Något för Kvarne??

Startat av Janne Rickman, 18 september 2008, 11:35:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 september 2008, 18:47:31 PM
Det är en buss i cityutförande med "sidosittning" och dörrar 2-2-1.
.


Jag böjer mig för expertisen, men nog tycker jag den ser väl lång ut för att vara i cityutförande. Längden kan ju vara en synvilla dock.

Fredde

#16
Denna buss verkar ha UWE skyltar som tidigare Karlstads lokaltrafik 204-207 hade på den tiden, dessa fick rullbanden utbytta rätt omg för trafik på linje 35 mellan Kronoparken-Rud-Centrum v.v och sedan vidare som linje 32A mot Hultsberg, normalt hade Hultsberg linje 32 med entimmes trafik men just 32A gick som trafik på xx.00 tider dvs den gick som linje 35 mellan Kronoparken C- Rud - Centrum sedan bytte den nr till 32A i City & fortsatte till Hultsberg, där av dessa bussar fick automatiska nummerskyltar då det skulle vara svårt att nummerändra för föraren i city.. (senare blev linje 35 en genomgående linje på sträckan Kronoparken-Rud-Centrum-Hultsberg) Normalt hade Hultsberg linje 32 med avgång kl. xx.30 fr Drottninggatan...
Karlstad hade lite trafik fr mitten  av 80-talet & hela 90-talet, då kördes så kallad lågtrafik med linjerna 31-35 på kväll & helg.. Detta är nu borta!!!

Jag åkte mycket med en förare vid denna tid i Karlstad (var en snorungen då) & det var roligt att skylta dessa vagnar "OFF" när man gick "ej i trafik" När man i övrigt åkte Scania CR112 eller CN112 vagnar fick dom inv nummer på skyltarna ist.. Volvo B10 bussarna eller CR111 gick inte skylta med 3 siffer nummer utan dom fick ist annat.. 99 eller bokstäver.. Rolig tid på 80-talet var det iaf. Roligt som fan var det att åka i tvätten på herrhagen där garaget låg på denna tid dvs det var långt innan swebus tog över trafiken..

Om jag inte minns helt fel så fanns det en Volvo B10 vagn med inv nr på 201 som borde varit en prov vagn fr volvo då den hade en enormt stark motor det var ett j***a klös i denna när han stog vid trafikljus & trampa gasenibott så drog denna som fan... Kan detta ha varit föregångaren till B12 motorn tro? vägverket köpte dessa volvo B10 (inv nr 200-203) vagnar under 90-talet vad dom hade dom till vet jag ej....

Det var iaf Scania som invnr 197-199 & 204-207 vara av dessa fick UWE skyltar

//Fredde

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 september 2008, 04:25:25 AM
Det syns ganska tydligt att bussen har stolarna på vänster sida bakom förarplatsen i vagnens längdriktning, om det fanns sådana bussar med långa axelavståndet förtäljer inte historien men dessutom ser det ut att vara dubbeldörrar och i hop med 6,3 m axelavstånd levererades det väl bara till SL, och en fd SL buss är det ju inte.

Ja, mitt minne säger också att det bara var SL som hade långa axelavståndet och dubbla dörrar. Dock hade väl ingen av dessa stolar i längdriktningen? Jag håller med om att flera detaljer talar för att detta inte är en SL-vagn, även om dessa detaljer skulle kunna ha ändrats från SL-tiden i och med utbyte av delar mellan olika individer. Just Kazakstan var väl det land som importerade bussarna i lådor och plockade ihop dem själva (för att komma runt importrestriktioner). Detta kan ju ha lett till att vagnar skapats av delar från flera andra bussar. Det skulle också kunnat innebära att längsställda stolar från någon annan individ kan ha förekommit i en kaross som aldrig tidigare haft det.

Dock far en liten myra runt i mitt minne som säger att det kanske ändå var någon kund ytterligare som beställde långt axelavstånd + dubbeldörr, men jag kanske blandar ihop detta med någon annan skröna. Skulle det i så fall ha kunnat vara Karlstads 204-207?

PB

Citat från: Fredde skrivet 20 september 2008, 06:14:12 AM
Denna buss verkar ha UWE skyltar som tidigare Karlstads lokaltrafik 204-207 hade på den tiden, dessa fick rullbanden utbytta rätt omg för trafik på linje 35 mellan Kronoparken-Rud-Centrum v.v och sedan vidare som linje 32A mot Hultsberg, normalt hade Hultsberg linje 32 med entimmes trafik men just 32A gick som trafik på xx.00 tider dvs den gick som linje 35 mellan Kronoparken C- Rud - Centrum sedan bytte den nr till 32A i City & fortsatte till Hultsberg, där av dessa bussar fick automatiska nummerskyltar då det skulle vara svårt att nummerändra för föraren i city.. (senare blev linje 35 en genomgående linje på sträckan Kronoparken-Rud-Centrum-Hultsberg) Normalt hade Hultsberg linje 32 med avgång kl. xx.30 fr Drottninggatan...
Karlstad hade lite trafik fr mitten  av 80-talet & hela 90-talet, då kördes så kallad lågtrafik med linjerna 31-35 på kväll & helg.. Detta är nu borta!!!

Jag åkte mycket med en förare vid denna tid i Karlstad (var en snorungen då) & det var roligt att skylta dessa vagnar "OFF" när man gick "ej i trafik" När man i övrigt åkte Scania CR112 eller CN112 vagnar fick dom inv nummer på skyltarna ist.. Volvo B10 bussarna eller CR111 gick inte skylta med 3 siffer nummer utan dom fick ist annat.. 99 eller bokstäver.. Rolig tid på 80-talet var det iaf. Roligt som fan var det att åka i tvätten på herrhagen där garaget låg på denna tid dvs det var långt innan swebus tog över trafiken..

Om jag inte minns helt fel så fanns det en Volvo B10 vagn med inv nr på 201 som borde varit en prov vagn fr volvo då den hade en enormt stark motor det var ett j***a klös i denna när han stog vid trafikljus & trampa gasenibott så drog denna som fan... Kan detta ha varit föregångaren till B12 motorn tro? vägverket köpte dessa volvo B10 (inv nr 200-203) vagnar under 90-talet vad dom hade dom till vet jag ej....

Det var iaf Scania som invnr 197-199 & 204-207 vara av dessa fick UWE skyltar

//Fredde

Bussen med "klös" i var nummer 200.

//PB