Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 09:12:08 AM

Titel: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 09:12:08 AM
Vad jag vet så finns det inga normalgolvsbussar i SL-trafiken nu.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: buskörare skrivet 27 oktober 2019, 11:10:28 AM
Nej, endast inom ersättningstrafik är dom tillåtna.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2019, 11:55:43 AM
Inom den ordinarie trafiken försvann de sista normalgolvsbussarna för ett par år sedan. Kommer sen inte ihåg exakt när, men har för mig det var vid årsskiftet 2014/2015. 

Sedan förekommer de fortfarande (som Buskörare skriver) inom ersättningstrafiken... och då till största delen hos de underentreprenörer som köper in mycket begagnat. Egentligen är det samma krav/regler även för ersättningstrafiken, men då den inte har något med den vanliga busstrafiken att göra så finns flera möjligheter. Då ersättningstrafiken avropas av berörd spårtrafiksektion så kan de senare medge vissa undantag.

Oftast görs detta för att det överlag är svårt att hitta tillräckligt med bussar och därför måste det göras vissa avsteg. På sikt kommer även detta att upphöra just för att normalgolvade kollektivtrafikfordon [tyvärr] blir alltmer sällsynta.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: igel skrivet 27 oktober 2019, 12:05:02 PM
Citat från: Nico skrivet 27 oktober 2019, 11:55:43 AM
Inom den ordinarie trafiken försvann de sista normalgolvsbussarna för ett par år sedan. Kommer sen inte ihåg exakt när, men har för mig det var vid årsskiftet 2014/2015. 

Var gick de? Trodde att det var Keolis Norrort som hade de sista.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 27 oktober 2019, 12:09:39 PM
Minnet är bra, men kort. Har för mig att några få uddafordon rullade kvar längre. Bla hos Nobina Södertälje och att de då hade någon form av rullstolslyft. Minnet är dock ytterst dimmigt på denna punkt så jag kan ha totalt fel och det finns säkert någon som sitter på mera vederhäftig info.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: homer skrivet 27 oktober 2019, 14:07:57 PM
den eller de sista bör ha varit 13 meters volvo 8700 som gick på nykvarnslinjerna fram till nya avtalet började gälla från början kom väl buss(arna?) från Gotland eller möjligtvis västernorrland
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 27 oktober 2019, 14:55:48 PM
Citat från: homer skrivet 27 oktober 2019, 14:07:57 PM
den eller de sista bör ha varit 13 meters volvo 8700 som gick på nykvarnslinjerna fram till nya avtalet började gälla från början kom väl buss(arna?) från Gotland eller möjligtvis västernorrland

Nummer 6340 och 6387.

Den sista användningen av höggolvsbussar (jag använder mig här av SL:s nomenklatur) i större antal var annars Keolis 1255-1267 i Handen.

/Måns
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2019, 21:15:22 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Lära sig?

Trafikförvaltningen, dvs SL har valt att inte använda sig av rullstolslyft i kombination med normalgolv av tillgänglighetsskäl, det är ett avsiktligt val man har gjort för att kunna erbjuda den tillgänglighet som krävs.

Lågentrébussar med bagageutrymme finns knappast att få tag i, möjligen med någon enstaka liten lastlåda, det finns inte så mycket mer utrymme för sådant
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Walter skrivet 27 oktober 2019, 22:36:14 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Vem efterfrågar den typen av bussar idag? Knappast särskilt många av de som åker med SL.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:12:10 AM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 oktober 2019, 21:15:22 PM
Lära sig?

Trafikförvaltningen, dvs SL har valt att inte använda sig av rullstolslyft i kombination med normalgolv av tillgänglighetsskäl, det är ett avsiktligt val man har gjort för att kunna erbjuda den tillgänglighet som krävs.

Lågentrébussar med bagageutrymme finns knappast att få tag i, möjligen med någon enstaka liten lastlåda, det finns inte så mycket mer utrymme för sådant
Vad om man använder t:ex Setra S 418 LE business på linje 639?
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:16:29 AM
Citat från: Walter skrivet 27 oktober 2019, 22:36:14 PM
Vem efterfrågar den typen av bussar idag? Knappast särskilt många av de som åker med SL.
Vad om man gör så i Norrtälje? Där åker ju många med bagage, inte rullstol/barnvagn
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Jo skrivet 28 oktober 2019, 07:39:32 AM
Samtidigt har väl Norrtälje en rätt stor andel lågentré-boggie och dubbeldäckare. Hur mycket ledbussar finns det kvar i Norrtälje?

Kanske frågan hade varit mer berättigad i andra trafikområde där det fortfarande köps in mängder med ledade låggolvsbussar med ca 50 sittplatser för regiontrafik. Att byta ut dubbeldäckarna på linje 676 mot normalgolvsbussar skulle kanske göra trafiken mer robust mot dåligt väder men snarare ge läge kapacitet. Har avåkningarna, förseningarna och körtiderna ens ökat sedan 676 fick dubbedäckare?
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2019, 09:14:14 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:16:29 AM
Vad om man gör så i Norrtälje? Där åker ju många med bagage, inte rullstol/barnvagn

Det finns bara två linjer i Norrtälje trafikområde som går med fullsatta bussar regelbundet, och det är de tunga linjerna 639 och 676. Dubbeldäckarna på 676 har bagagerum baktill, och på 639 är det numera tiominuterstrafik i rusningen, vilket gör att passagerarna sprids ut rätt bra. Bara på söndagseftermiddagar under sommarhalvåret brukar det vara trängsel med bagageresenärer i 639ans södergående riktning, men detta är enligt SL inte tillräckliga skäl att anskaffa dyra specialbussar för. Hellre då att man utökar nuvarande söndagstrafik mellan Rimbo och Stockholm, och fortsätter utreda Roslagsbanans återuppbyggnad Rimbo – Kårsta för att i framtiden kunna avlasta den alltmer krävande boggibusstrafiken på 639.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: John P skrivet 28 oktober 2019, 10:50:07 AM
Citat från: homer skrivet 27 oktober 2019, 14:07:57 PM
den eller de sista bör ha varit 13 meters volvo 8700 som gick på nykvarnslinjerna fram till nya avtalet började gälla från början kom väl buss(arna?) från Gotland eller möjligtvis västernorrland

Som Måns svarat tidigare så var det 6340 och 6387. 6340 hade vi  i Trollhättan när jag började på Nobina 2012, försvann nog från oss 2013 tror jag, fick inte vara kvar  hos oss p.g.a avsaknad av AC. 6340 och systerbussen 6339 levererades nya till Trollhättan ( t.o Vänersborg) 2006.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2019, 11:03:35 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:12:10 AM
Vad om man använder t:ex Setra S 418 LE business på linje 639?

Till vilken nytta? det bagageutrymme som går att  beställa till dessa rymmer ett par axelremsväskor och en liten ihopfälld sulky (barnvagn), 0,5 kubik är storleken.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2019, 12:02:06 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 06:12:10 AM
Vad om man använder t:ex Setra S 418 LE business på linje 639?

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=48176
Det gick faktiskt Setra i SL-rött i området fram till midsommar 2011. Men inte ens en S416UL har tillräckligt bagageutrymme för en massa resväskor.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 28 oktober 2019, 16:07:15 PM
Sedan ska man ju tänka på att normalt så tillåts inom SL-trafiken endast handbagage. Enligt definition då sådant bagage som utan besvär kan bäras av en person, till exempel ett par vanliga resväskor eller några matkassar. Till det tillkommer sedan typ barnvagnar etc.

Att det sedan syndas en del mot detta i bl.a. Värmdö- och Roslagstrafiken (speciellt sommartid) är en annan femma, men i grund är det faktiskt inte SL:s sak att frakta prylar i större mängd. Alltså behövs egentligen inga bussar med större bagageutrymmen.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:55:02 PM
Det finns en "bror" till S 416 UL, det är S 416 H som har 7,9 kubikmeter bagageutrymme
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2019, 18:57:16 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:48:36 PM
Om man sätter S 416 H så är det som det ska. Om man tänker i tillgänglighetens heliga namn så hittar man Scania Interlink MD

En 416 H med lyft i mittdörren har mindre bagageutrymme än den UL som Fridströms använde och SL är inte intresserade av bussar med lyft, av tillgänglighetsskäl så ingen Interlink heller....
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 28 oktober 2019, 19:03:42 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 28 oktober 2019, 18:55:02 PM
Det finns en "bror" till S 416 UL, det är S 416 H som har 7,9 kubikmeter bagageutrymme

Hela frågan är ganska meningslös. SL kräver numera, i sina avtal, bussar med låggolv/lågentré och inte bussar med normalgolv.

Sedan har SL i sak inga behov av bussar med stora bagageutrymmen, speciellt inte om bagageutrymmet skulle inkräkta på passagerareutrymmet, och ställer därmed inte krav på sådant.

Det innebär att ingen entreprenör heller är intresserad av att skaffa ett fordon som, så att säga, kostar mer än det smakar.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 28 oktober 2019, 19:17:09 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 28 oktober 2019, 18:57:16 PM
En 416 H med lyft i mittdörren har mindre bagageutrymme än den UL som Fridströms använde och SL är inte intresserade av bussar med lyft, av tillgänglighetsskäl så ingen Interlink heller....

I samband med Nobinas övertagande 2011 ansökte man faktiskt om en dispens för ovan nämnda S416UL med rullstolslyft, att få köras enbart på linje 649, där 98% av resenärerna är skolbarn. Det blev avslag direkt.
Så att nu snart tio år senare helt plötsligt försöka vrida tillbaka klockan, är sannolikt en helt meningslös idé.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: homer skrivet 28 oktober 2019, 19:37:50 PM
Vi ska nog inte vara helt 100 på att de alltid kommer vara låggolv/entre i all framtid, om SL s budget blir sämre eller att man helt enkelt av politiska skäl bestämmer att SL ska detaljstyra trafiken mindre är de väl inte otroligt att de åter kommer normalgolvade bussar, dessa är trots allt bekvämare att åka i för "vanliga" passagerare, dessutom gissar jag att dom är billigare i både inköp och service/reparation då de är en enklare konstruktion. med de sagt finns de ju i dagsläget ingenting som säger att de kommer att bli så de närmaste 10 åren...
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 07:53:00 AM
Så man får se... Det är tiden som bestämmer
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: John P skrivet 29 oktober 2019, 09:59:49 AM
En variant hade kanske varit att ha ett fåtal normalgolvsbussar, gärna boggi, med 55-60 pl. och l köra dessa som förstärkning till ordinarie tur. Tillgänglighetskravet uppfylls ju av ordinarie buss och förstärkningsbussen körs som regel vid behov. När förstärkiningbussen ej behövs så kan den anändas som transfer, ersättningsbuss, eller i  beställnings- trafik t.ex, men en sådan lösning kanke inte SL är intresserade av eller godkänner heller!?
                                                                                                                                                 
Om det är lönsamt eller ej beror ju mycket på om det går att få en vettig användning till bussarna när de ej behövs i förstärkningstrafik. För ca 10 år sedan så körde ju Busslink ( !?) anslutningsbuss åt Viking Line på sträckan Cityterminalen- Kappelskär,  bussarna anslöt till/ från färjan till Åland. Jag och en kompis åkte och det var jäffefina bekväm, något äldre, Carrus - bussar båda resorna.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2019, 14:04:16 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 29 oktober 2019, 07:53:00 AM
Så man får se... Det är tiden som bestämmer

Det ska nog mycket till innan organisationerna som företräder alla funktionshindrade är villiga att diskutera en återgång till vad som gällde på -80 talet
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2019, 14:08:38 PM
Citat från: John P skrivet 29 oktober 2019, 09:59:49 AM
En variant hade kanske varit att ha ett fåtal normalgolvsbussar, gärna boggi, med 55-60 pl. och l köra dessa som förstärkning till ordinarie tur. Tillgänglighetskravet uppfylls ju av ordinarie buss och förstärkningsbussen körs som regel vid behov. När förstärkiningbussen ej behövs så kan den anändas som transfer, ersättningsbuss, eller i  beställnings- trafik t.ex, men en sådan lösning kanke inte SL är intresserade av eller godkänner heller!?
                                                                                                                                                 
Om det är lönsamt eller ej beror ju mycket på om det går att få en vettig användning till bussarna när de ej behövs i förstärkningstrafik. För ca 10 år sedan så körde ju Busslink ( !?) anslutningsbuss åt Viking Line på sträckan Cityterminalen- Kappelskär,  bussarna anslöt till/ från färjan till Åland. Jag och en kompis åkte och det var jäffefina bekväm, något äldre, Carrus - bussar båda resorna.

En sådan buss kan ju inte användas till annat än just sådan förstärkningstrafik då den måste finnas tillgänglig när behov uppstår, det blir en väldigt dyr buss i stil med MTR/Westins gamla ersättningsbussar för Tunnelbanan. Bussen faller för åldersstrecket innan den har rullat speciellt mycket.
De tiderna då man kunde använda något gammalt och avlagt är förbi, en sådan här buss måste uppfylla alla miljökrav.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Maven skrivet 29 oktober 2019, 15:42:25 PM
Citat från: Nico skrivet 28 oktober 2019, 16:07:15 PM
Sedan ska man ju tänka på att normalt så tillåts inom SL-trafiken endast handbagage. Enligt definition då sådant bagage som utan besvär kan bäras av en person, till exempel ett par vanliga resväskor eller några matkassar. Till det tillkommer sedan typ barnvagnar etc.
Att det sedan syndas en del mot detta i bl.a. Värmdö- och Roslagstrafiken (speciellt sommartid) är en annan femma, men i grund är det faktiskt inte SL:s sak att frakta prylar i större mängd. Alltså behövs egentligen inga bussar med större bagageutrymmen.

Ett par vanliga resväskor borde räcka gott för t.ex. den som ska ut till sitt lantställe en vecka. Problemet är ju att det inte ens finns plats för det när bussen är fullsatt, åtminstone inte runt helgerna.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: igel skrivet 29 oktober 2019, 17:59:26 PM
Citat från: Maven skrivet 29 oktober 2019, 15:42:25 PM
Ett par vanliga resväskor borde räcka gott för t.ex. den som ska ut till sitt lantställe en vecka. Problemet är ju att det inte ens finns plats för det när bussen är fullsatt, åtminstone inte runt helgerna.
Problemet på en linje som 670 är att det inte bara är en som har en väska, det kanske är 15 stycken.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 30 oktober 2019, 00:08:22 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 27 oktober 2019, 20:28:17 PM
Skulle SL lära sig av t:ex UL och genom entreprenörer köpa normalgolvsbussar med rullstolslyft och lågentrebussar med bagageutrymme

Ett annat problem med rullstolshissen är väl att alla förare måste utbildas i handhavandet av den och det kan bli dyrt om dom är många. Om man dessutom har rullstolshissar av olika märken och modeller så krävs det väl utbildning för varje enskild typ.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 30 oktober 2019, 16:52:13 PM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 30 oktober 2019, 00:08:22 AM
Ett annat problem med rullstolshissen är väl att alla förare måste utbildas i handhavandet av den och det kan bli dyrt om dom är många. Om man dessutom har rullstolshissar av olika märken och modeller så krävs det väl utbildning för varje enskild typ.

Plus att det kräver mer av verkstäderna vilket oxå ökar kostnaderna.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: John P skrivet 01 november 2019, 12:46:10 PM
Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 oktober 2019, 14:08:38 PM
En sådan buss kan ju inte användas till annat än just sådan förstärkningstrafik då den måste finnas tillgänglig när behov uppstår, det blir en väldigt dyr buss i stil med MTR/Westins gamla ersättningsbussar för Tunnelbanan. Bussen faller för åldersstrecket innan den har rullat speciellt mycket.
De tiderna då man kunde använda något gammalt och avlagt är förbi, en sådan här buss måste uppfylla alla miljökrav.

Visst, bussar som används väldigt lite blir dyra bussar, men med dagens teknik, så som KRS ( Kund-Räknings-System) samt antalet stämplingar av busskort, är det ganska lätt att få reda på när var och hur det som regel behövs förstärkningstrafik. Det är med andra ord inte  nödvändigt att ett fordon ska var låst hela dagen till att användas som försträrkningsbuss, planerar man att använda bussen i planerade förstärkningar t.ex må-fre. morgon ca 06:45-08:15 samt eftermiddagar ca 14:15-16:30 så  har man ju runt 5-6 timmar mellan dessa körningar som bussen kan användas till annat. Det är ju på morgon och eftermiddag som fordonsläget är som mest ansträngt, behövs det förstärkningar övrig tid av någon anledning så kan man ju ofta få tag på någon annan ledig "vanlig" buss som går på delat omlopp t.ex. Det är väl snarare så att avörande om en kombinerad förstärknings/ beställningsbuss  ska bli lönsam är ju att ha körningar för den mellan morgonens och eftermiddagens förstärkningar... Om man kan få fasta körningar, från t.ex skolor eller företag och en del beställningar på kvällar och helger så kan nog en sådan buss till och med bli lönsam. I Stockholmsregionen så lär det ju finnas rätt många körningar som är rätt korta, under en timma och egentligen så är nog ganska  många kunder inte i behov av en fulllturistbuss med toalett m.m utan det räcker säkert  för många med en buss med ac och ställbara säten  och med hyggligt benutrymme samt att de är rent och fint. Om man inte behöver in i innerstan på trånga gator så kan ju en boggibuss med 60 sittplatser bli ett prisvärt alternativ för många kunder då alla får plats i en buss, många turistbussar har ju runt 50 sittplatser och vill man resa fler krävs antingen två bussaar eller dubbeldäckare..

Jag  kör en del bussar som har Euro 5  och de är runt 10 år, Euro 6 har ju också funnits ett bra tag nu så man behöve ju kanske inte de nyaste bussarna och uppgradering till Euro 6 är ju också en möjlighet,  men visst har miljökraven höjts så det är ju inte bara att sätta in en överbliven buss hur som helst som det kanske var förr.. Däremot så finns det ju bussbolag som mer eller mindre specielicerat sig på att köra ersättningsbussar som ofta har rätt gammla bussar, men de kanske utelsutande kör utanför miljözoner e.t.c och klarar sig.!? Kraven i återkommande förstärkningar lär ju dessutom vara högre än vid ersättningstrafik där man man får köra med det som finns..


I Oslo verkar det gå bra att köra normalgolvsbussar i linjetrafik, verkar vara rätt nya normalgolvsbussar på en del förortslinjer.
Att köra noramalgolvsbussar som förstärkning kan man tycka att SL borde tillåta, en förstärkning är ju inte en ordinarie tur och tillgänglighetskravet tillgodoses ju av ordinarie tur.. Normalgolvsbussar i ordinarie trafik hade kanske varit bra på längre linjer för att få bättre komfort och bättre bagageutrymme och på mindre landsbyggdslinjer där behovet av tillgänglighetsapassad buss är näst in till obefintligt. Trafikhuvudmännen borde här lysna mer på bussbolagen, har de kört trafiken i många år så känner de  oftast till behoven mycket väl. Lågentré eller låggolvsbuss passar nog däremot  bäst i merparten av SLs trafik.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Citat från: Nico skrivet 30 oktober 2019, 16:52:13 PM
Plus att det kräver mer av verkstäderna vilket oxå ökar kostnaderna.
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: John P skrivet 01 november 2019, 15:10:59 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

Liaz Voyage lär väl bli riktigt udda och i längden dyra bussar, har aldrig hört talas om dessa!?
Är det något märke från forna Östeuropa?!
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 01 november 2019, 15:26:34 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

Det fungerar inte på det viset i upphandlad verksamhet. Man kan inte tvinga privatägda bussföretag att köpa in endast ett specifikt märke och modell.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Fredde skrivet 01 november 2019, 17:06:14 PM
Citat från: John P skrivet 01 november 2019, 15:10:59 PM
Liaz Voyage lär väl bli riktigt udda och i längden dyra bussar, har aldrig hört talas om dessa!?
Är det något märke från forna Östeuropa?!

De tillverkas i Ryssland, typ bussarnas Lada... ;D
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 01 november 2019, 17:53:18 PM
Citat från: Transdev-tan skrivet 01 november 2019, 12:49:29 PM
Då ska man köpa in endast en modell av normalgolvsbussar, som Scania Interlink LD, Setra Multiclass H/UL, Volvo 8900 B8R och LiAZ Voyage

Tänkte inte enbart på bussarna här (och där har det redan inkommit svar) utan utan även hur man skulle lägga upp service och underhåll av rullstolslyftar i (för SL:s del) nästan 2 200 bussar. Speciellt som rullstolslyftar kan komma bytas ut under drifttid, ändra konstruktion, köpas in från flera olika tillverkare osv. så skulle det lätt bli en logistisk mardröm. Rullstolslyftar kräver ibland även anpassning på hållplatserna vilket i så fall oxå måste ingå i en kalkyl. Då är det både enklare och billigare med en buss som går att sänka samt en simpel utfällbar ramp.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 01 november 2019, 18:36:26 PM
Citat från: John P skrivet 01 november 2019, 12:46:10 PM
Visst, bussar som används väldigt lite blir dyra bussar, men med dagens teknik, så som KRS ( Kund-Räknings-System) samt antalet stämplingar av busskort, är det ganska lätt att få reda på när var och hur det som regel behövs förstärkningstrafik. Det är med andra ord inte  nödvändigt att ett fordon ska var låst hela dagen till att användas som försträrkningsbuss, planerar man att använda bussen i planerade förstärkningar t.ex må-fre. morgon ca 06:45-08:15 samt eftermiddagar ca 14:15-16:30 så  har man ju runt 5-6 timmar mellan dessa körningar som bussen kan användas till annat. Det är ju på morgon och eftermiddag som fordonsläget är som mest ansträngt, behövs det förstärkningar övrig tid av någon anledning så kan man ju ofta få tag på någon annan ledig "vanlig" buss som går på delat omlopp t.ex. Det är väl snarare så att avörande om en kombinerad förstärknings/ beställningsbuss  ska bli lönsam är ju att ha körningar för den mellan morgonens och eftermiddagens förstärkningar...

Om man kan få fasta körningar, från t.ex skolor eller företag och en del beställningar på kvällar och helger så kan nog en sådan buss till och med bli lönsam. I Stockholmsregionen så lär det ju finnas rätt många körningar som är rätt korta, under en timma och egentligen så är nog ganska  många kunder inte i behov av en fulllturistbuss med toalett m.m utan det räcker säkert  för många med en buss med ac och ställbara säten  och med hyggligt benutrymme samt att de är rent och fint. Om man inte behöver in i innerstan på trånga gator så kan ju en boggibuss med 60 sittplatser bli ett prisvärt alternativ för många kunder då alla får plats i en buss, många turistbussar har ju runt 50 sittplatser och vill man resa fler krävs antingen två bussaar eller dubbeldäckare.

Delade av en del av din text i två stycken för enklare överblick.

Vad gäller det första stycket så skulle det nog fungera på andra håll i landet. Som avtalen ser ut i SL-land (med fn. fyra entreprenörer och elva separata avtal) skulle det nog bli svårt att använda uddabussar annat än på mycket specifika linjer. I Storstockholm är det inte heller bara innerstan som är trång utan det gäller även på flera håll i förorterna. Att sitta och köra denna typ av bussar på regionlinjer under off-peak fungerar inte heller bra då det inte finns något större behov. Entreprenörerna skaffar därför bussar som är så användbara som möjligt sett utifrån huvuduppgiften. Det här hänger sedan ihop med det andra stycket.

Detta då fasta körningar och beställningar numera är ganska sällsynt då det i sak ofta kostar mera än det smakar. Bara att hålla koll på vilka förare som även kan ta abonneringar är ett merarbete. Lite kan man säga att detta berör något som inom ekonomisk teori kallas för komparativa fördelar, dvs. i detta fall att de entreprenörer som har kontrakt att köra kollektivtrafik specialiserar sig på det (med förare, organisation mm.) medan rena beställningsuppdrag normalt överlåts till de bolag som i sin tur är specialister på abonneringar. Undantag brukar vara t.ex. vissa enklare styrningar som att köra skolklasser till/från badhus, friluftsområden etc. Då skolorna dragit ned mycket på sådan verksamhet av ekonomiska skäl så är detta oxå en udda företeelse i dagsläget. 
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 01 november 2019, 20:20:12 PM
Citat från: John P skrivet 29 oktober 2019, 09:59:49 AM
En variant hade kanske varit att ha ett fåtal normalgolvsbussar, gärna boggi, med 55-60 pl. och l köra dessa som förstärkning till ordinarie tur. Tillgänglighetskravet uppfylls ju av ordinarie buss och förstärkningsbussen körs som regel vid behov. När förstärkiningbussen ej behövs så kan den anändas som transfer, ersättningsbuss, eller i  beställnings- trafik t.ex, men en sådan lösning kanke inte SL är intresserade av eller godkänner heller!?
                                                                                                                                                 
Om det är lönsamt eller ej beror ju mycket på om det går att få en vettig användning till bussarna när de ej behövs i förstärkningstrafik. För ca 10 år sedan så körde ju Busslink ( !?) anslutningsbuss åt Viking Line på sträckan Cityterminalen- Kappelskär,  bussarna anslöt till/ från färjan till Åland. Jag och en kompis åkte och det var jäffefina bekväm, något äldre, Carrus - bussar båda resorna.

Som passagerare märkte man dock inte vilket enormt krångel det var att flytta om dessa bussar (och några vanliga låga) mellan den tilltänkta Kapellskärstrafiken och linje 676*. Helt plötsligt behövdes extrabussar i Kapellskär vilket gjorde att man kunde dra in 676-avgångar för att få ut bussarna till hamnen. På samma vis kunde bussarna rulla fullsatta på 676 samtidigt som man i Kapellskär kom på att det plötsligt behövdes extrabussar, vilket då inte gick att ordna på flera timmar.
Nej, att samköra ett trafikområde med en tung linje som 676, samtidigt som man behöver ett utrymme för jour/beredskap i hamnen intill, det är bevisligen ingen bra kombination, så dessa områden bör ligga på två separata operatörer. Att dessutom dra iväg på en beställning med en av dessa Carrus hade ju kunnat innebära bussbrist både på Kapellskär och 676 den dagen.

*Linjen hette först 640 och därefter 676, under denna period
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 02 november 2019, 10:33:11 AM
Köra normalgolvsbussar på förstärkning och linjer där många reser med bagage
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: buskörare skrivet 02 november 2019, 11:25:49 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 02 november 2019, 10:33:11 AM
Köra normalgolvsbussar på förstärkning och linjer där många reser med bagage

Eller så läser man svaren från de som faktiskt vet hur det funkar. Flera av de som svarat har insyn och kunskap i/om hur det fungerar. De som inte har den kunskap underskattar ofta både vilka kostnader och vilket arbete det innebär. Vilket du gör. Tidigare körde man abonneringar/beställningar i större grad och hade det varit vinstgivande är jag helt hundra på att man hade fortsatt med det.
Allt är mer komplext än du tror.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 02 november 2019, 20:26:18 PM
Citat från: Ersa skrivet 01 november 2019, 20:20:12 PM
Som passagerare märkte man dock inte vilket enormt krångel det var att flytta om dessa bussar (och några vanliga låga) mellan den tilltänkta Kapellskärstrafiken och linje 676*. Helt plötsligt behövdes extrabussar i Kapellskär vilket gjorde att man kunde dra in 676-avgångar för att få ut bussarna till hamnen. På samma vis kunde bussarna rulla fullsatta på 676 samtidigt som man i Kapellskär kom på att det plötsligt behövdes extrabussar, vilket då inte gick att ordna på flera timmar.
Nej, att samköra ett trafikområde med en tung linje som 676, samtidigt som man behöver ett utrymme för jour/beredskap i hamnen intill, det är bevisligen ingen bra kombination, så dessa områden bör ligga på två separata operatörer. Att dessutom dra iväg på en beställning med en av dessa Carrus hade ju kunnat innebära bussbrist både på Kapellskär och 676 den dagen.

*Linjen hette först 640 och därefter 676, under denna period
Viking Line(och Eckerölinjen?)ville att bussarna skulle vara utrustade med toaletter och därför flyttades några Carrusbussar i 81-serien för denna trafik.
Sedemera upphandlades(?)denna trafik och"Flygbussarna"fick uppdraget./Ulf
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Transdev-tan skrivet 04 november 2019, 06:36:54 AM
Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.
Håller med. Fast linje 677 är en blåbusslinje vilket betyder att man ska sätta lågentre med bagage
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 04 november 2019, 07:15:51 AM
Citat från: Transdev-tan skrivet 04 november 2019, 06:36:54 AM
Håller med. Fast linje 677 är en blåbusslinje vilket betyder att man ska sätta lågentre med bagage
Nyss ville du ju inte ha lågentre? Hursomhelst lär det bli svårt att kombinera rimligt antal sittplatser med baggagehyllor om det dessutom skall vara lågentre där hjulhusen tar upp en del plats.
Där kan man kanske ställa någon baggagehylla ovanpå, men det blir inte så många väskor som går in där eftersom utrymmet är begränsat.
Som sagts tidigare är skillnaden hur trafiken upphandlas i Stockholm jämfört med flera andra län vilket gör att de bussar som köps in till ett kontrakt måste gå att använda på så många linjer som möjligt för att inte behöva köpa fler bussar än nödvändigt.
Trafiken finansieras till en betydande del via skattemedel och då tycker jag att man skall undvika sådant som driver kostnader där det finns fungerande alternativ.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2019, 07:32:39 AM
Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.

Tillgängligheten. UL hade ju faktiskt normalgolv på 806 rätt länge, men fick gå in och be Sköldh att hålla sig till lågentré en bit in på nuvarande avtal. Det blev så många klagomål på "gamla bussar" då Sköldh lånade in en av Danielssons då helt nya Vestar med tre låga trappsteg. I princip förekom klagomålen enbart på delen mellan Långhundra-Åby och Arlanda... dvs delen inom Stockholms län.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Nico skrivet 04 november 2019, 12:04:01 PM
Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 02:49:13 AM
Jag förstår inte varför det som fungerar utmärkt i de flesta andra län ska vara omöjligt i Stockholms län. Man skulle kunna köra till exempel linje 639 och 677 med normalgolvsbussar. Motsvarande linjer körs med normalgolvsbussar i många andra län utan problem.

Därför att på andra håll har man kanske bara 2-3 linjer per kontrakt/totalt. Bussar på 639 och 677 skulle behöva låsas till dessa specifika linjer om de vore normalgolvade... vilket alltså driver kostnaderna totalt.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 04 november 2019, 12:41:39 PM
Citat från: Nico skrivet 04 november 2019, 12:04:01 PM
Därför att på andra håll har man kanske bara 2-3 linjer per kontrakt/totalt. Bussar på 639 och 677 skulle behöva låsas till dessa specifika linjer om de vore normalgolvade... vilket alltså driver kostnaderna totalt.

Vidareutveckling:
De röda bussarna i Rimbo och Hallstavik går på alla möjliga linjer/omlopp för maximal meranvändning. 639-bussarna baserade i Rimbo går även på 646, 647, 648 och 649. Medan 639-bussarna baserade i Hallstavik även går på 641, 642 och 643. Samt förr även på 653 och 654.
På helgdagar används dessutom några av dessa 639-Rimbobussar på omlopp som kan innehålla enbart 620, 621 och 634. Bara som ett exempel.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: B10M skrivet 04 november 2019, 13:04:17 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 november 2019, 12:41:39 PM
Vidareutveckling:
De röda bussarna i Rimbo och Hallstavik går på alla möjliga linjer/omlopp för maximal meranvändning. 639-bussarna baserade i Rimbo går även på 646, 647, 648 och 649. Medan 639-bussarna baserade i Hallstavik även går på 641, 642 och 643. Samt förr även på 653 och 654.
På helgdagar används dessutom några av dessa 639-Rimbobussar på omlopp som kan innehålla enbart 620, 621 och 634. Bara som ett exempel.
Men 677 har egna fordon och alla linjer i Nortäljeavtalet utom stadstrafiken hade kunnat köras med normalgolvare om de hade hört till ett annat län. Sen är det egentligen ointressant med alla inlägg som handlar om ekonomin hos trafikutövarna eftersom SL kräver låggolv på alla linjer. Det är ju där frågan bör ligga, varför kräver SL låggolv på rena landsbygdslinjer när andra trafikmyndigheter låter bussbolagen köra med normalgolv med rullstolslyft?
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Jo skrivet 04 november 2019, 14:45:30 PM
Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 13:04:17 PM
Men 677 har egna fordon och alla linjer i Nortäljeavtalet utom stadstrafiken hade kunnat köras med normalgolvare om de hade hört till ett annat län. Sen är det egentligen ointressant med alla inlägg som handlar om ekonomin hos trafikutövarna eftersom SL kräver låggolv på alla linjer. Det är ju där frågan bör ligga, varför kräver SL låggolv på rena landsbygdslinjer när andra trafikmyndigheter låter bussbolagen köra med normalgolv med rullstolslyft?

Nja, fast det är ju inte riktigt sant. Oftast är det specat vilka linje/omlopp som ska köra med en viss busstyp/standard. Skåne och Blekinge har ju till exempel inga normalgolvsbussar annat än i skolbusstrafik och expresstrafik(där man numera oftast kör dubbeldäckare). Kalmar har ju lågentré på kortare regionlinje men har i större utsträckning kvar normalgolvsbussar på express och regionbussar som trafikerar tunga pendlingsstråk då man inte har någon tågtrafik längs kusten eller på Öland.

Utbyggnaden av Öresunds-, Påga-, Krösa-, Västtågen och liknande system har ju också gjort att det finns allt färre som långpendlar med buss och därav har behovet av bekväma expressbussar i upphandlad trafik minskat.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Ersa skrivet 05 november 2019, 13:27:47 PM
Citat från: B10M skrivet 04 november 2019, 13:04:17 PM
Men 677 har egna fordon och alla linjer i Nortäljeavtalet utom stadstrafiken hade kunnat köras med normalgolvare om de hade hört till ett annat län. Sen är det egentligen ointressant med alla inlägg som handlar om ekonomin hos trafikutövarna eftersom SL kräver låggolv på alla linjer. Det är ju där frågan bör ligga, varför kräver SL låggolv på rena landsbygdslinjer när andra trafikmyndigheter låter bussbolagen köra med normalgolv med rullstolslyft?

Läs vad jag skrev om UL 806 ovan. Det spelar ingen roll hur du än försöker argumentera med folk. En sliten Volvo B12BLE 8500 från 2002 kommer ändå att vara "ny" i deras ögon, medan en lågbyggd normalgolvsbuss med 2-3 låga trappsteg, oavsett märke, kommer att ses som "gammal". Den kommer dessutom direkt att kallas för "höggolv" istället för normalgolv i debatten, då lågt golv numera är det "normala".

Att dessutom nu snart ett decennium med lågentré överallt i skogarna försöka få ett landsting att vrida tillbaka klockan till 1990-talet...  det är nog oerhört svårt, för att inte säga smått omöjligt.
Titel: SV: Normalgolvsbussar hos SL
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 05 november 2019, 19:38:52 PM
Citat från: Jo skrivet 04 november 2019, 14:45:30 PM
Nja, fast det är ju inte riktigt sant. Oftast är det specat vilka linje/omlopp som ska köra med en viss busstyp/standard. Skåne och Blekinge har ju till exempel inga normalgolvsbussar annat än i skolbusstrafik och expresstrafik(där man numera oftast kör dubbeldäckare). Kalmar har ju lågentré på kortare regionlinje men har i större utsträckning kvar normalgolvsbussar på express och regionbussar som trafikerar tunga pendlingsstråk då man inte har någon tågtrafik längs kusten eller på Öland.

Utbyggnaden av Öresunds-, Påga-, Krösa-, Västtågen och liknande system har ju också gjort att det finns allt färre som långpendlar med buss och därav har behovet av bekväma expressbussar i upphandlad trafik minskat.

I exempelvis Kalmar län upphandlar man omloppsvis och inte linjevis