...Cityliner med Volvo-chassi.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/WAG30116XYPH30929_YV3R2A313YA008578.jpg?t=1204240290)
//Niclas
Vadå? Förklara vidare. Blir nyfiken
Varför gjorde man så? Asså en volvo/neoplan.
Citat från: adeln skrivet 29 februari 2008, 14:09:09 PM
Vadå? Förklara vidare. Blir nyfiken
Varför gjorde man så? Asså en volvo/neoplan.
De flesta Neoplan har drivlina från MB. Neoplan kan fås med andra drivlinor, scania har funnits och Volvo.
Citat från: adeln skrivet 29 februari 2008, 14:09:09 PM
Vadå? Förklara vidare. Blir nyfiken
Varför gjorde man så? Asså en volvo/neoplan.
En förklaring jag har hört är att Interbus hade fått körningar för Volvo, men man ville på den tiden inte överge Neoplan. Så därför denna kompromiss.
Något liknande hände för övrigt Stockholms Turistbussar under andra halvan av 1980-talet, men då gällde det körningar för Scania. STAB hade således en del Neoplan på Scania-chassi.
Citat från: Jan skrivet 29 februari 2008, 17:25:19 PM
De flesta Neoplan har drivlina från MB. Neoplan kan fås med andra drivlinor, scania har funnits och Volvo.
Nja, sedan ett antal år tillbaka är det nog MAN-drivlinor som gäller i Neoplan då dessa två numera är koncernsyskon. Tidigare förekom även DAF- och helt riktigt DB-komponenter i drivningen.
Sen fanns ju (som tidigare avhandlats i Bussnack) både varianten där Neoplan byggde sina bussar med inköpta motorer/drivlinor och även där man byggde på andra chassin som vilken karossör som helst. Så var ju fallet med Volvobussarna till Interbus.
/GL
Citat från: Jan skrivet 29 februari 2008, 17:25:19 PM
De flesta Neoplan har drivlina från MB. Neoplan kan fås med andra drivlinor, scania har funnits och Volvo.
Det finns även dom som har Cummin o Deutz-motorer också.
Sen skall det faktist vara så att man har levererat flest bussar med MAN-motorer och det var innan MAN köpte upp Neoplan.
//Niclas