Normalgolvsbussar hos SL

Startat av Transdev-tan, 27 oktober 2019, 09:12:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 oktober 2019, 00:08:22 AM
Ett annat problem med rullstolshissen är väl att alla förare måste utbildas i handhavandet av den och det kan bli dyrt om dom är många. Om man dessutom har rullstolshissar av olika märken och modeller så krävs det väl utbildning för varje enskild typ.

Plus att det kräver mer av verkstäderna vilket oxå ökar kostnaderna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

John P

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2019, 14:08:38 PM
En sådan buss kan ju inte användas till annat än just sådan förstärkningstrafik då den måste finnas tillgänglig när behov uppstår, det blir en väldigt dyr buss i stil med MTR/Westins gamla ersättningsbussar för Tunnelbanan. Bussen faller för åldersstrecket innan den har rullat speciellt mycket.
De tiderna då man kunde använda något gammalt och avlagt är förbi, en sådan här buss måste uppfylla alla miljökrav.

Visst, bussar som används väldigt lite blir dyra bussar, men med dagens teknik, så som KRS ( Kund-Räknings-System) samt antalet stämplingar av busskort, är det ganska lätt att få reda på när var och hur det som regel behövs förstärkningstrafik. Det är med andra ord inte  nödvändigt att ett fordon ska var låst hela dagen till att användas som försträrkningsbuss, planerar man att använda bussen i planerade förstärkningar t.ex må-fre. morgon ca 06:45-08:15 samt eftermiddagar ca 14:15-16:30 så  har man ju runt 5-6 timmar mellan dessa körningar som bussen kan användas till annat. Det är ju på morgon och eftermiddag som fordonsläget är som mest ansträngt, behövs det förstärkningar övrig tid av någon anledning så kan man ju ofta få tag på någon annan ledig "vanlig" buss som går på delat omlopp t.ex. Det är väl snarare så att avörande om en kombinerad förstärknings/ beställningsbuss  ska bli lönsam är ju att ha körningar för den mellan morgonens och eftermiddagens förstärkningar... Om man kan få fasta körningar, från t.ex skolor eller företag och en del beställningar på kvällar och helger så kan nog en sådan buss till och med bli lönsam. I Stockholmsregionen så lär det ju finnas rätt många körningar som är rätt korta, under en timma och egentligen så är nog ganska  många kunder inte i behov av en fulllturistbuss med toalett m.m utan det räcker säkert  för många med en buss med ac och ställbara säten  och med hyggligt benutrymme samt att de är rent och fint. Om man inte behöver in i innerstan på trånga gator så kan ju en boggibuss med 60 sittplatser bli ett prisvärt alternativ för många kunder då alla får plats i en buss, många turistbussar har ju runt 50 sittplatser och vill man resa fler krävs antingen två bussaar eller dubbeldäckare..

Jag  kör en del bussar som har Euro 5  och de är runt 10 år, Euro 6 har ju också funnits ett bra tag nu så man behöve ju kanske inte de nyaste bussarna och uppgradering till Euro 6 är ju också en möjlighet,  men visst har miljökraven höjts så det är ju inte bara att sätta in en överbliven buss hur som helst som det kanske var förr.. Däremot så finns det ju bussbolag som mer eller mindre specielicerat sig på att köra ersättningsbussar som ofta har rätt gammla bussar, men de kanske utelsutande kör utanför miljözoner e.t.c och klarar sig.!? Kraven i återkommande förstärkningar lär ju dessutom vara högre än vid ersättningstrafik där man man får köra med det som finns..


I Oslo verkar det gå bra att köra normalgolvsbussar i linjetrafik, verkar vara rätt nya normalgolvsbussar på en del förortslinjer.
Att köra noramalgolvsbussar som förstärkning kan man tycka att SL borde tillåta, en förstärkning är ju inte en ordinarie tur och tillgänglighetskravet tillgodoses ju av ordinarie tur.. Normalgolvsbussar i ordinarie trafik hade kanske varit bra på längre linjer för att få bättre komfort och bättre bagageutrymme och på mindre landsbyggdslinjer där behovet av tillgänglighetsapassad buss är näst in till obefintligt. Trafikhuvudmännen borde här lysna mer på bussbolagen, har de kört trafiken i många år så känner de  oftast till behoven mycket väl. Lågentré eller låggolvsbuss passar nog däremot  bäst i merparten av SLs trafik.
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Transdev-tan

Citat från: Nico skrivet 30 oktober 2019, 16:52:13 PM
Plus att det kräver mer av verkstäderna vilket oxå ökar kostnaderna.
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

John P

Citat från: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

Liaz Voyage lär väl bli riktigt udda och i längden dyra bussar, har aldrig hört talas om dessa!?
Är det något märke från forna Östeuropa?!
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Ersa

Citat från: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

Det fungerar inte på det viset i upphandlad verksamhet. Man kan inte tvinga privatägda bussföretag att köpa in endast ett specifikt märke och modell.

