Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 13:45:22 PM

Titel: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 13:45:22 PM
Hej! Jag är nyfiken på att åka turen runt på Möja med bussen och undrar om någon här vet vad som hänt med den? Tidtabellen finns inte längre varken på SL:s hemsida eller Vaxholmsbolagets, samt att fd Busslink/Keolis 1106 enligt besiktningsuppgifterna inte gått en ända mil mellan 2018/2019 men fortfarande är den påställd på Möja Transport,
Kortfattat, har linjen lagts ner eller måste man gräva ännu djupare för att hitta information om hur och när den kör?
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 18 november 2019, 14:10:24 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 13:45:22 PM
Hej! Jag är nyfiken på att åka turen runt på Möja med bussen och undrar om någon här vet vad som hänt med den? Tidtabellen finns inte längre varken på SL:s hemsida eller Vaxholmsbolagets, samt att fd Busslink/Keolis 1106 enligt besiktningsuppgifterna inte gått en ända mil mellan 2018/2019 men fortfarande är den påställd på Möja Transport,
Kortfattat, har linjen lagts ner eller måste man gräva ännu djupare för att hitta information om hur och när den kör?
Menar du TSS 421 SCANIA CL94UB4X2 2003 registrerad på TRANSPORTER & TAXI PÅ MÖJA AB MÖJA så har den nog rullat, senast godkända besiktning 2019-11-05
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 14:35:26 PM
Citat från: zjbus skrivet 18 november 2019, 14:10:24 PM
Menar du TSS 421 SCANIA CL94UB4X2 2003 registrerad på TRANSPORTER & TAXI PÅ MÖJA AB MÖJA så har den nog rullat, senast godkända besiktning 2019-11-05
Tittar du på mätarställningen mellan 2018/2019 kan du där även se att den inte ändrats från 70016 mil mellan dessa år som jag även skrev.

EDIT: Tydligen har inte mätarställningen ändrats från 2015.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Kristofer skrivet 18 november 2019, 14:48:40 PM
Just nu trafikeras inte linje 489, men den lär komma igång till vintern. Tiderna finns bara i Waxholmsbolagets tabell 14, och linjen trafikeras normalt bara under vinterturlistan eftersom man inte vill bryta ränna norr om Berg.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 18 november 2019, 15:25:28 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2019, 14:35:26 PM
Tittar du på mätarställningen mellan 2018/2019 kan du där även se att den inte ändrats från 70016 mil mellan dessa år som jag även skrev.

EDIT: Tydligen har inte mätarställningen ändrats från 2015.
Såg det nu, 7 besiktningar med blandade resultat mellan 2015-09-13 och 2019-11-05, dessutom utförda både i Sätra och Nacka med mätarställningen 70016 mil på samtliga.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 18 november 2019, 21:49:22 PM
Den 31 augusti stod 1106"på sin plats"vid Ramsmora:
(https://i.postimg.cc/wjjpyHGz/IMG-3458.jpg) (https://postimg.cc/kBzZLrCY)
/Ulf
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 18 november 2019, 22:35:13 PM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 november 2019, 21:49:22 PM
Den 31 augusti stod 1106"på sin plats"vid Ramsmora:

/Ulf
Tack för din bild, man kan ju fundera på hur den har förflyttats mellan 7 besiktningar under 4 år utan att mätarställningen har ändrats?
Mvh zjbus
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Ersa skrivet 19 november 2019, 03:10:10 AM
På öar utan bilfärja besiktas fordon genom att en besiktningsman åker ut till ön:

https://xn--skrgrdsbryggan-6hbs.se/hela_sverige/stockholms_lan/bilprovning-pa-runmaro/

https://www.dn.se/arkiv/stockholm/bilarna-pa-moja-blir-battre-med-besiktning-pa-plats/
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: homer skrivet 19 november 2019, 10:09:03 AM
Citat från: zjbus skrivet 18 november 2019, 22:35:13 PM
Tack för din bild, man kan ju fundera på hur den har förflyttats mellan 7 besiktningar under 4 år utan att mätarställningen har ändrats?
Mvh zjbus

Kan ju vara så att räkneverket inte fungerar och att de helt enkelt inte är ett krav för att bli godkänd, dessutom rullar nog bussen inte många mil / år
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 10:19:15 AM
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 10:09:03 AM
Kan ju vara så att räkneverket inte fungerar och att de helt enkelt inte är ett krav för att bli godkänd, dessutom rullar nog bussen inte många mil / år
Så det Ersa skrev stämmer inte?
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: homer skrivet 19 november 2019, 10:47:07 AM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 10:19:15 AM
Så det Ersa skrev stämmer inte?

du la ju själv upp information om att bussen var besiktad i Nacka nu i November....
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 11:31:23 AM
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 10:47:07 AM
du la ju själv upp information om att bussen var besiktad i Nacka nu i November....
Samt i Sätra
Jag har inte påstått att bussen besiktigades i Nacka nu i November, jag skrev: 7 besiktningar med blandade resultat mellan 2015-09-13 och 2019-11-05, dessutom utförda både i Sätra och Nacka med mätarställningen 70016 mil på samtliga.

Nu såg jag följande på Transportstyrelsens sida:
Besiktigas senast
2020-11-30
Senast godkända besiktning
2019-11-05
Mätarställning
700158
Inrapportör av senaste besiktningsutfall
OPUS HANINGE JORDBRO

Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Walter skrivet 19 november 2019, 12:11:57 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 11:31:23 AM
Samt i Sätra

Kanske den mobila besitkningmannens hemstation? Dvs de kommer från olika platser vid olika tillfällen. Tror inte Möja finns som valbart alternativ i deras system.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: homer skrivet 19 november 2019, 12:32:50 PM
Citat från: Walter skrivet 19 november 2019, 12:11:57 PM
Kanske den mobila besitkningmannens hemstation? Dvs de kommer från olika platser vid olika tillfällen. Tror inte Möja finns som valbart alternativ i deras system.

Har mycket svårt att tro att en mobil besiktningsman har möjlighet att kontrollera tunga fordon, de är med 100% säkerhet utförd på fastlandet
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 12:37:14 PM
Citat från: Walter skrivet 19 november 2019, 12:11:57 PM
Kanske den mobila besitkningmannens hemstation? Dvs de kommer från olika platser vid olika tillfällen. Tror inte Möja finns som valbart alternativ i deras system.
Så kan det mycket väl vara. Har aldrig förr hört talas om att man kan få lättnader vid kontrollbesiktningen om man är bosatt på en ö som saknar bro eller färja och att en godkänd besiktning bara gäller på ön.
Citat från länk skickad av Ersa:
"Svensk Bilprovning AB, som ägs av svenska staten, avknoppade vid avregleringen flera stationer i landet och har därefter överlåtit fordonsbesiktningen på öar till privata bilbesiktningsföretag. Opus, som är ett privat företag, har alltså tagit det statliga ansvaret att fordon på öar som saknar bro eller bilfärja kan besiktas på själva ön. Noteras bör att dessa besiktningar inte når samma kvalitetsnivå som på stationerna, men fordonet besiktas utifrån att de ska framföras just på ön, med småvägar och där trafiken inte är så omfattande. Observera också att det alltid är ägarens ansvar att fordonet är i trafiksäkert skick."




EDIT: Rörigt inlägg städades upp med citattecken och kursiv stil. /Admin
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 12:52:39 PM
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 12:32:50 PM
Har mycket svårt att tro att en mobil besiktningsman har möjlighet att kontrollera tunga fordon, de är med 100% säkerhet utförd på fastlandet
Det har du ju förstås helt rätt i. citat från tidigare nämnd länk: fordonet besiktas utifrån att de ska framföras just på ön, med småvägar och där trafiken inte är så omfattande.
Det låter ju inte direkt som att det handlar om tung trafik.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: roggek skrivet 19 november 2019, 13:20:38 PM
Summa summarum, man bör ha en bra livförsäkring för att åka med linje 489... ;D
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 14:45:46 PM
Citat från: roggek skrivet 19 november 2019, 13:20:38 PM
Summa summarum, man bör ha en bra livförsäkring för att åka med linje 489... ;D
Det kanske är en riktig slutsats  ;D
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 november 2019, 15:16:03 PM
Nja, nu tycker jag att ni är lite drastiska.
Visst finns det en sanning i att besiktningen inte är lika omfattande och grundlig men å andra sidan så rullar dessa fordon betydligt färre mil, rullar i en trafikmiljö där det är avsevärt färre trafiksituationer att hantera samt en mycket lägre hastighet.

Min uppfattning är att risken för att råka ut för en olycka med buss ganska många gånger högre på fastlandet.

// Niclas
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 16:17:05 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 19 november 2019, 15:16:03 PM
Nja, nu tycker jag att ni är lite drastiska.
Visst finns det en sanning i att besiktningen inte är lika omfattande och grundlig men å andra sidan så rullar dessa fordon betydligt färre mil, rullar i en trafikmiljö där det är avsevärt färre trafiksituationer att hantera samt en mycket lägre hastighet.

