Förbud att äga LLT

Startat av Lasse i Bdn, 22 april 2009, 09:43:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Pickos

1:a Korinthierbrevet 10:15

Ersa

CitatI förslaget till ny kollektivtrafiklag ingår att det skapas två nya myndigheter, en på regional nivå och en på central. Den regionala myndigheten ska se till att upphandlingar om kollektivtrafik följde de kommande reglerna. Den centrala myndigheten ska kontrollera de regionala myndigheterna.

Länshuvudmännens efterträdare efter att dagens län ombildats till stora regioner?

CitatI den nya kollektivtrafiklagen ingår också att bussbolag måste samordna tidtabeller och biljettsystem.

Vilka bussbolag i upphandlad linjetrafik har idag ansvar för tidtabeller och biljettsystem?

Matte

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2009, 12:16:40 PM

Vilka bussbolag i upphandlad linjetrafik har idag ansvar för tidtabeller och biljettsystem?

Jo just det undrade jag också....

Undra om det kommer kunna gå runt det där med kommunalt ägda bussbolag. Som tex att kommunen äger ett bolag som i sin tur äger Bussbolaget?

Cero

EU påtalar ju ibland främjandet av det fria förflyttandet av resurser inom unionen och att möjliggöra för alla att arbeta var som helst. Mot bakgrund av det kan man ju undra om;

  • de upphandlingsregler som införts för offentlig sektor som effektivt stänger ute mindre företag och aktörer,
  • de ramavtal upphandlingarna leder till,
  • de inlåsningseffekter som skapas som en följd av ovanstående,
  • företagens (speciellt de större) anammande av upphandlings- och ramavtalsmodellen, och nu
  • den här typen av förbud/restriktioner som i praktiken lyfter bort friheten för kommuner och likställda att själva förfoga över sin verksamhet enligt de alternativ de bedömer vara det bästa
verkligen skapar en fri och rörlig union som främjar en fri marknad, marknadskrafterna och aktörernas möjligheter att interagera och fritt välja den för dem bästa lösningen? Personligen tycker jag det skapar betydande inlåsningseffekter och effektivt jagar bort små aktörer och individuella initiativ.