Fredde

Citat från: John P skrivet 01 november 2019, 15:10:59 PM
Liaz Voyage lär väl bli riktigt udda och i längden dyra bussar, har aldrig hört talas om dessa!?
Är det något märke från forna Östeuropa?!

De tillverkas i Ryssland, typ bussarnas Lada... ;D

Nico

Citat från: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

Tänkte inte enbart på bussarna här (och där har det redan inkommit svar) utan utan även hur man skulle lägga upp service och underhåll av rullstolslyftar i (för SL:s del) nästan 2 200 bussar. Speciellt som rullstolslyftar kan komma bytas ut under drifttid, ändra konstruktion, köpas in från flera olika tillverkare osv. så skulle det lätt bli en logistisk mardröm. Rullstolslyftar kräver ibland även anpassning på hållplatserna vilket i så fall oxå måste ingå i en kalkyl. Då är det både enklare och billigare med en buss som går att sänka samt en simpel utfällbar ramp.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: John P skrivet 01 november 2019, 12:46:10 PM
Visst, bussar som används väldigt lite blir dyra bussar, men med dagens teknik, så som KRS ( Kund-Räknings-System) samt antalet stämplingar av busskort, är det ganska lätt att få reda på när var och hur det som regel behövs förstärkningstrafik. Det är med andra ord inte  nödvändigt att ett fordon ska var låst hela dagen till att användas som försträrkningsbuss, planerar man att använda bussen i planerade förstärkningar t.ex må-fre. morgon ca 06:45-08:15 samt eftermiddagar ca 14:15-16:30 så  har man ju runt 5-6 timmar mellan dessa körningar som bussen kan användas till annat. Det är ju på morgon och eftermiddag som fordonsläget är som mest ansträngt, behövs det förstärkningar övrig tid av någon anledning så kan man ju ofta få tag på någon annan ledig "vanlig" buss som går på delat omlopp t.ex. Det är väl snarare så att avörande om en kombinerad förstärknings/ beställningsbuss  ska bli lönsam är ju att ha körningar för den mellan morgonens och eftermiddagens förstärkningar...

Om man kan få fasta körningar, från t.ex skolor eller företag och en del beställningar på kvällar och helger så kan nog en sådan buss till och med bli lönsam. I Stockholmsregionen så lär det ju finnas rätt många körningar som är rätt korta, under en timma och egentligen så är nog ganska  många kunder inte i behov av en fulllturistbuss med toalett m.m utan det räcker säkert  för många med en buss med ac och ställbara säten  och med hyggligt benutrymme samt att de är rent och fint. Om man inte behöver in i innerstan på trånga gator så kan ju en boggibuss med 60 sittplatser bli ett prisvärt alternativ för många kunder då alla får plats i en buss, många turistbussar har ju runt 50 sittplatser och vill man resa fler krävs antingen två bussaar eller dubbeldäckare.

Delade av en del av din text i två stycken för enklare överblick.

Vad gäller det första stycket så skulle det nog fungera på andra håll i landet. Som avtalen ser ut i SL-land (med fn. fyra entreprenörer och elva separata avtal) skulle det nog bli svårt att använda uddabussar annat än på mycket specifika linjer. I Storstockholm är det inte heller bara innerstan som är trång utan det gäller även på flera håll i förorterna. Att sitta och köra denna typ av bussar på regionlinjer under off-peak fungerar inte heller bra då det inte finns något större behov. Entreprenörerna skaffar därför bussar som är så användbara som möjligt sett utifrån huvuduppgiften. Det här hänger sedan ihop med det andra stycket.

Detta då fasta körningar och beställningar numera är ganska sällsynt då det i sak ofta kostar mera än det smakar. Bara att hålla koll på vilka förare som även kan ta abonneringar är ett merarbete. Lite kan man säga att detta berör något som inom ekonomisk teori kallas för komparativa fördelar, dvs. i detta fall att de entreprenörer som har kontrakt att köra kollektivtrafik specialiserar sig på det (med förare, organisation mm.) medan rena beställningsuppdrag normalt överlåts till de bolag som i sin tur är specialister på abonneringar. Undantag brukar vara t.ex. vissa enklare styrningar som att köra skolklasser till/från badhus, friluftsområden etc. Då skolorna dragit ned mycket på sådan verksamhet av ekonomiska skäl så är detta oxå en udda företeelse i dagsläget. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: John P skrivet 29 oktober 2019, 09:59:49 AM
En variant hade kanske varit att ha ett fåtal normalgolvsbussar, gärna boggi, med 55-60 pl. och l köra dessa som förstärkning till ordinarie tur. Tillgänglighetskravet uppfylls ju av ordinarie buss och förstärkningsbussen körs som regel vid behov. När förstärkiningbussen ej behövs så kan den anändas som transfer, ersättningsbuss, eller i  beställnings- trafik t.ex, men en sådan lösning kanke inte SL är intresserade av eller godkänner heller!?
                                                                                                                                                 
Om det är lönsamt eller ej beror ju mycket på om det går att få en vettig användning till bussarna när de ej behövs i förstärkningstrafik. För ca 10 år sedan så körde ju Busslink ( !?) anslutningsbuss åt Viking Line på sträckan Cityterminalen- Kappelskär,  bussarna anslöt till/ från färjan till Åland. Jag och en kompis åkte och det var jäffefina bekväm, något äldre, Carrus - bussar båda resorna.

