Vågmästareplatsen Göteborg.

Startat av Norvinge, 10 maj 2009, 19:43:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Norvinge

Jag var nyligen vid Vågmästareplatsen på Hisingen i Göteborg och såg att den f.d busstationen idag var parkeringsplats med beväxtlighet.
Fram till vad jag minns slutet av 80-talet stod här bl.a. bussar från linjerna 20, 21, 31 och 33 samt någon industribuss.
I Göteborgs Trafikalmenacka finns en bild från platsen 1962.

När togs stationen bort?
Är personalutrymmet idag oanvänt?
Är Vågmästareplatsens forna uppgifter flyttade till annan plats?

Har en svag aning om att bl.a. 33:an under det sena 80-talet tog en ny sträckning. Istället för Björlandavägen, Gustav Dalensgatan till Vågmästareplatsen har jag för mig att de gick Björlandavägen, Nya Tuvevägen via Wieselgrensplatsen till Vågmästareplatsen.
Med vänlig hälsning
Bo Norvinge

Axel

Citat från: Norvinge skrivet 10 maj 2009, 19:43:30 PMNär togs stationen bort?
Är personalutrymmet idag oanvänt?
Är Vågmästareplatsens forna uppgifter flyttade till annan plats?

På fråga 3 svarar jag Hjalmar Brantingsplatsen

Christer K

Citat från: Norvinge skrivet 10 maj 2009, 19:43:30 PM
Jag var nyligen vid Vågmästareplatsen på Hisingen i Göteborg och såg att den f.d busstationen idag var parkeringsplats med beväxtlighet.
Fram till vad jag minns slutet av 80-talet stod här bl.a. bussar från linjerna 20, 21, 31 och 33 samt någon industribuss.
I Göteborgs Trafikalmenacka finns en bild från platsen 1962.

När togs stationen bort?
Är personalutrymmet idag oanvänt?
Är Vågmästareplatsens forna uppgifter flyttade till annan plats?

Har en svag aning om att bl.a. 33:an under det sena 80-talet tog en ny sträckning. Istället för Björlandavägen, Gustav Dalensgatan till Vågmästareplatsen har jag för mig att de gick Björlandavägen, Nya Tuvevägen via Wieselgrensplatsen till Vågmästareplatsen.
Jag vet med bestämdhet att bussarna var kvar på vågmästarplatsen när jag slutade på GS 1990 på hösten, körde på Kville vid denna tidpunkten.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

AL

Åtminstone hade linjerna 35 och 37 ändhållplats på Vågmästareplatsen så sent som 1997-1998, och även linje 25 hade hållplats där!  Strax därpå byggdes platsen om!

Bussmicke

Ja det var ett trevligt fotoställe man saknar.
Jag passar på frågan när detta upphörde.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Erling.L

vill minnas det var tabellskiftet 99 man flyttade ner linjerna till hjalmar som då var färdigt för att man skulle få till den yte som nu är till sommaren 2000 men kan miss minna mig
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus