Sörmland: Pengarna snart tillbaka på bussen

Startat av Ersa, 28 april 2009, 14:02:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Från och med i dag går det inte att åka buss gratis i Sörmland. På fredagen bestämdes att stoppet för kontanthantering ska hävas. - På sikt ska dock pengarna i bussarna bort helt, säger Länstrafikens områdeschef Göran Gullbrand."

http://folket.se/nyheter/sormland/1.127714

Jonas1968

#1
Citat från: Verspieder skrivet 28 april 2009, 14:02:26 PM
"Från och med i dag går det inte att åka buss gratis i Sörmland. På fredagen bestämdes att stoppet för kontanthantering ska hävas. - På sikt ska dock pengarna i bussarna bort helt, säger Länstrafikens områdeschef Göran Gullbrand."

http://folket.se/nyheter/sormland/1.127714
Tänk om det skulle bli omedelbart panikstopp för kontanter på alla ICA butiker då fort en ICA butik rånas eller kontantstopp på alla sparbankskontor så fort en bank rånas? Varför är det så angeläget att stoppa kontanterna på just bussar när arbetsmiljöverket inte inför några omedelbara kontantstopp i butiker som rånas? Det borde vara lika otäckt för en ensam tjej i en servicebutik att bli rånad som det är för en busschaufför? När alla kontanter stoppas kommer kollektivtrafiken att bli mera otillgänglig, speciellt för dom som inte åker buss särskilt ofta. I t ex butiker satsar man i stället på säker kontanthantering t ex Cashguard. Varför kan man inte kontruera ett cashguardsystem som fungerar i en buss? SMS betalning fungerar ju bra i stadstrafik men skulle bli oerhört komplicerat och svåranvänt i regionbusstrafik som går över många zoner.

Jona

En fråga, nu när Jonas1968 nämner några intressanta synpunkter så skulle jag vilja komplettera. Varför inte införa en maskin som inte ens föraren kan komma åt, t.ex en liknande cashguard som han nämner. Men låt den eventuellt vara enkelriktad. Alltså du talar om för föraren vart du vill åka och vilken ålderkategori du hör till. Föraren knappar in vald resa i sin dator och säger pris, sedan matar du eller om föraren eventuellt får ta pengen av dig och själv stoppa in den, ja pengen alltså, inget annat...
Antingen kan kunden då ge föraren/ maskinen det exakta beloppet på kronan, med sedlar och mynt, eller så stoppar du in en större sedel. tex 500:- sedel. Du får ingen växel av föraren utan istället får du utskrivet på din biljett vad resan kostar, vart du ska och hur mycket växel du ska få tillbaka. Själva färdbiljetten och den del med belopp och få igen måste vara delbar ifall kunden hinner under t.ex en byte passera inköpsställe och få växeln där.

Sedan när du rest klart/ eller om du får tid under byte, se ovan så lämnar kunden in nedre halvan av biljetten på förköpsställe. T.ex trafikupplysningen på alla större busstationer, eller i 7-11 eller andra kiosker, mackar och butiker som är avtalade som förköpsställen för kunderna. Alltså växeln får man igen där.

Fördelen är att föraren kommer inte åt pengarna. Rånrisken minskar. Kunderna kan betala biljetten kontant, (fast det är inte den billigaste lösningen) men om dom inte kan betala det exakta beloppet så får dom igen växeln på ett lite mer omständligt sätt.

Sedan nämnde ju Jessika häromdagen i en tråd om Umeå om biljettpriset i Örebro. Den visar klart och tydligt hur rabatten ska vara.

Som exempel tycker jag man kunde ta följande pris (övergång 90 min ingår)

Zon 1 30/25/20 (vuxen/Ungdom/barn)
Zon 2 40/35/30
osv

Vid förköp samma regler som ovan

zon 1 25/20/15 (vuxen/Ungdom/barn)
Zon 2 30/25/20

Värdekort (Övergång inom 90 min osv.)

Zon 1 15/12/9 (vuxen/Ungdom/barn)
Zon 2 20/16/12

Som exempel alltså. Då får man alltså nästan 50% rabatt med värdekort jämfört med att betala kontant ombord.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jo

Citat från: Jonas1968 skrivet 28 april 2009, 16:42:53 PM
Tänk om det skulle bli omedelbart panikstopp för kontanter på alla ICA butiker då fort en ICA butik rånas eller kontantstopp på alla sparbankskontor så fort en bank rånas? Varför är det så angeläget att stoppa kontanterna på just bussar när arbetsmiljöverket inte inför några omedelbara kontantstopp i butiker som rånas? Det borde vara lika otäckt för en ensam tjej i en servicebutik att bli rånad som det är för en busschaufför? När alla kontanter stoppas kommer kollektivtrafiken att bli mera otillgänglig, speciellt för dom som inte åker buss särskilt ofta. I t ex butiker satsar man i stället på säker kontanthantering t ex Cashguard. Varför kan man inte kontruera ett cashguardsystem som fungerar i en buss? SMS betalning fungerar ju bra i stadstrafik men skulle bli oerhört komplicerat och svåranvänt i regionbusstrafik som går över många zoner.

Det är nog mest politik i det hela. Taxiförarna är väl i så fall ännu mer utsatta och där är det väl även någon som blivit avrättad av rånarna vilket väl aldrig? skett med bussförarna. Om det hade varit så att bussförna varit beroende av biljettintäkterna och samhället inte hade subventionerat trafiken hade ju detta skyddsstopp aldrig införts.

Jag kan dock köpa att det kan vara befogat med skyddsstoppet i just Flen om gärningsmannen går fri och kan tänkas slå till igen. Att göra detta i hela Sörmland låter för mig som att man tar  i för mycket. Att rånrisken blir så stor att det krävs skyddsstopp så att man inte kan ta emot kontanter i tex Eskilstuna bara för att rånet i Flen har inträffat och att det sedan på Fredagen inte längre finns någon överhängande rånrisk förefaller nog svårt för de flesta att förstå.


Simon Bertilsson

Citat från: Jonas1968 skrivet 28 april 2009, 16:42:53 PM
Tänk om det skulle bli omedelbart panikstopp för kontanter på alla ICA butiker då fort en ICA butik rånas eller kontantstopp på alla sparbankskontor så fort en bank rånas? Varför är det så angeläget att stoppa kontanterna på just bussar när arbetsmiljöverket inte inför några omedelbara kontantstopp i butiker som rånas? Det borde vara lika otäckt för en ensam tjej i en servicebutik att bli rånad som det är för en busschaufför? När alla kontanter stoppas kommer kollektivtrafiken att bli mera otillgänglig, speciellt för dom som inte åker buss särskilt ofta. I t ex butiker satsar man i stället på säker kontanthantering t ex Cashguard. Varför kan man inte kontruera ett cashguardsystem som fungerar i en buss? SMS betalning fungerar ju bra i stadstrafik men skulle bli oerhört komplicerat och svåranvänt i regionbusstrafik som går över många zoner.

Jag kan ju bara hålla med fullt ut (jag försöker dock undvika kontanter in i det sista. Betalar alltid med kort när det är möjligt).
Om vi tar en mack som exempel, så använder de nattetid en nattlucka. En liten lucka, där du får beställa vad du vill ha varefter expediten får hämta varorna och lämna ut. Samma sak på spårvagnarna i Göteborg, där föraren sitter i ett plastterrarium... Borde det inte gå att göra samma sak på de värst utsatta busslinjerna?

Jo

I Blekinge har man istället problem med folk som vill åt pengarna i automaterna och funderar därför på att sätta stopp för möjligheten att betala kontant i automaterna.

http://www.sydostran.se/index.74428---1.html

http://www.blt.se/nyheter/karlshamn/kontantbetalning-i-fara-efter-automatstolderna(1298855).gm

Ersa

Självklart ger man sig på auomaterna för att få tag i kontanterna. Jag blev av med min Saab 900 när jag bodde i Rimbo. Bilen återfanns i Knutby dagen efter sedan den använts till att backa ner sedelautomaten på byns bensinmack. Gärningsmännen fick med sig hela automaten med alla pengar. Kontanterna måste bort för att personrånen och automatstölderna ska försvinna.

Dessutom kommer jag aldrig att överge min personliga ståndpunkt om att alla enkelbiljetter köpta ombord på bussen ska vara av typen "vuxentaxa". Avskaffa åldersrabatter på alla ombordköpta enkelbiljetter snarast. Inför däremot många bra alternativ, som t.ex fördelaktiga rabatter på förköpta enkel/turistbiljetter samt förköpta busskort som inte kan laddas ombord.

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 30 april 2009, 09:25:28 AM
Självklart ger man sig på auomaterna för att få tag i kontanterna. Jag blev av med min Saab 900 när jag bodde i Rimbo. Bilen återfanns i Knutby dagen efter sedan den använts till att backa ner sedelautomaten på byns bensinmack. Gärningsmännen fick med sig hela automaten med alla pengar. Kontanterna måste bort för att personrånen och automatstölderna ska försvinna.

Dessutom kommer jag aldrig att överge min personliga ståndpunkt om att alla enkelbiljetter köpta ombord på bussen ska vara av typen "vuxentaxa". Avskaffa åldersrabatter på alla ombordköpta enkelbiljetter snarast. Inför däremot många bra alternativ, som t.ex fördelaktiga rabatter på förköpta enkel/turistbiljetter samt förköpta busskort som inte kan laddas ombord.

