Huvudmeny

Swebus Bussgods

Startat av 1896, 14 augusti 2017, 07:48:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Visst tog Swebus över Bussgodset i Dalarna -06 ? Någon som kan lista de Bussgodsbilar man tog över, inv nr, reg nr samt modell tas tacksamt emot.  :)

j-a

Togs det över några bilar?? Bussgodset i Borlänge och Mora bemannades väl av dalatrafik själva,eller har jag fel?

1896

Citat från: j-a skrivet 14 augusti 2017, 09:33:55 AM
Togs det över några bilar?? Bussgodset i Borlänge och Mora bemannades väl av dalatrafik själva,eller har jag fel?

Jag är osäker, men jag har sett en bild på DCB697 i Falun, en Toyota Hiace med Nobina dekaler, och inv nr 9860, så jag tänkte att det troligen borde röra sig om fler bilar ? 

Ugglan

#3

Såhär står det i Kollektivtrafikmyndigheten i Dalarnas trafikförsörjningsplan 2012-2016:

http://www.regiondalarna.se/wp-content/uploads/2014/01/Kollektivtrafik_2012_05_22_rev-1.pdf

2.11 BUSSGODS I DALARNA
Fram till 1989 hanterades bussgodset lokalt. I två år skötte Dalatrafik Service den hanteringen men under 1991 blev Dalatra k Bussgods AB ett eget dotterbolag till Dalatrafik. Bussgods har åtta terminaler och på sju av dem köper man tjänster av den upphandlade entreprenören Nobina.
Terminalen i Borlänge drivs av Dalatrafik själva med egen personal.

1896

Frågan jag ställer mig, är hur många bilar som var involverade i Verksamheten ? En i Falun, en i Borlänge och en i Mora ?  ???