Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]

Startat av Buzzlover, 18 november 2019, 13:45:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buzzlover

Hej! Jag är nyfiken på att åka turen runt på Möja med bussen och undrar om någon här vet vad som hänt med den? Tidtabellen finns inte längre varken på SL:s hemsida eller Vaxholmsbolagets, samt att fd Busslink/Keolis 1106 enligt besiktningsuppgifterna inte gått en ända mil mellan 2018/2019 men fortfarande är den påställd på Möja Transport,
Kortfattat, har linjen lagts ner eller måste man gräva ännu djupare för att hitta information om hur och när den kör?
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

zjbus

Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 13:45:22 PM
Hej! Jag är nyfiken på att åka turen runt på Möja med bussen och undrar om någon här vet vad som hänt med den? Tidtabellen finns inte längre varken på SL:s hemsida eller Vaxholmsbolagets, samt att fd Busslink/Keolis 1106 enligt besiktningsuppgifterna inte gått en ända mil mellan 2018/2019 men fortfarande är den påställd på Möja Transport,
Kortfattat, har linjen lagts ner eller måste man gräva ännu djupare för att hitta information om hur och när den kör?
Menar du TSS 421 SCANIA CL94UB4X2 2003 registrerad på TRANSPORTER & TAXI PÅ MÖJA AB MÖJA så har den nog rullat, senast godkända besiktning 2019-11-05

Buzzlover

Citat från: zjbus skrivet 18 november 2019, 14:10:24 PM
Menar du TSS 421 SCANIA CL94UB4X2 2003 registrerad på TRANSPORTER & TAXI PÅ MÖJA AB MÖJA så har den nog rullat, senast godkända besiktning 2019-11-05
Tittar du på mätarställningen mellan 2018/2019 kan du där även se att den inte ändrats från 70016 mil mellan dessa år som jag även skrev.

EDIT: Tydligen har inte mätarställningen ändrats från 2015.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Kristofer

Just nu trafikeras inte linje 489, men den lär komma igång till vintern. Tiderna finns bara i Waxholmsbolagets tabell 14, och linjen trafikeras normalt bara under vinterturlistan eftersom man inte vill bryta ränna norr om Berg.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

zjbus

Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 14:35:26 PM
Tittar du på mätarställningen mellan 2018/2019 kan du där även se att den inte ändrats från 70016 mil mellan dessa år som jag även skrev.

EDIT: Tydligen har inte mätarställningen ändrats från 2015.
Såg det nu, 7 besiktningar med blandade resultat mellan 2015-09-13 och 2019-11-05, dessutom utförda både i Sätra och Nacka med mätarställningen 70016 mil på samtliga.

Ulf Berlin

Den 31 augusti stod 1106"på sin plats"vid Ramsmora:

/Ulf

zjbus

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 november 2019, 21:49:22 PM
Den 31 augusti stod 1106"på sin plats"vid Ramsmora:

/Ulf
Tack för din bild, man kan ju fundera på hur den har förflyttats mellan 7 besiktningar under 4 år utan att mätarställningen har ändrats?
Mvh zjbus

Ersa


homer

Citat från: zjbus skrivet 18 november 2019, 22:35:13 PM
Tack för din bild, man kan ju fundera på hur den har förflyttats mellan 7 besiktningar under 4 år utan att mätarställningen har ändrats?
Mvh zjbus

Kan ju vara så att räkneverket inte fungerar och att de helt enkelt inte är ett krav för att bli godkänd, dessutom rullar nog bussen inte många mil / år

zjbus

Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 10:09:03 AM
Kan ju vara så att räkneverket inte fungerar och att de helt enkelt inte är ett krav för att bli godkänd, dessutom rullar nog bussen inte många mil / år
Så det Ersa skrev stämmer inte?

homer

Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 10:19:15 AM
Så det Ersa skrev stämmer inte?

du la ju själv upp information om att bussen var besiktad i Nacka nu i November....

zjbus

#11
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 10:47:07 AM
du la ju själv upp information om att bussen var besiktad i Nacka nu i November....
Samt i Sätra
Jag har inte påstått att bussen besiktigades i Nacka nu i November, jag skrev: 7 besiktningar med blandade resultat mellan 2015-09-13 och 2019-11-05, dessutom utförda både i Sätra och Nacka med mätarställningen 70016 mil på samtliga.

Nu såg jag följande på Transportstyrelsens sida:
Besiktigas senast
2020-11-30
Senast godkända besiktning
2019-11-05
Mätarställning
700158
Inrapportör av senaste besiktningsutfall
OPUS HANINGE JORDBRO


Walter

Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 11:31:23 AM
Samt i Sätra

Kanske den mobila besitkningmannens hemstation? Dvs de kommer från olika platser vid olika tillfällen. Tror inte Möja finns som valbart alternativ i deras system.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

homer

Citat från: Walter skrivet 19 november 2019, 12:11:57 PM
Kanske den mobila besitkningmannens hemstation? Dvs de kommer från olika platser vid olika tillfällen. Tror inte Möja finns som valbart alternativ i deras system.

Har mycket svårt att tro att en mobil besiktningsman har möjlighet att kontrollera tunga fordon, de är med 100% säkerhet utförd på fastlandet

zjbus

#14
Citat från: Walter skrivet 19 november 2019, 12:11:57 PM
Kanske den mobila besitkningmannens hemstation? Dvs de kommer från olika platser vid olika tillfällen. Tror inte Möja finns som valbart alternativ i deras system.
Så kan det mycket väl vara. Har aldrig förr hört talas om att man kan få lättnader vid kontrollbesiktningen om man är bosatt på en ö som saknar bro eller färja och att en godkänd besiktning bara gäller på ön.
Citat från länk skickad av Ersa:
"Svensk Bilprovning AB, som ägs av svenska staten, avknoppade vid avregleringen flera stationer i landet och har därefter överlåtit fordonsbesiktningen på öar till privata bilbesiktningsföretag. Opus, som är ett privat företag, har alltså tagit det statliga ansvaret att fordon på öar som saknar bro eller bilfärja kan besiktas på själva ön. Noteras bör att dessa besiktningar inte når samma kvalitetsnivå som på stationerna, men fordonet besiktas utifrån att de ska framföras just på ön, med småvägar och där trafiken inte är så omfattande. Observera också att det alltid är ägarens ansvar att fordonet är i trafiksäkert skick."




EDIT: Rörigt inlägg städades upp med citattecken och kursiv stil. /Admin