Ny Volvo 9700HD till Kiruna...(Bilder)

Startat av Patrik, 25 oktober 2019, 13:55:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Carl Eric och flera andra är inne på rätt spår. Den gamla karossen byggs i Finland i de varianter som den nya ännu inte levereras i. Bl a 9700S, 9700 15m osv. Nu har ju en 15m-variant av den nya 9700 nyligen presenterats, gissningsvis kommer den ganska så snart även i specialvarianter med dörr bakom boggien osv. Vet ej om Polen kommer bygga även dessa men min personliga gissning är att man bygger standardlösningar i större volymer i Polen och speciallösningar och uddabussar i Finland. Det låter otroligt att man skulle kunna hålla Finland-fabriken levande på att bara bygga DD då den marknaden är begränsad. Allt eftersom man kan erbjuda nya 9700 i de varianter som kunderna efterfrågar fasas den gamla garanterat ut, man kommer ju inte vilja sälja två olika bussar under samma produktnamn. Varken av varumärkesskäl eller ekonomiska skäl.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan B skrivet 08 november 2019, 14:38:16 PM
Carl Eric och flera andra är inne på rätt spår. Den gamla karossen byggs i Finland i de varianter som den nya ännu inte levereras i. Bl a 9700S, 9700 15m osv. Nu har ju en 15m-variant av den nya 9700 nyligen presenterats, gissningsvis kommer den ganska så snart även i specialvarianter med dörr bakom boggien osv. Vet ej om Polen kommer bygga även dessa men min personliga gissning är att man bygger standardlösningar i större volymer i Polen och speciallösningar och uddabussar i Finland. Det låter otroligt att man skulle kunna hålla Finland-fabriken levande på att bara bygga DD då den marknaden är begränsad. Allt eftersom man kan erbjuda nya 9700 i de varianter som kunderna efterfrågar fasas den gamla garanterat ut, man kommer ju inte vilja sälja två olika bussar under samma produktnamn. Varken av varumärkesskäl eller ekonomiska skäl.



Jo, mycket av detta har jag förstått.

9700 DD passar väl in på begreppet "udda 9700" och dessa vet vi kommer byggas av Carrus Delta. Det kommer nog inte alls byggas någon 9700 DD i Polen, så om någon kund i Polen beställer 9700 DD för trafik i Polen kommer de nog ändå att levereras av Carrus Delta i Finland i alla fall. Så mycket fattar jag.

Även andra udda 9700 förstår jag att Carrus Delta specialiserat sig på, som extra handikappvänliga, eller godsbussar osv.

Bevisligen kommer ju Carrus Delta bygga bussar med nya karossen, i alla fall 9700 DD. Så det vore ju konstigt om de då höll sig med den gamla för sina övriga produkter. Speciellt som de ju när 9700 DD levereras kommer ha material och verkstyg för produktion av nya karossen.

Så här är min slutsats:

Produktion av den gamla karossen KOMMER att läggas ned. Om inte förr, så när 9700 DD börjar tillverkas, så kommer Carrus Delta helt gå över till den nya karossen rent allmänt.

Även mer "normala" 9700 tillverkade av Carrus Delta kommer ha nya karossen. Även annat specialbyggt från Carrus Delta, såsom extra handikappvänliga eller godsbussar osv kommer ha nya karossen.

Vi kan alltså¨räkna med att gamla karossen läggs ned i början på nästa år?

Detta måste väl ändå stämma?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

homer

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 08 november 2019, 15:03:24 PM


Jo, mycket av detta har jag förstått.

9700 DD passar väl in på begreppet "udda 9700" och dessa vet vi kommer byggas av Carrus Delta. Det kommer nog inte alls byggas någon 9700 DD i Polen, så om någon kund i Polen beställer 9700 DD för trafik i Polen kommer de nog ändå att levereras av Carrus Delta i Finland i alla fall. Så mycket fattar jag.

Även andra udda 9700 förstår jag att Carrus Delta specialiserat sig på, som extra handikappvänliga, eller godsbussar osv.

Bevisligen kommer ju Carrus Delta bygga bussar med nya karossen, i alla fall 9700 DD. Så det vore ju konstigt om de då höll sig med den gamla för sina övriga produkter. Speciellt som de ju när 9700 DD levereras kommer ha material och verkstyg för produktion av nya karossen.

Så här är min slutsats:

Produktion av den gamla karossen KOMMER att läggas ned. Om inte förr, så när 9700 DD börjar tillverkas, så kommer Carrus Delta helt gå över till den nya karossen rent allmänt.

