busstandard fastställd av kollektivtrafikmyndighetens centralorg.

Startat av bilomnibussen, 27 november 2019, 17:35:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Är det någon som känner till rubricerade organ "Kollektivtrafikmyndighetens centralorganisation". Den ska bestå av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med bussföretagen och jag förmodar att det är en mindre krets personer som är valda från vardera hållet.

Det här organet har tydligen fastställt något som ska vara den vanliga busstandarden i kollektivtrafiken. Här i Örebro län hänvisar länstrafikens chef till denna standard som har styrt valet av bussar till landsbygdstrafiken. Man har valt treaxliga bussar med säten obetydligt bättre än dem i stadsbussarna med tillägg av två omställbara barnstolar, en stor plats framför bakdörren för barnvagnar rullatorer samt en rullstolplats bakofram mot en typ strykbräda, inget bagageutrymme, ingen display som visar nästa och efterföljande hållplats eller annat nyttigt. Dessa bussar är tänkta som standard i hela länet där det finns linjer som är upp till 8 mil långa, samt vissa med mycket resenärer där järnväg inte finns. Ej heller finns cykelställ.

Det vore mycket intressant att få veta var man kan få tillgång till det här styrdokumentet och om det fått genomslag i andra län än vårt eget och kanske Västmanland.

Mvh Jan G


buskörare

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 november 2019, 17:35:28 PM
Hej! Är det någon som känner till rubricerade organ "Kollektivtrafikmyndighetens centralorganisation". Den ska bestå av Svensk Kollektivtrafik tillsammans med bussföretagen och jag förmodar att det är en mindre krets personer som är valda från vardera hållet.

Det här organet har tydligen fastställt något som ska vara den vanliga busstandarden i kollektivtrafiken. Här i Örebro län hänvisar länstrafikens chef till denna standard som har styrt valet av bussar till landsbygdstrafiken. Man har valt treaxliga bussar med säten obetydligt bättre än dem i stadsbussarna med tillägg av två omställbara barnstolar, en stor plats framför bakdörren för barnvagnar rullatorer samt en rullstolplats bakofram mot en typ strykbräda, inget bagageutrymme, ingen display som visar nästa och efterföljande hållplats eller annat nyttigt. Dessa bussar är tänkta som standard i hela länet där det finns linjer som är upp till 8 mil långa, samt vissa med mycket resenärer där järnväg inte finns. Ej heller finns cykelställ.

Det vore mycket intressant att få veta var man kan få tillgång till det här styrdokumentet och om det fått genomslag i andra län än vårt eget och kanske Västmanland.

Mvh Jan G

Planeringen av barnvagnsplatsen gjorde mig väldigt förvånad. Ser inget positivt alls med den, tvärtom. I B9S fanns ju en anledning, motorns placering. Men i dessa? Fattar inte.

S Svensson

Förr fanns det en standard som Svensk Lokaltrafik fastställde. Det gavs ut normer för olika typer av bussar. Turistbuss kan ha baktoalett eller sidotoalett.
Kanske är det någon som har tillgång till en äldre upplaga av denna standard.
Vad gäller barnvagnsplatser så kan dessa variera. I Göteborg fanns det plats för barnvagn på den högra sidan av buss i något fall och i andra fordon ,som brukligt, på vänster sidan
En som var aktiv i det organ inom SLTF var Olle Lindfors vid SJ.

Sundås

Dokumentet som heter Bus Nordic länkas ovan! Det är numera så att det är samma över hela Norden. I Sverige är det Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik som ingår.

Sveriges Bussföretag gör varje år en uppföljning av efterlevnaden av dokumentet: https://www.transportforetagen.se/Documents/Publik_F%c3%b6rbunden/BuA/Rapporter/TRAN0009_Rapport_KostnKollektivtraf2019_A4.pdf?epslanguage=sv

Finns på sidan 8-9 och 13.

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

bilomnibussen

Tackar för de klargörande inläggen inklusive dokumenten!
Mvh
Jan G