Restid buss VS bil

Startat av Jona, 07 mars 2009, 14:11:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

TJA

Hoppas man kan räkna detta ämne som busstrafik även fast det berör flera transportslag.

Har suttit och kollat i tidtabeller och kollat restider och annat skoj. Nu tänkte jag göra ett exempel ett nedslag och göra en jämförelse där. Vad sägs om en resa från Backlyra linje 119 till T-Centralen/centralen i Stockholm. Vet inte om det är centrum och mittpunkten men i min jämförelse är det så.

Om vi nu bestämmer att vi kliver på linje 119 som vardagar går 10:25 från Backlyra så är man i Hässelby strand 17 minuter senare alltså 10:42. Tunnelbanan linje 19, alltså den gröna, avgår 10:48 från Hässelby strand och ankommer 32 minuter senare till T-centralen alltså 11:20. Restid 55 min.

Eller så tar vi samma linje 119 men sitter kvar på den. Ja det går fortfarande för vad jag vet har inget ändrats här ännu och åker till Spånga station istället. Du är där 11:02 i sådana fall. 11:07 går pendeltåg linje 35 och du ankommer 11:20 till Centralen. 55 min restid även här.

Finns säkert fler vägar och åka men detta är 2 exempel.

Nu kollar vi på www.eniro.se och gör en mätning av sträckan. Länken går till mätningen.

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=6%3B17.814769744873047%3B59.39353561401367%3Bs%3B17.79445985437423%3B59.401968802195825%3B17.83506085764372%3B59.38513947354211%3B753%3B589%3B-1%3B0&what=route&stq=0&pis=0&geo_area=Backlura%2016577%20H%C4SSELBY#what=route&mapstate=6%3B17.814769744873047%3B59.39353561401367%3Bs%3B17.79445985437423%3B59.401968802195825%3B17.83506085764372%3B59.38513947354211%3B753%3B589&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&stq=0&acount=2&m_width=753&m_height=589&addr1=%7CBacklura%2016577%20H%C4SSELBY%7C16577%7C17.814769744873047%7C59.39353561401367%7C6%7Cmaps_place%3B2809421%3B21%7C%7C%7C%7C&addr2=%7CT-Centralen%2C%2011164%20STOCKHOLM%7C11164%7C18.05919647216797%7C59.330230712890625%7C6%7Cmaps_place%3B2801914%3B21%7C%7C&fromSearch=Backlura%2016577%20H%C4SSELBY&toSearch=Centralen%2C%20STOCKHOLM&calculationMode=fastest

Enligt resultatet där kan man säga det är 25 kilometer och tar dryga 30 min med bil samma sträcka. Ja jag vet, tillkommer tid både för att gå till bilen men även för att parkera. Men vi säger väl det tar 40 minuter då.

Nu undrar jag om det inte finns någon bra lösning där för att få bil och buss/tågresan och komma närmare varandra i restid. Alltså det skiljer 15 - 20 minuter mellan restiden per väg. Alltså 30 - 40 minuter per dag i restid. Blir många dagar på ett år det skiljer.

Nu är sträckan Backlyra - Centralen alltså bara ett exempel. Vet inte om det är ett bra eller dåligt exempel. Men om man kunde t.ex snabba upp resan med tunnelbanan, direktbussar eller så kanske man kom ner i jämförbar restid mellan dom 2 transportslagen.

Vad kan lokaltrafik-företagen göra? Länstrafiken alltså, och inte bara SL och Stockholm utan vad kan länstrafiken se över i alla våra län?

Vad kan man göra på den i exemplet angivna sträckan. Skippstopptåg kanske?

Frågan ska gärna ses lite allmän. Kom gärna med era synpunkter och kommentarer.

PS appropå det. En inbiten bilresande räknar ju pengar och minuter. Om det tar honom 20 minuter och hitta en parkering brukar dom inte räkna med. Så det är inte mig ni måste övertyga med att bilresan tar längre tid. Utan frågan är mer ställd ur synpunkten att vad kan SL i detta exempel göra för att korta sina längre reser med några minuter för att komma närmare bilens restid....

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

Några sätt är ju att ha ett snabbt biljettsystem (vilket  exvis.Ume inte har) samt se till att bussar har egna körfält...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jonas

Tyvärr kommer nog bilen i de allra flesta fall att vara det snabbare transportmedlet om du bara ska åka dörr-till-dörr, det kommer man aldrig att komma ifrån.
Undantaget är väl möjligtvis de som bor och jobbar alldeles intill en hållplats/station och där bussen/tåget går direkt dit de ska...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Z skrivet 09 mars 2009, 20:12:22 PM
Tyvärr kommer nog bilen i de allra flesta fall att vara det snabbare transportmedlet om du bara ska åka dörr-till-dörr, det kommer man aldrig att komma ifrån.
Undantaget är väl möjligtvis de som bor och jobbar alldeles intill en hållplats/station och där bussen/tåget går direkt dit de ska...