Som passagerare märkte man dock inte vilket enormt krångel det var att flytta om dessa bussar (och några vanliga låga) mellan den tilltänkta Kapellskärstrafiken och linje 676*. Helt plötsligt behövdes extrabussar i Kapellskär vilket gjorde att man kunde dra in 676-avgångar för att få ut bussarna till hamnen. På samma vis kunde bussarna rulla fullsatta på 676 samtidigt som man i Kapellskär kom på att det plötsligt behövdes extrabussar, vilket då inte gick att ordna på flera timmar.
Nej, att samköra ett trafikområde med en tung linje som 676, samtidigt som man behöver ett utrymme för jour/beredskap i hamnen intill, det är bevisligen ingen bra kombination, så dessa områden bör ligga på två separata operatörer. Att dessutom dra iväg på en beställning med en av dessa Carrus hade ju kunnat innebära bussbrist både på Kapellskär och 676 den dagen.

*Linjen hette först 640 och därefter 676, under denna period

Transdev-tan

Köra normalgolvsbussar på förstärkning och linjer där många reser med bagage

buskörare

Citat från: Transdev-tan skrivet 02 november 2019, 10:33:11 AM
Köra normalgolvsbussar på förstärkning och linjer där många reser med bagage

Eller så läser man svaren från de som faktiskt vet hur det funkar. Flera av de som svarat har insyn och kunskap i/om hur det fungerar. De som inte har den kunskap underskattar ofta både vilka kostnader och vilket arbete det innebär. Vilket du gör. Tidigare körde man abonneringar/beställningar i större grad och hade det varit vinstgivande är jag helt hundra på att man hade fortsatt med det.
Allt är mer komplext än du tror.

Ulf Berlin

Citat från: Ersa skrivet 01 november 2019, 20:20:12 PM
Som passagerare märkte man dock inte vilket enormt krångel det var att flytta om dessa bussar (och några vanliga låga) mellan den tilltänkta Kapellskärstrafiken och linje 676*. Helt plötsligt behövdes extrabussar i Kapellskär vilket gjorde att man kunde dra in 676-avgångar för att få ut bussarna till hamnen. På samma vis kunde bussarna rulla fullsatta på 676 samtidigt som man i Kapellskär kom på att det plötsligt behövdes extrabussar, vilket då inte gick att ordna på flera timmar.
Nej, att samköra ett trafikområde med en tung linje som 676, samtidigt som man behöver ett utrymme för jour/beredskap i hamnen intill, det är bevisligen ingen bra kombination, så dessa områden bör ligga på två separata operatörer. Att dessutom dra iväg på en beställning med en av dessa Carrus hade ju kunnat innebära bussbrist både på Kapellskär och 676 den dagen.

*Linjen hette först 640 och därefter 676, under denna period
Viking Line(och Eckerölinjen?)ville att bussarna skulle vara utrustade med toaletter och därför flyttades några Carrusbussar i 81-serien för denna trafik.
Sedemera upphandlades(?)denna trafik och"Flygbussarna"fick uppdraget./Ulf

B10M

Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.

Transdev-tan

Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.
Håller med. Fast linje 677 är en blåbusslinje vilket betyder att man ska sätta lågentre med bagage

Fredrik Gelin

Citat från: Transdev-tan skrivet 04 november 2019, 06:36:54 AM
Håller med. Fast linje 677 är en blåbusslinje vilket betyder att man ska sätta lågentre med bagage
Nyss ville du ju inte ha lågentre? Hursomhelst lär det bli svårt att kombinera rimligt antal sittplatser med baggagehyllor om det dessutom skall vara lågentre där hjulhusen tar upp en del plats.
Där kan man kanske ställa någon baggagehylla ovanpå, men det blir inte så många väskor som går in där eftersom utrymmet är begränsat.
Som sagts tidigare är skillnaden hur trafiken upphandlas i Stockholm jämfört med flera andra län vilket gör att de bussar som köps in till ett kontrakt måste gå att använda på så många linjer som möjligt för att inte behöva köpa fler bussar än nödvändigt.
Trafiken finansieras till en betydande del via skattemedel och då tycker jag att man skall undvika sådant som driver kostnader där det finns fungerande alternativ.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk