Normalgolvsbussar hos SL

Startat av Transdev-tan, 27 oktober 2019, 09:12:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.

Tillgängligheten. UL hade ju faktiskt normalgolv på 806 rätt länge, men fick gå in och be Sköldh att hålla sig till lågentré en bit in på nuvarande avtal. Det blev så många klagomål på "gamla bussar" då Sköldh lånade in en av Danielssons då helt nya Vestar med tre låga trappsteg. I princip förekom klagomålen enbart på delen mellan Långhundra-Åby och Arlanda... dvs delen inom Stockholms län.

Nico

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.

Därför att på andra håll har man kanske bara 2-3 linjer per kontrakt/totalt. Bussar på 639 och 677 skulle behöva låsas till dessa specifika linjer om de vore normalgolvade... vilket alltså driver kostnaderna totalt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 04 november 2019, 12:04:01 PM
Därför att på andra håll har man kanske bara 2-3 linjer per kontrakt/totalt. Bussar på 639 och 677 skulle behöva låsas till dessa specifika linjer om de vore normalgolvade... vilket alltså driver kostnaderna totalt.

Vidareutveckling:
De röda bussarna i Rimbo och Hallstavik går på alla möjliga linjer/omlopp för maximal meranvändning. 639-bussarna baserade i Rimbo går även på 646, 647, 648 och 649. Medan 639-bussarna baserade i Hallstavik även går på 641, 642 och 643. Samt förr även på 653 och 654.
På helgdagar används dessutom några av dessa 639-Rimbobussar på omlopp som kan innehålla enbart 620, 621 och 634. Bara som ett exempel.

B10M

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2019, 12:41:39 PM
Vidareutveckling:
De röda bussarna i Rimbo och Hallstavik går på alla möjliga linjer/omlopp för maximal meranvändning. 639-bussarna baserade i Rimbo går även på 646, 647, 648 och 649. Medan 639-bussarna baserade i Hallstavik även går på 641, 642 och 643. Samt förr även på 653 och 654.
På helgdagar används dessutom några av dessa 639-Rimbobussar på omlopp som kan innehålla enbart 620, 621 och 634. Bara som ett exempel.
Men 677 har egna fordon och alla linjer i Nortäljeavtalet utom stadstrafiken hade kunnat köras med normalgolvare om de hade hört till ett annat län. Sen är det egentligen ointressant med alla inlägg som handlar om ekonomin hos trafikutövarna eftersom SL kräver låggolv på alla linjer. Det är ju där frågan bör ligga, varför kräver SL låggolv på rena landsbygdslinjer när andra trafikmyndigheter låter bussbolagen köra med normalgolv med rullstolslyft?

Jo

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 13:04:17 PM
Men 677 har egna fordon och alla linjer i Nortäljeavtalet utom stadstrafiken hade kunnat köras med normalgolvare om de hade hört till ett annat län. Sen är det egentligen ointressant med alla inlägg som handlar om ekonomin hos trafikutövarna eftersom SL kräver låggolv på alla linjer. Det är ju där frågan bör ligga, varför kräver SL låggolv på rena landsbygdslinjer när andra trafikmyndigheter låter bussbolagen köra med normalgolv med rullstolslyft?

Nja, fast det är ju inte riktigt sant. Oftast är det specat vilka linje/omlopp som ska köra med en viss busstyp/standard. Skåne och Blekinge har ju till exempel inga normalgolvsbussar annat än i skolbusstrafik och expresstrafik(där man numera oftast kör dubbeldäckare). Kalmar har ju lågentré på kortare regionlinje men har i större utsträckning kvar normalgolvsbussar på express och regionbussar som trafikerar tunga pendlingsstråk då man inte har någon tågtrafik längs kusten eller på Öland.

Utbyggnaden av Öresunds-, Påga-, Krösa-, Västtågen och liknande system har ju också gjort att det finns allt färre som långpendlar med buss och därav har behovet av bekväma expressbussar i upphandlad trafik minskat.

Ersa

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 13:04:17 PM
Men 677 har egna fordon och alla linjer i Nortäljeavtalet utom stadstrafiken hade kunnat köras med normalgolvare om de hade hört till ett annat län. Sen är det egentligen ointressant med alla inlägg som handlar om ekonomin hos trafikutövarna eftersom SL kräver låggolv på alla linjer. Det är ju där frågan bör ligga, varför kräver SL låggolv på rena landsbygdslinjer när andra trafikmyndigheter låter bussbolagen köra med normalgolv med rullstolslyft?

Läs vad jag skrev om UL 806 ovan. Det spelar ingen roll hur du än försöker argumentera med folk. En sliten Volvo B12BLE 8500 från 2002 kommer ändå att vara "ny" i deras ögon, medan en lågbyggd normalgolvsbuss med 2-3 låga trappsteg, oavsett märke, kommer att ses som "gammal". Den kommer dessutom direkt att kallas för "höggolv" istället för normalgolv i debatten, då lågt golv numera är det "normala".

Att dessutom nu snart ett decennium med lågentré överallt i skogarna försöka få ett landsting att vrida tillbaka klockan till 1990-talet...  det är nog oerhört svårt, för att inte säga smått omöjligt.

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 04 november 2019, 14:45:30 PM
Nja, fast det är ju inte riktigt sant. Oftast är det specat vilka linje/omlopp som ska köra med en viss busstyp/standard. Skåne och Blekinge har ju till exempel inga normalgolvsbussar annat än i skolbusstrafik och expresstrafik(där man numera oftast kör dubbeldäckare). Kalmar har ju lågentré på kortare regionlinje men har i större utsträckning kvar normalgolvsbussar på express och regionbussar som trafikerar tunga pendlingsstråk då man inte har någon tågtrafik längs kusten eller på Öland.

Utbyggnaden av Öresunds-, Påga-, Krösa-, Västtågen och liknande system har ju också gjort att det finns allt färre som långpendlar med buss och därav har behovet av bekväma expressbussar i upphandlad trafik minskat.

I exempelvis Kalmar län upphandlar man omloppsvis och inte linjevis