Även mer "normala" 9700 tillverkade av Carrus Delta kommer ha nya karossen. Även annat specialbyggt från Carrus Delta, såsom extra handikappvänliga eller godsbussar osv kommer ha nya karossen.

Vi kan alltså¨räkna med att gamla karossen läggs ned i början på nästa år?

Detta måste väl ändå stämma?

du har nog helt rätt i att förr eller senare kommer den gamla att försvinna från produktionen men hur du kan vara så säker på att de blir i början på nästa år förstår jag inte? finns väl ingen som sagt nått om de, kan lika gärna vara kvar i 2 år som 2 månader

Niklas Bygdestam

Citat från: homer skrivet 08 november 2019, 17:57:18 PM
du har nog helt rätt i att förr eller senare kommer den gamla att försvinna från produktionen men hur du kan vara så säker på att de blir i början på nästa år förstår jag inte? finns väl ingen som sagt nått om de, kan lika gärna vara kvar i 2 år som 2 månader


Volvo säger att produktionen av 9700 DD kommer igång i början på nästa år. Rent logiskt borde då detta innebära att Carrus Delta i och med detta då ställer om till nya karossen då. Därför vore det logiskt att Carrus Delta i och med detta då lägger ner gamla karossen och helt går in  för den nya.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Detta förutsätter att det nya utförandet går bra att producera. Det finns ett antal prototyper ute. (Se SBH)

Det viktiga är att de nya komponenterna fungerar bra.
Tiden går fort. För 20 år sedan så deltog jag i utbildning om skifte av modeller. Det är inte lämpligt att ha så lång tillverkningsperiod som t ex Mercedes-B hade på modell O303 och Saab 900. Det är betydelsefullt att man  kan sälja en äldre modell samtidigt som man startar en ny. Jämför V70 som startade i Göteborg med ny modell men som producerades i Gent i äldre utförande.

Carrus Delta Plan byggde en av de första Delta Star med gitterram (dvs utan en konventionell ram).

Nå Niclas ! Tänk på att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 08 november 2019, 20:21:36 PM
Detta förutsätter att det nya utförandet går bra att producera. Det finns ett antal prototyper ute. (Se SBH)

Det viktiga är att de nya komponenterna fungerar bra.
Tiden går fort. För 20 år sedan så deltog jag i utbildning om skifte av modeller. Det är inte lämpligt att ha så lång tillverkningsperiod som t ex Mercedes-B hade på modell O303 och Saab 900. Det är betydelsefullt att man  kan sälja en äldre modell samtidigt som man startar en ny. Jämför V70 som startade i Göteborg med ny modell men som producerades i Gent i äldre utförande.

Carrus Delta Plan byggde en av de första Delta Star med gitterram (dvs utan en konventionell ram).

Nå Niclas ! Tänk på att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Vilka prototyper avser du, Nya 9700 eller 9700DD? Den förra serieproduceras nu.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lasse i Bdn

Byggde inte Carrus på 1990-talet en dubbeldäckare eller förhöjdbuss som  kallades för 701.
Hedlunds Bussar i Jokkmokk hade en sådan men halva bussen var ett godsrum som var förhöjt troligen av NÄRKO
Regnr PJE 092 Foto ska finns på bussnack

homer

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 10 november 2019, 12:09:18 PM
Byggde inte Carrus på 1990-talet en dubbeldäckare eller förhöjdbuss som  kallades för 701.
Hedlunds Bussar i Jokkmokk hade en sådan men halva bussen var ett godsrum som var förhöjt troligen av NÄRKO
Regnr PJE 092 Foto ska finns på bussnack

den som googlar han finner..

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Sune%20Larssons%20Buss/index.html#Sune%20Larssons%20Buss%20PJE092%20Boden%20020909.jpg

repesorsa

Och finner mera, det fanns också Superstar och högsta Jumbostar, bilder i Arktiset på alla Deltas karosstyper:

http://pato.1g.fi/arktiset/korimalleja/delta/.


repesorsa

Citat från: repesorsa skrivet 10 november 2019, 16:36:21 PM
Och finner mera, det fanns också Superstar och högsta Jumbostar, bilder i Arktiset på alla Deltas karosstyper:

http://pato.1g.fi/arktiset/korimalleja/delta/.
Och en riktig dubbeldäckare i Talliinn för tre år sen med ett förflutet i Sverige: http://www.ebus.ee/view/9078/

mvh
Robert