Det finns ett undantag till och det är Stockholm och i viss mån Göteborg där bussarna kan utnyttja kollektivkörfält och därmed blir snabbare än motsvarande bilresa. Det kan finnas fler orter där samma effekter finns.
Annars faller det förstås på sin egen orimlighet att bussen skall vara snabbare än bilen eftersom bussen inte får köra fortare. Bussen får slå på andra fördelar än tidsvinsten för att locka resande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jona

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2009, 09:42:08 AM
Det finns ett undantag till och det är Stockholm och i viss mån Göteborg där bussarna kan utnyttja kollektivkörfält och därmed blir snabbare än motsvarande bilresa. Det kan finnas fler orter där samma effekter finns.
Annars faller det förstås på sin egen orimlighet att bussen skall vara snabbare än bilen eftersom bussen inte får köra fortare. Bussen får slå på andra fördelar än tidsvinsten för att locka resande.


Frågan är om det är bussen man ska snabba upp verkligen. Kunde man inte kört snabbare på Tunnelbanan, eller om man tar Göteborg som exempel spårvagnarna. Det är där man borde kunna jobba.

Sedan har vi ju min favorit i Göteborg som faktiskt kan jämföras med bilen om man räknar med parkeringstid osv. Linje 173 är 10 - 15 min snabbare än att åka Spårvagn från Centralen/Drottningtorget och sedan byta till 73 i Angered för resa mot Gårdsten. Med bil och buss kan dom där jämföra sig i restid.

Åter till Exemplet med Backlyra. Om tunnelbanan inte går och snabba upp på något bra vis så är frågan om man inte kan köra snabbussar (vissa tider t.ex dagtid högtrafik eller så) från olika områden till någon terminal eller knytpunkt där i mitten. Sedan dundra direkt nonstop till Cityterminalen eller så. Alltså det tar 40 min från ändhållplats Backlyra till City än som idag 55 min. Det är en bra start tycker jag.

Okej nu kanske vi spårar ur här, men vad är det som gör att man inte kan höja farten till 120 i tunnelbanan (eller 100 i alla fall)?

Samma fråga för Göteborg, Vad är det som gör att man inte kan få högre farter på Spårvagnslinjerna och därför snabba upp restiden? (I alla fall i Ytterområderna som är planskilda och inte i konflikt med annan trafik?)

/J

MVH Filosofen Jona

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 mars 2009, 09:42:08 AM
Det finns ett undantag till och det är Stockholm och i viss mån Göteborg där bussarna kan utnyttja kollektivkörfält och därmed blir snabbare än motsvarande bilresa. Det kan finnas fler orter där samma effekter finns.

I mindre orter som inte kan ha kollektivkörfält kan man istället ordna med särskilda direktbusslinjer under rusningen, dvs bussar som går från ytterområdena via en stor genomfartsväg utan stopp direkt till en stort resmål på "andra sidan stan", utan att passera en vanlig "propp" i mitten av tätorten. I Umeå har man olika direktbusslinjer t.ex:
72: Umedalen -> Sjukhuset/Universitetet (ej via Vasaplan, avlastar linje 1). Omvänt på eftermiddagen.
73: Röbäck -> Sjukhuset/Universitetet (ej via Vasaplan, avlastar linje 6).
74: Ersboda -> Sjukhuset/Universitetet (ej via Mariehem/Nydalahöjd, avlastar linje 6 och 9)
75: Innertavle/Tomtebo -> Vasaplan (ej via Sjukhuset/Universitetet, avlastar linje 8 ). Omvänt på eftermiddagen.

Detta i kombination med ett biljettsystem där ombordköp är rejält dyrt (dubbla taxan mot "kioskköp") gör att man snabbar på rusningstrafiken en hel del i småstäder.

Nico


Efter att ha läst det första inlägget och kommentarerna så tycker jag att man missar att den springande punkten här är sträckan och att syftet med bussen oftast är att mata till större omstigningsplatser. Åker man bil från Backlura in till City så åker man troligen direkt inåt medan bussen i princip zick-zackar sig fram på sin väg från Backlura till Hässelby strand. För bussen gäller det ju här att få med så mycket folk till stomlinjen (i detta fall T-banan) som bara möjligt går. Att sitta och köra direktbussar (för vad som i slutänden sammanlagt ändå bara blir ett fåtal resenärer) parallellt med t-banan skulle troligen bara bidra till trängseln längre fram och frågan är om restiden ens skulle bli kortare för bussarna?

Visst skulle det nog även vara tacksamt med snabbare spårförbindelser, men frågan är hur det skulle gå till rent praktiskt. Det är lite av detta som även utgör nackdelar med att bo och verka i en storstad och man får ta det goda med det onda. Vad gäller just de gröna linjerna så är de till stor del bitar av ett ganska gammalt transportsystem som skulle behöva fräschas upp ytterligare (utöver det man redan håller på med). Sådana saker som snabbtåg/skip-stop tåg är nog väldigt svårt med tanke på att det troligen skulle kräva att man byggde ut till flera spår, men då många av områdena utmed sträckningarna är tätbebyggda så faller det nog på sådant.

