Förflyttning av spårvagnar, hur?

Startat av Fredrik Klint, 20 januari 2018, 18:25:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

En liten undran och någon här vet säkert svaret. När spårvagnarna i Stockholm försvann till dagen H, så ställdes de först upp i Hammarby och hamnade sedan i Högdalen (AB Demonteringar).
Flyttades de från Hy till Hö med lastbil/vagnbjörn? Eller drogs de dit av "arbetslok" på tunnelbanans spår?

Björn Forslund

De drogs med vagnbjörn. Rampades ombord vid sidan om vagnhallen. Har bilder från detta samt när ekipaget passerade rondellen vid Svedmyra. Måste ha tagit enormt med tid att flytta allt från HY till HÖH.

Fredrik Klint

Hörde det på annat håll också. Och håller med! Just lastning och lossning måste tagit lite tid. För mig verkar det mycket enklare och snabbare ifall ett lok dragit dit spårvagnarna via tunnelbanan. Det hade givetvis blivit lika många resor men bör ha gått lite snabbare som sagt. För väl framme i Hö så fanns ju ett "skrotspår" jämte själva skrotplatsen. Så rent tekniskt gick det iaf att köra/dras hela vägen från "A till B". 

Björn Forslund

Antar att spårvagnarna redan var sålda till skrot och därmed Johanssons problem. "Fritt HY" antagligen. Men SS vagnbjörn och dragare fick disponeras iaf. Att dra spårvagnarna på tunnelbanans spår kunde bara skett nattetid och hade blivit dyrt eftersom SL personal och fordon hade krävts.

Harald Nordius

Nej, det gick inte tekniskt att dra innerstadsspårvagnarna på tunnelbanespåren. De hade en annan hjulprofil än tunnelbanevagnarna, vilket hade medfört risk för urspåring i spårkorsningar.

Björn Forslund

Tänkte det också. Spåren inom HY hade flänsbärande växlar för att klara de olika hjulen.

Fredrik Klint

Ah, där ser man! Det förklarar allt.