Nilsby Buss och Bil AB.....

Startat av Kent Skoog, 09 oktober 2008, 17:30:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog


OSkar000


Clabbe

Ove fick tre omlopp i Grums kommun, i spåren efter Kölabussen, det blev lika många nyköp.

Hagri

En trevlig och fräsch buss om än lite ovanlig i Sverige.
Även denna bör nog snart få dra på sig Värmlandskostymen, som kollegan till vänster, och då tror jag den blir ännu snyggare. :)

Clabbe

Ja VTAB är ju noga med att derbykavajen ( trav gul) är på  8)
I Kil motsvarar det 2 assistenters lön, i skolan

Clabbe

Ja det är absolut krav på färg och destinationsskylt, o va ska ja skriva på skylten? Fagerås 2 eller Clabbe??

Hagri

Citat från: Clabbe skrivet 11 oktober 2008, 11:39:16 AM
Ja det är absolut krav på färg och destinationsskylt, o va ska ja skriva på skylten? Fagerås 2 eller Clabbe??

I Grums har skolbussarna linjenummer (1-5). Skolbuss enligt bilden längst upp går ju men sedan beror det på om skylten klarar att få med siffrorna också? Det ser inte så ut på bilden.
På Kölatiden användes den pärm som innehöll all information om linjen och som var märkt med rätt nummer över hela pärmens framsida som destinationsskylt i framrutan. Det var bäst för barnen att kolla upp vilken siffra det var på pärmen för det var rotation på bussarna och förarna inte bara mellan linjerna utan även inom och utom företaget.
Värmlandstrafik hade vad jag hörde även haft synpunkter på nyansen på Värmlandskostymen på några skolbussar som sattes i trafik i höst i en annan del av landskapet.
En annan synpunkt på designkrav på bussarna. För turistbussföretagen är det ju inte kul att få gå ifrån sina egna färger och vid beställning komma med en "linjevagn".

Hagri

#7
Skolbussarna i Grums tar inte upp andra resande än skolbarn och de får "turlistorna" genom skolan. Bussarna finns inte med i de turlistor som Värmlandstrfik har för andra resenärer.

I t.ex. Säffle går en del "skoltrafik" som linjetrafik, den går inte under skolarnas jul, påsk och sommarlov. De bussarna funderar som all annan linjetrafik och vem som helts får åka med till Värmlandstrafiks taxa.

yngrot

ytterligare ett exempel på politikers vansinnesslöseri på skattepengar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 11 oktober 2008, 12:29:05 PM
I t.ex. Säffle går en del "skoltrafik" som linjetrafik, den går inte under skolarnas jul, påsk och sommarlov. De bussarna funderar som all annan linjetrafik och vem som helts får åka med till Värmlandstrafiks taxa.

När jag var i Säffle i mars 2007 och kollade in skolbusstrafiken, som kördes av Nykils Trafik AB, tyckte jag att det var mycket varierande färger på bussarna. De flesta var lackade i Nykils firmafärger men någon värmlandsgul buss såg jag inte. Det gällde till största delen avgångar som var annonserade i tidtabellen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2008, 17:29:09 PM
När jag var i Säffle i mars 2007 och kollade in skolbusstrafiken, som kördes av Nykils Trafik AB, tyckte jag att det var mycket varierande färger på bussarna. De flesta var lackade i Nykils firmafärger men någon värmlandsgul buss såg jag inte. Det gällde till största delen avgångar som var annonserade i tidtabellen.


Jag tror att du avser Nysätersbuss som kör skolbussarna i Säffle.
De har förutom stadsbussen och de 2 bussar som går på linje 802, 804 och 809 bara en eller två småbussar målade i Värmlandstrafiks färger en av dem går som mjuka linjen och har även setts som skolbuss i centralorten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 11 oktober 2008, 17:35:02 PM
Jag tror att du avser Nysätersbuss som kör skolbussarna i Säffle.
De har förutom stadsbussen och de 2 bussar som går på linje 802, 804 och 809 bara en eller två småbussar målade i Värmlandstrafiks färger en av dem går som mjuka linjen och har även setts som skolbuss i centralorten.

Självklart avsåg jag Nysäters Buss. Var för mycket kvar i Östergötland i tanken - Nykils Trafik AB finns i Vikingstad.  :-[
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 oktober 2008, 17:44:42 PM
Självklart avsåg jag Nysäters Buss. Var för mycket kvar i Östergötland i tanken - Nykils Trafik AB finns i Vikingstad.  :-[

Vem vet de kanske utökar sin trafik in i Värmland.  ;)

Clabbe

Citat från: yngrot skrivet 11 oktober 2008, 17:23:43 PM
ytterligare ett exempel på politikers vansinnesslöseri på skattepengar...

Här har nog tjänstemännen tagit över slöseriet, vid förra upphandlingen togs kraven på lack och skylt bort. Men nu gick det inte.

Hagri

Citat från: Clabbe skrivet 12 oktober 2008, 09:00:11 AM
Här har nog tjänstemännen tagit över slöseriet, vid förra upphandlingen togs kraven på lack och skylt bort. Men nu gick det inte.
Vet du ungefär vid vilken tid det var förra gången?