie vagn gick in vid Centralstationen och sedan rensade upp vilket behövdes eftersom "vi" fick lämna kvar folk vid Carolina.

Citat från: Simon A skrivet 01 januari 2009, 19:10:54 PM

P.S Åkte med 633 hem häromdan. Den blir bara segare och segare för varje gång men är fortfarande fräsh interiört men jag kan nog hålla med Oskar om att 632 är bäst om inte 629 har bättrat sig. Den var bäst förut av dessa.

//Simon

Nu ska väl visserligen erkännas att jag tyvärr inte åker så ofta med dessa bussar numera men 629 har åtminstone förut haft en väldigt strypande ledvinkel. Är väl nästan bara 263 som klår den ledvinkelbromsen. :) 
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Björn Ax

Jag ska inte säga vad jag tycker om dessa bussar.  :P  :-X

Jo dom har en hård ledvinkelbroms. Verkar inte finnas nån mittenväg på ledvinkelbroms. Antingen tar dom för hårt eller så finns det ingen. :P

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 19:34:01 PM
Svarar i Fredriks ställe men han hade extratur på 67:an på 01.30- och 02.30-avgångarna. Upplägget på 02.30-turen som jag åkte med var att han gick in vid Stora Torget medan ordinarie vagn gick in vid Centralstationen och sedan rensade upp vilket behövdes eftersom "vi" fick lämna kvar folk vid Carolina.

Nu ska väl visserligen erkännas att jag tyvärr inte åker så ofta med dessa bussar numera men 629 har åtminstone förut haft en väldigt strypande ledvinkel. Är väl nästan bara 263 som klår den ledvinkelbromsen. :) 
Man tackar för svaret :)
Nej, det är samma här, inte ofta man åker Scaniorna längre men senast jag åkte med 629 så ströp ledbromsen på tok för mycket. Nästan så bussen stod stilla och 633 är motsatsen, den har ingen ledbroms alls.

//Simon

Fredrik Mattsson

Citat från: Björn Ax skrivet 01 januari 2009, 20:06:44 PM
Jag ska inte säga vad jag tycker om dessa bussar.  :P  :-X

Jo dom har en hård ledvinkelbroms. Verkar inte finnas nån mittenväg på ledvinkelbroms. Antingen tar dom för hårt eller så finns det ingen. :P

vilken tur, då får jag ha 632 för mig själv :D

Fredrik Mattsson

Citat från: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 19:34:01 PM
Svarar i Fredriks ställe men han hade extratur på 67:an på 01.30- och 02.30-avgångarna. Upplägget på 02.30-turen som jag åkte med var att han gick in vid Stora Torget medan ordinarie vagn gick in vid Centralstationen och sedan rensade upp vilket behövdes eftersom "vi" fick lämna kvar folk vid Carolina.

Nu ska väl visserligen erkännas att jag tyvärr inte åker så ofta med dessa bussar numera men 629 har åtminstone förut haft en väldigt strypande ledvinkel. Är väl nästan bara 263 som klår den ledvinkelbromsen. :) 

och ordinarie vagnen efter hade tydligen lika mycke folk :) det var ju faktiskt rätt kul i alla fall måste jag medge...

Oskar A

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 01 januari 2009, 20:30:48 PM
och ordinarie vagnen efter hade tydligen lika mycke folk :) det var ju faktiskt rätt kul i alla fall måste jag medge...

Som kuriosa kan nämnas att ordinarie var systervagnen 631. :)
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Fredrik Mattsson

Citat från: Oskar A skrivet 01 januari 2009, 20:37:00 PM
Som kuriosa kan nämnas att ordinarie var systervagnen 631. :)

hela bilden, så kanske du hittar något trevlig från mig  ;)

http://www.fotobus.msk.ru/photo/63884/

Björn Ax

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 01 januari 2009, 20:23:43 PM
vilken tur, då får jag ha 632 för mig själv :D

Ja det får du gärna ha. :P

Du e ju lite längre än mig. Hur får du bra sittställning i dessa bussar?
Jag vill gärna ha ratten ganska nära mig och i dessa bussar måste jag sitta inne i instrumentpanelen för det. :P

Det är väl det enda bra med neoplan att man kan ändra rattinställningen väldigt mycket.