BTW, vet inget säkert men det ryktas att sammanslagningen av linjerna 119 och 503 som gjordes på 80-talet kommer att rivas upp igen. I så fall så skulle 119 från Backlura brytas vid Spånga C och sträckan mellan Spånga C och Solna C få ett nytt linjenummer. Troligen då ett ledigt i 500-serien och gå över till avtalsområdet för Solna och Sundbyberg.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 12 mars 2009, 08:47:05 AM
Efter att ha läst det första inlägget och kommentarerna så tycker jag att man missar att den springande punkten här är sträckan och att syftet med bussen oftast är att mata till större omstigningsplatser. Åker man bil från Backlura in till City så åker man troligen direkt inåt medan bussen i princip zick-zackar sig fram på sin väg från Backlura till Hässelby strand. För bussen gäller det ju här att få med så mycket folk till stomlinjen (i detta fall T-banan) som bara möjligt går. Att sitta och köra direktbussar (för vad som i slutänden sammanlagt ändå bara blir ett fåtal resenärer) parallellt med t-banan skulle troligen bara bidra till trängseln längre fram och frågan är om restiden ens skulle bli kortare för bussarna?

Visst skulle det nog även vara tacksamt med snabbare spårförbindelser, men frågan är hur det skulle gå till rent praktiskt. Det är lite av detta som även utgör nackdelar med att bo och verka i en storstad och man får ta det goda med det onda. Vad gäller just de gröna linjerna så är de till stor del bitar av ett ganska gammalt transportsystem som skulle behöva fräschas upp ytterligare (utöver det man redan håller på med). Sådana saker som snabbtåg/skip-stop tåg är nog väldigt svårt med tanke på att det troligen skulle kräva att man byggde ut till flera spår, men då många av områdena utmed sträckningarna är tätbebyggda så faller det nog på sådant.

BTW, vet inget säkert men det ryktas att sammanslagningen av linjerna 119 och 503 som gjordes på 80-talet kommer att rivas upp igen. I så fall så skulle 119 från Backlura brytas vid Spånga C och sträckan mellan Spånga C och Solna C få ett nytt linjenummer. Troligen då ett ledigt i 500-serien och gå över till avtalsområdet för Solna och Sundbyberg.

Från Backlura kan man ju alltid ta 541:an o åka till Vällingby. Då har du ett alternativ till...
Har inte kollat hur den går idag, men förut var det ju femminuterstrafik på den o då gick den tätare än 119.

Jona

Citat från: Wetjo skrivet 13 mars 2009, 08:50:11 AM
Från Backlura kan man ju alltid ta 541:an o åka till Vällingby. Då har du ett alternativ till...
Har inte kollat hur den går idag, men förut var det ju femminuterstrafik på den o då gick den tätare än 119.

Kollade i tidtabellen för 541 nu via SL hemsida. Ja den passerar ju Backlura. Men om man på samma sida väljer att titta på en karta också väljer man kartan för Bromma så finns INTE 541 med i kartan. Får räkna om restiden och se om man vinner någon tid på att åka den fiktiva resan med 541 istället för med 119.

Återigen observera jag har endast rest dessa vägar i tidtabeller för det är kul och studera sådant. Jag har inget behov av att resa den vägen på riktigt och skulle inte heller vinna något på om SL snabbade upp min resa.

Men fortsätt gärna ändå och kommentera tråden, även med tips och råd om vad ni tycker borde förbättras i den del av världen ni bor. Alltså i avseende på ämnet Lokaltrafik, inte i ämnet världsfreden eller stoppa svält eller så. Jag intresserar mig bara om mindre problem....

/Jona
MVH Filosofen Jona

F.Å

Citat från: Wetjo skrivet 13 mars 2009, 08:50:11 AM
Från Backlura kan man ju alltid ta 541:an o åka till Vällingby. Då har du ett alternativ till...
Har inte kollat hur den går idag, men förut var det ju femminuterstrafik på den o då gick den tätare än 119.

Och när man ändå är igång och åker med 541 så går det snabbare att åka åt andra hållet och byta till pendeltåg i Barkarby. Restid mellan 40-45 minuter.

latmasken

I Umeå konstrueras tidtabellerna för att bussarna ska mötas på speciella tider vid speciella hållplatser. Tänk om tidtabellen konstruerades för att passa passagerarna i stället.
Jag bor 8 km från stadens "citybusstorg", där jag dessutom arbetar. Det tar mig 13 min med bil. Typ 26 min ToR.
Med buss så får jag en pendlingstid på, håll i er, 120 minuter. Jag sparar över 1,5 timme per dag på att åka bil. 30 timmar i månaden.
Jag har ju inte "råd" att åka buss.

Jag har helt normala arbetstider 7-16.
Är detta ett steg mot att få männinskor att åka kollektivt?

Helt sjukt!