Min uppfattning är att risken för att råka ut för en olycka med buss ganska många gånger högre på fastlandet.

// Niclas
Men visst borde väl en besiktning uppfylla samma kriterium oavsett om du bor på fastlandet eller en ö, om inte så kan man ju utveckla resonemanget och ställa lägre krav på fordon som alltid befinner sej på mindre orter och samhällen och där rullar betydligt färre mil i en trafikmiljö där det är avsevärt färre trafiksituationer att hantera jämfört med storstadstrafiken, det resonemanget håller ju inte.
Man kanske ska fortsätta med körkorten också och införa en lägre mindre krävande behörighet för folk som inte kör i storstäder?
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Maven skrivet 19 november 2019, 16:38:25 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 16:17:05 PM
Men visst borde väl en besiktning uppfylla samma kriterium oavsett om du bor på fastlandet eller en ö, om inte så kan man ju utveckla resonemanget och ställa lägre krav på fordon som alltid befinner sej på mindre orter och samhällen och där rullar betydligt färre mil i en trafikmiljö där det är avsevärt färre trafiksituationer att hantera jämfört med storstadstrafiken, det resonemanget håller ju inte.
Man kanske ska fortsätta med körkorten också och införa en lägre mindre krävande behörighet för folk som inte kör i storstäder?

Tja, uppkörning på de minsta orterna där Trafikverket har förarprov kan knappast testa att föraren kan hantera trafikmiljön i storstäderna. Så det kanske redan borde vara infört i dagens system.
Kommersiella fordon på landsbygd, som enbart används i den typ av mycket lätta trafik som på öarna, finns väl inte någon annanstans. Det skulle i så fall vara långsamtgående arbetsfordon och liknande, och de har ju redan lägre krav.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 november 2019, 16:44:32 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 16:17:05 PM
Men visst borde väl en besiktning uppfylla samma kriterium oavsett om du bor på fastlandet eller en ö, om inte så kan man ju utveckla resonemanget och ställa lägre krav på fordon som alltid befinner sej på mindre orter och samhällen och där rullar betydligt färre mil i en trafikmiljö där det är avsevärt färre trafiksituationer att hantera jämfört med storstadstrafiken, det resonemanget håller ju inte.
Man kanske ska fortsätta med körkorten också och införa en lägre mindre krävande behörighet för folk som inte kör i storstäder?

Jag tycker nog att denna regel är ganska rimlig utifrån ett samhällskostnadsperspektiv.
Förutsättningarna för årlig körsträcka, trafikmiljö och inte minst teknisk möjlighet för att utföra en fullständig besiktning skiljer sig väldigt mycket mellan glesbygd och isolerade öar.

Men visst, den dag det är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarbart att ex bygga en besiktningsbåt som kan nyttjas för en fullständig besiktning så är jag helt med på resonemanget.

// Niclas
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 16:47:09 PM
Citat från: Maven skrivet 19 november 2019, 16:38:25 PM
Tja, uppkörning på de minsta orterna där Trafikverket har förarprov kan knappast testa att föraren kan hantera trafikmiljön i storstäderna. Så det kanske redan borde vara infört i dagens system.
Kommersiella fordon på landsbygd, som enbart används i den typ av mycket lätta trafik som på öarna, finns väl inte någon annanstans. Det skulle i så fall vara långsamtgående arbetsfordon och liknande, och de har ju redan lägre krav.
Nu berörde ju detta inte enbart tunga fordon https://xn--skrgrdsbryggan-6hbs.se/hela_sverige/stockholms_lan/bilprovning-pa-runmaro/
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 16:53:10 PM
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 19 november 2019, 16:44:32 PM
Jag tycker nog att denna regel är ganska rimlig utifrån ett samhällskostnadsperspektiv.
Förutsättningarna för årlig körsträcka, trafikmiljö och inte minst teknisk möjlighet för att utföra en fullständig besiktning skiljer sig väldigt mycket mellan glesbygd och isolerade öar.

Men visst, den dag det är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarbart att ex bygga en besiktningsbåt som kan nyttjas för en fullständig besiktning så är jag helt med på resonemanget.

// Niclas
Men varför ska besiktningspersonal ta sig ut till öarna? Det normala är väl att fordonsinnehavare tar sig till en besiktningsanläggning och har man nu på något vis lyckats ställa upp ett fordon på en isolerad ö utan bro och färjeförbindelser så borde man ju kunna förflytta fordonet därifrån också.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 november 2019, 17:42:00 PM
Citat från: homer skrivet 19 november 2019, 10:47:07 AM
du la ju själv upp information om att bussen var besiktad i Nacka nu i November....