De du säger är faktiskt både klokt och genomtänkt !
Visst är det bra om det faktiskt går att köpa en biljett ombord. Men då ska de svida prismässigt, så att de verkligen bara är i nödfall.
Men de finns säkert andra bra idéer också.....
;-)

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 03 maj 2009, 19:26:30 PM
De du säger är faktiskt både klokt och genomtänkt !
Visst är det bra om det faktiskt går att köpa en biljett ombord. Men då ska de svida prismässigt, så att de verkligen bara är i nödfall.
Men de finns säkert andra bra idéer också.....

Jag har fått dessa idéer rakt av från SL:s taxa som fanns innan enhetstaxan. Den var ju helt underbar. De enkelbiljetter man sålde på bussen fanns endast till vuxenpris, och var lätt räknade. 95% av alla resenärer hade med sig en egen förköpt remsa som man snabbt stämplade, och det var aldrig några långa hållplatsstopp. Sedan kom enhetstaxan och allt rasade. Alla raster gick åt till att köpa ut enkelbiljettskuponger och det blev långa hållplatsstopp där man var tvungen att växla pengar och sälja enkelbiljetter.
I Umeå där jag kör nu är enkelbiljetterna nästan lika vanliga som under enhetstaxan hos SL. Helt bedrövligt! >:(

Jo

Nu verkar det som att även andra delar av samhället drabbas av kontantstopp då fackförbunden lagt skyddsstopp för att hämta kontanter i områden som är stökiga och varit utsatta för rån.

http://svt.se/2.33782/1.1545525/vaktare_kraver_poliseskort?lid=puff_1546066&lpos=rubrik

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 03 maj 2009, 20:14:31 PM
Jag har fått dessa idéer rakt av från SL:s taxa som fanns innan enhetstaxan. Den var ju helt underbar. De enkelbiljetter man sålde på bussen fanns endast till vuxenpris, och var lätt räknade. 95% av alla resenärer hade med sig en egen förköpt remsa som man snabbt stämplade, och det var aldrig några långa hållplatsstopp. Sedan kom enhetstaxan och allt rasade. Alla raster gick åt till att köpa ut enkelbiljettskuponger och det blev långa hållplatsstopp där man var tvungen att växla pengar och sälja enkelbiljetter.
I Umeå där jag kör nu är enkelbiljetterna nästan lika vanliga som under enhetstaxan hos SL. Helt bedrövligt! >:(

Ja, bedrövligt är det....
Men här i östergötland fungerar det ju ganska väl, ingen försäljning alls sker ombord i tätortstrafiken. En hel del Qvickomater finns, liksom förköpsställen. Spårvagnar och pendeltåg kommer inom kort att få automater ombord.
;-)

Stefan Isaksson

Citat från: Verspieder skrivet 03 maj 2009, 20:14:31 PM
Jag har fått dessa idéer rakt av från SL:s taxa som fanns innan enhetstaxan. Den var ju helt underbar. De enkelbiljetter man sålde på bussen fanns endast till vuxenpris, och var lätt räknade. 95% av alla resenärer hade med sig en egen förköpt remsa som man snabbt stämplade, och det var aldrig några långa hållplatsstopp. Sedan kom enhetstaxan och allt rasade. Alla raster gick åt till att köpa ut enkelbiljettskuponger och det blev långa hållplatsstopp där man var tvungen att växla pengar och sälja enkelbiljetter.
I Umeå där jag kör nu är enkelbiljetterna nästan lika vanliga som under enhetstaxan hos SL. Helt bedrövligt! >:(

Jag var med på den tiden som det fanns kontantkuponger för halvt pris på SL. Det var inget problem då heller, och jag tycker att det finns en poäng med att man inte kör hårdast med de som kan ha knackigast med pengar och som dessutom inte har något alternativ till bussen (barn och pensionärer alltså). Bortsett från det håller jag i med Verspider.

För övrigt är min uppfattning att SL-taxan blir mindre genomtänkt för varje ändring som görs. (Nåja, enstaka förbättringar kan jag komma på: nattaxans slopande till exempel.)

SI

Maven

Vore det inte bättre att låsa in rånarna, istället för att alla andra ska behöva låsa in sig?

Kinslayer

Citat från: Verspieder skrivet 30 april 2009, 09:25:28 AM

Dessutom kommer jag aldrig att överge min personliga ståndpunkt om att alla enkelbiljetter köpta ombord på bussen ska vara av typen "vuxentaxa". Avskaffa åldersrabatter på alla ombordköpta enkelbiljetter snarast. Inför däremot många bra alternativ, som t.ex fördelaktiga rabatter på förköpta enkel/turistbiljetter samt förköpta busskort som inte kan laddas ombord.

Håller fullständigt med! Då kanske man kan slippa den mesta biljettförsäljningen ombord....