Huvudmeny

Umeå flygbuss

Startat av Bussmicke, 16 juni 2008, 23:49:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke



En trevlig vagn att åka med, man slapp ju i alla fall åka stadsbuss á la låggolv..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Det var en passande flygbuss, den lär väl räcka till... ::)


Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 17 juni 2008, 00:01:22 AM
Det var en passande flygbuss, den lär väl räcka till... ::)

Föraren som körde den i kväll sa att den bara var temorär och att annan buss skulle komma.
När och vad? Ingen aning!
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juni 2008, 00:02:32 AM
Föraren som körde den i kväll sa att den bara var temorär och att annan buss skulle komma.
När och vad? Ingen aning!

Lågentré lär det iaf bli.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jessika

Hemma hos oss stod vi som riktiga nördar imorse för att spana in viken buss som gick till flyget och såg denna. Tja, spontant känns det som ett skämt...

Hur funkar det med bagaget? Finns det bagagehyllor inne i bussen eller måste alla väskor läggas in i bagageutrymmena? Det måste ju i det senare fallet ta väldigt mycket extra tid vid varje hållplats - tid som redan tidigare saknats! Som jag skrev i en annan tråd igår, plågas flygbussen nästan konstant av förseningar. Om den går perfekt enligt tidtabellen så ankommer den flygplatsen bara 5 minuter före incheckningen stänger, men så fort det är passagerare som stiger ombord på mellanliggande hållplatser (alltså inte bara Vasaplan, NUS och Ålidhem) eller om det är många passagerare på de stora hållplatserna, blir bussen försenad och ankommer flygplatsen efter det att incheckningen har stängt...

Själv åker jag taxi ut till flyget i eftermiddag - tyvärr. Men efter tre extremt kaotiska resor med en kraftigt försenad och totalt fullproppad flygbuss med ankomst till flygplatsen 10 minuter efter det att incheckningen stängt, vågar jag inte chansa...

/Jessika

Krille

Citat från: Jessika skrivet 17 juni 2008, 10:54:49 AM
Hemma hos oss stod vi som riktiga nördar imorse för att spana in viken buss som gick till flyget och såg denna. Tja, spontant känns det som ett skämt...

Hur funkar det med bagaget? Finns det bagagehyllor inne i bussen eller måste alla väskor läggas in i bagageutrymmena? Det måste ju i det senare fallet ta väldigt mycket extra tid vid varje hållplats - tid som redan tidigare saknats! Som jag skrev i en annan tråd igår, plågas flygbussen nästan konstant av förseningar. Om den går perfekt enligt tidtabellen så ankommer den flygplatsen bara 5 minuter före incheckningen stänger, men så fort det är passagerare som stiger ombord på mellanliggande hållplatser (alltså inte bara Vasaplan, NUS och Ålidhem) eller om det är många passagerare på de stora hållplatserna, blir bussen försenad och ankommer flygplatsen efter det att incheckningen har stängt...

Själv åker jag taxi ut till flyget i eftermiddag - tyvärr. Men efter tre extremt kaotiska resor med en kraftigt försenad och totalt fullproppad flygbuss med ankomst till flygplatsen 10 minuter efter det att incheckningen stängt, vågar jag inte chansa...

/Jessika

Se till att ringa och påtala dessa problem.
Kan väl inte vara direkt omöjligt att ändra tiderna för flygbussen

/K

Jessika

Citat från: Krille skrivet 17 juni 2008, 11:21:26 AM
Se till att ringa och påtala dessa problem.
Kan väl inte vara direkt omöjligt att ändra tiderna för flygbussen

/K

Flygbusstidtabellen här i stan verkar vara gjuten i sten... ;)

Jag har naturligtvis både ringt och mailat Länstrafiken ett otal gånger. Att flygbussen ankommer ut till flygplatsen efter det att incheckningen har stängt anses vara flygbolagens fel. Att flygbussarna är fullproppade med väskor och passagerare huller om buller, och att alla inte ens kommer med ibland för att det saknas förstärkningsbussar, anses vara chaufförernas fel. Det är de svaren jag brukar få - allt är flygbolagens och busschaufförernas fel. ???

/Jessika

Fredde

Hör av dig till media. Då brukar det ta hus i... ::)


bastuper

Påtala inte för mycket öfr dom att dom har problem, då blir man bara anmäld för trakasserier, det har jag lärt mig.

Påtalat problem hos både skola och kyrka men ingen lyssnar.  ???

Då griper farbryr saftblandare in och ställer till det med ännu mer elände.  :'(

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 17 juni 2008, 11:28:05 AM
Jag har naturligtvis både ringt och mailat Länstrafiken ett otal gånger. Att flygbussen ankommer ut till flygplatsen efter det att incheckningen har stängt anses vara flygbolagens fel. Att flygbussarna är fullproppade med väskor och passagerare huller om buller, och att alla inte ens kommer med ibland för att det saknas förstärkningsbussar, anses vara chaufförernas fel. Det är de svaren jag brukar få - allt är flygbolagens och busschaufförernas fel. ???

Märkligt att "Länstrafikslinje 80" inte verkar ligga under Länstrafikens ansvar...  ::)

Jessika

Ingen som vill svara på hur det funkar med bagaget på denna nya buss?

Det går ju liknande bussar till Bromma, Setror med högt golv, men där "packas" ju bussen på Bromma respektive Cityterminalen och går sedan raka vägen. I Umeå stannar flygbussen på hela 16 mellanliggande hållplatser och då gäller det att folk snabbt kan ta sig ombord och placera sitt bagage för att bussen inte ska försenas.

Kan för övrigt berätta att inte heller taxiresan ut till flyget i förrgår blev någon succé... Taxin kom utan bilbarnstol och det tog väldigt lång tid innan vi fick en ny taxi - jag har aldrig varit så nära att missa flyget som då... Men nästa vecka blir det nog ändå taxi till flyget igen.

/Jessika

Ersa

#12
Citat från: Jessika skrivet 19 juni 2008, 13:48:51 PM
Ingen som vill svara på hur det funkar med bagaget på denna nya buss?

Det går ju liknande bussar till Bromma, Setror med högt golv, men där "packas" ju bussen på Bromma respektive Cityterminalen och går sedan raka vägen. I Umeå stannar flygbussen på hela 16 mellanliggande hållplatser och då gäller det att folk snabbt kan ta sig ombord och placera sitt bagage för att bussen inte ska försenas.

Vad jag har sett på Vasaplan verkar bagageutrymmet under golvet användas... men hur de avstigande resenärerna lyckats få in sina väskor i någorlunda rätt ordning vid körning från flygplatsen och in mot Umeå förstår jag inte. En annan sak jag heller inte förstår är varför inte 5207 redan nu får rycka in som flygbuss. Två sådana på de båda flygpassen vore väl helt okej?

http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_5207_SCH313_Umea_080616.jpg

Men Jessika, du vet väl att det här med att folk snabbt ska kunna ta sig ombord, dvs minimera ståtiden vid hållplatserna är något som aldrig prioriterats av huvudmannen när det gäller tätortstrafiken i Umeå...  :(