Några bilder på Swebus 0699

Startat av Börje, 21 oktober 2008, 22:06:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje


I söndags hade jag nöjet att köra några svängar med 0699, en lite udda vagn i SL-världen som inte har så lång tid kvar. Klart värd att dokumenteras!


Först linje 439 till Stenslätten och Vreta gård. Här den lilla vändslingan i Vreta gård.


Den har ju inte gått så långt...  ;)


Hemmesta i väntan på 474 från Slussen...


...för att köra linje 437 till Lillsved.

Jonas Gustafsson

Före detta GS 203. Kul att se den, den har inte synts så ofta i detta forum som systern "agent 0700" (f d GS 204).

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

homer

Att kalla Vreta gård för vändslinga är väl att ta i lite ;)

Camilla

Det här var ju ett bra sett att laga bussen på. Vi tejpar över varningslampan och så är problemet löst

Peter Erret

Du lyckades nog med att som sista man köra "Kepsen" i trafikområdet för den 20/10 gick ägandet över till Swebus Tyresö.

Niklas Bygdestam

Citat från: Börje skrivet 21 oktober 2008, 22:06:05 PM




Är det bakplattform på denna? Tycker att den påminner en hel del om Uppsalabussen 350 fast den har enkeldörr längst bak med 350 i Uppsala hade dubbeldörr i bak

"Gangsterkepsen" var föresten läcker :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Börje

Citat från: Peter Erret skrivet 23 oktober 2008, 11:08:10 AM
Du lyckades nog med att som sista man köra "Kepsen" i trafikområdet för den 20/10 gick ägandet över till Swebus Tyresö.

Åh, det var en ära minsann! Det var för övrigt första gången jag körde vagnen, så det var till att vara ute i sista sekunden!


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 11:23:52 AM
Är det bakplattform på denna? Tycker att den påminner en hel del om Uppsalabussen 350 fast den har enkeldörr längst bak med 350 i Uppsala hade dubbeldörr i bak

Svar: Nej. Här är en inredningbild, beklagar att den är sned. Som Karsten skrev i en annan tråd är alla sidorutor utan en immiga!  :)



Niklas Bygdestam

Citat från: Börje skrivet 23 oktober 2008, 13:45:56 PM
Åh, det var en ära minsann! Det var för övrigt första gången jag körde vagnen, så det var till att vara ute i sista sekunden!

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2008, 11:23:52 AM
Är det bakplattform på denna? Tycker att den påminner en hel del om Uppsalabussen 350 fast den har enkeldörr längst bak med 350 i Uppsala hade dubbeldörr i bak

Svar: Nej. Här är en inredningbild, beklagar att den är sned. Som Karsten skrev i en annan tråd är alla sidorutor utan en immiga!  :)




Kul att se den invändigt :)

En typisk Göteborgsinredning ser jag. Göteborgsklädsel och stolarna är av en typ som jag bara sett i Göteborgsbussar. Tror att det egentligen är en sorts specialvariant på Vogelsitze. I Uppsala hade vi ett tag två ledbussar med likadan inredning och likadana stolar. Det när Swebus under ett par år körde ett par linjer i stadstrafik i Uppsala. Swebus 0683 och 0684 var då ett par Säffle ledbussar som invändigt såg ut så här och som utvändigt var målade i Uppsalagrönt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2008, 13:51:52 PM
Ungefär som de boggibussar Tyresö fick ärva 2002 då? ???

Ja, men de har väl tagit slut vid de här laget, för jag antar att du menar H46 4221-4225? Därför passar det ju bra att skicka två nya (nåja) boggibussar till Tyresö. ;)

Fredde

0699 sågs dock igår kväll på blåbussramp F i Björknäs, får se när det bär av mot 800-uppdrag...


MrX

Citat från: Fredde_J skrivet 24 oktober 2008, 12:33:11 PM
0699 sågs dock igår kväll på blåbussramp F i Björknäs, får se när det bär av mot 800-uppdrag...


Det var något läckage på bussen så den vart skickad tillbaka till Björknäs för en ordentlig service. 0700 däremot är väldigt omtyckt bland förarna på Tyresö, jag har ännu inte själv haft den men den nya motorn verkar ha gjort underverk

Niklas Bygdestam

Citat från: MrX skrivet 24 oktober 2008, 14:34:05 PM
Det var något läckage på bussen så den vart skickad tillbaka till Björknäs för en ordentlig service. 0700 däremot är väldigt omtyckt bland förarna på Tyresö, jag har ännu inte själv haft den men den nya motorn verkar ha gjort underverk

Både 0699 och 0700 är nummer som Swebus återanvänt. När SJ-Buss fanns var både 0699 och 0700 långfärdsbuss med Larvikskaross :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Börje

Citat från: MrX skrivet 24 oktober 2008, 14:34:05 PM
Det var något läckage på bussen så den vart skickad tillbaka till Björknäs för en ordentlig service. 0700 däremot är väldigt omtyckt bland förarna på Tyresö, jag har ännu inte själv haft den men den nya motorn verkar ha gjort underverk

Kylarvätskeläckage! Jag fick fylla på innan jag lämnade garaget. I övrigt får ni en trevlig vagn rent körmässigt.

Peter Erret

Citat från: Börje skrivet 24 oktober 2008, 15:25:22 PM
Kylarvätskeläckage! Jag fick fylla på innan jag lämnade garaget. I övrigt får ni en trevlig vagn rent körmässigt.

Varför tror ni att "Kepsen" 0699 och särskilt "Agenten" 0700 var mina farvoriter. Riktig buss, robust, inte plastig. En buss man tog sig fram var som helst, helt underbar en vinterdag med 1 dm nysnö ute på Ingarö, tyngdpunkten i bussen ligger perfekt. Hoppas att Tyresö vårdar dem så att man kanske en dag åter får "krama" ratten på någon av dem.

Du som vill kolla på bilder på dem när de gick ute i Nacka/Värmdö, här är länkar (kan vara segt att få upp, många bilder)
http://www.erret.se/Bussar/0699.htm för "Kepsen"
http://www.erret.se/Bussar/0700.htm för "Agenten"

Ersa

Citat från: Camilla skrivet 21 oktober 2008, 23:18:54 PM
Det här var ju ett bra sett att laga bussen på. Vi tejpar över varningslampan och så är problemet löst

Man kan ju ägna någon enstaka minut åt att ta ut glödlampan istället, hellre än att kleta ner panelen med eltejp... om nu vagnen är för gammal för att åtgärda elfelet villsäga.