;D ;D ;D ;D ;D ;D
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 17:50:05 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 november 2019, 17:42:00 PM
;D ;D ;D ;D ;D ;D
När du har skrattat klart så kan du ju läsa vad jag skrev istället
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Ersa skrivet 19 november 2019, 18:04:41 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 16:53:10 PM
Men varför ska besiktningspersonal ta sig ut till öarna? Det normala är väl att fordonsinnehavare tar sig till en besiktningsanläggning och har man nu på något vis lyckats ställa upp ett fordon på en isolerad ö utan bro och färjeförbindelser så borde man ju kunna förflytta fordonet därifrån också.

Tillvägagångssättet att man skickar ut besiktningsmän till öar är ju knappast någon nyhet, utan detta har man ju gjort i många decennier, långt innan många av oss forumdeltagare ens var födda. Varför orka bli upprörd över gamla fullt fungerande rutiner så här långt i efterhand?
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Leyland skrivet 19 november 2019, 18:12:15 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 17:50:05 PM
När du har skrattat klart så kan du ju läsa vad jag skrev istället

? Suck

Citat från: Ersa skrivet 19 november 2019, 18:04:41 PM
Tillvägagångssättet att man skickar ut besiktningsmän till öar är ju knappast någon nyhet, utan detta har man ju gjort i många decennier, långt innan många av oss forumdeltagare ens var födda. Varför orka bli upprörd över gamla fullt fungerande rutiner så här långt i efterhand?

Instämmer - tyvärr är flera av inläggen i denna tråd långt under förväntad nivå och hör inte till ämnet Linje 489
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 18:59:59 PM
Citat från: Ersa skrivet 19 november 2019, 18:04:41 PM
Tillvägagångssättet att man skickar ut besiktningsmän till öar är ju knappast någon nyhet, utan detta har man ju gjort i många decennier, långt innan många av oss forumdeltagare ens var födda. Varför orka bli upprörd över gamla fullt fungerande rutiner så här långt i efterhand?
Nu ska man väl inte ta det som självklart att alla landets invånare främst folk som inte har någon kännedom om hur det är att bo på en ö ska ha kännedom om dessa minst sagt udda besiktningsregler.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 19:02:03 PM
Citat från: Leyland skrivet 19 november 2019, 18:12:15 PM
? Suck

Instämmer - tyvärr är flera av inläggen i denna tråd långt under förväntad nivå och hör inte till ämnet Linje 489
Ja som t.ex. ditt inlägg ? Suck
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Leyland skrivet 19 november 2019, 21:45:10 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 19:02:03 PM
Ja som t.ex. ditt inlägg ? Suck

Suck
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Walter skrivet 19 november 2019, 22:07:13 PM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 18:59:59 PM
Nu ska man väl inte ta det som självklart att alla landets invånare främst folk som inte har någon kännedom om hur det är att bo på en ö ska ha kännedom om dessa minst sagt udda besiktningsregler.

Nej men varför då ifrågasätta det andra känner till? Tacka för ny kunskap istället
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 19 november 2019, 22:49:36 PM
Citat från: Walter skrivet 19 november 2019, 22:07:13 PM
Nej men varför då ifrågasätta det andra känner till? Tacka för ny kunskap istället
Jag frågade varför ska besiktningspersonal ta sig ut till öarna? Det normala är väl att fordonsinnehavare tar sig till en besiktningsanläggning och har man nu på något vis lyckats ställa upp ett fordon på en isolerad ö utan bro och färjeförbindelser så borde man ju kunna förflytta fordonet därifrån också.
Fick svaret: Tillvägagångssättet att man skickar ut besiktningsmän till öar är ju knappast någon nyhet, utan detta har man ju gjort i många decennier.
Det var inget svar på min fråga, det var en information om att man gjort så i många decennier.
Mitt svar på det som du ju har citerat här var ett försök att diskutera detta, ska jag tacka för ny kunskap istället för svaret som jag aldrig fick på min fråga?
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: HB skrivet 20 november 2019, 05:58:36 AM
Citat från: zjbus skrivet 19 november 2019, 22:49:36 PM
Jag frågade varför ska besiktningspersonal ta sig ut till öarna? Det normala är väl att fordonsinnehavare tar sig till en besiktningsanläggning och har man nu på något vis lyckats ställa upp ett fordon på en isolerad ö utan bro och färjeförbindelser så borde man ju kunna förflytta fordonet därifrån också.


Visst kan man flytta fordonen från ön och till en besiktningsstation, men merarbetet blir väldigt stort liksom också miljöbelastningen. Färjor ska hyras in och fordon ska köras långa sträckor. Mycket enklare att en besiktningsman åker i andra riktningen i stället. De flesta fordon som hamnat på en ö blir ju också kvar på ön resten av sin tekniska livslängd.
Att fordonen också rullar betydligt mindre per år och i synnerligen låga farter har ju flera andra redan belyst.
Att bo på en ö innebär i många fall betydande problem framförallt kopplat till transporter. Att samhället försöker förenkla för dessa människor är väl bra både utifrån den enskildes perspektiv och för samhället. Jag hoppas därmed att du fått svar på din fråga.
/Henrik, ö-bo på ö utan bilfärja eller broförbindelse/
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Buzzlover skrivet 20 november 2019, 10:45:05 AM
Citat från: Kristofer skrivet 18 november 2019, 14:48:40 PM
Just nu trafikeras inte linje 489, men den lär komma igång till vintern. Tiderna finns bara i Waxholmsbolagets tabell 14, och linjen trafikeras normalt bara under vinterturlistan eftersom man inte vill bryta ränna norr om Berg.
Kommer den dock göra det nu i vinter, utan att gå in för mycket på mätarställning igen verkar de konstigt om linjen gått under de senaste åren och mätarställningen inte rört på sig.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 20 november 2019, 11:54:37 AM
Citat från: HB skrivet 20 november 2019, 05:58:36 AM
Visst kan man flytta fordonen från ön och till en besiktningsstation, men merarbetet blir väldigt stort liksom också miljöbelastningen. Färjor ska hyras in och fordon ska köras långa sträckor. Mycket enklare att en besiktningsman åker i andra riktningen i stället. De flesta fordon som hamnat på en ö blir ju också kvar på ön resten av sin tekniska livslängd.
Att fordonen också rullar betydligt mindre per år och i synnerligen låga farter har ju flera andra redan belyst.
Att bo på en ö innebär i många fall betydande problem framförallt kopplat till transporter. Att samhället försöker förenkla för dessa människor är väl bra både utifrån den enskildes perspektiv och för samhället. Jag hoppas därmed att du fått svar på din fråga.
/Henrik, ö-bo på ö utan bilfärja eller broförbindelse/
Tack för din information, alla mellan Ystad och Haparanda kan inte förväntas vara insatta i hur det fungerar med transporter och besiktningar av fordon till/från skärgårdsöar. Så som du och andra bor är enda förbindelsen med fastlandet alltså en passagerarfärja eller kanske en annan mindre färja enbart för PB, MC etc.
Ja förenklingen är förstås bra och jag har fått svar på min fråga.
Mvh zjbus
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Olle skrivet 20 november 2019, 18:31:31 PM
1106 gick åtminstone 2017

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69652.msg487198#msg487198 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69652.msg487198#msg487198)

och 2018

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72116.msg503838#msg503838 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72116.msg503838#msg503838)
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 20 november 2019, 20:26:16 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 20 november 2019, 10:45:05 AM
Kommer den dock göra det nu i vinter, utan att gå in för mycket på mätarställning igen verkar de konstigt om linjen gått under de senaste åren och mätarställningen inte rört på sig.
Antingen är vägmätaren manipulerad eller så är mätarställningen inte kontrollerad vid besiktningarna.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 20 november 2019, 20:28:14 PM
Citat från: Olle skrivet 20 november 2019, 18:31:31 PM
1106 gick åtminstone 2017

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69652.msg487198#msg487198 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=69652.msg487198#msg487198)

och 2018

https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72116.msg503838#msg503838 (https://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=72116.msg503838#msg503838)
Tack för dina länkar som ju visar att bussen har rullat så antingen är vägmätaren manipulerad eller så är mätarställningen inte kontrollerad vid besiktningarna.
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Bussmicke skrivet 20 november 2019, 20:49:18 PM
Eller så är inte aktuell mätarställning införd i registret..
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 november 2019, 20:54:43 PM
Vägmätaren står sannolikt stilla
Titel: SV: Linje 489 [Möjabussen, Stockholm]
Skrivet av: zjbus skrivet 20 november 2019, 21:02:02 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 november 2019, 20:54:43 PM
Vägmätaren står sannolikt stilla
Det är väl fordonsägarens ansvar att den fungerar och har den inte gjort så från 2015-2019 så har det ju verkligen funnits gott om tid att åtgärda felet.
Det är väl dessutom en sak som ska funktionskontrolleras vid besiktningen?